Jump to content

Krepseteiner lander oppned

Timmeeh

Recommended Posts

Har 10 teiner i hver lenke, og 3-4kg jernlodd i hver ende. Har hanefot på alle teiner, i topp på firkantete og i topp ene enden på de med soverom. 8mm flytetau på oppsettet. Som anbefalt. Likevel opplever jeg at teinene er leirete i toppen når jeg drar. 

Jeg kjører ut ilen, kaster lodd og hiver teinene ut etterhvert. Prøver så godt jeg kan å bare reke med strømmen til loddet er i bunn, så kjører jeg rolig frem og hiver resten. Siste lodd går i havet, og jeg kjører ut siste ilen. Strammer godt opp med hele ilen i havet, før jeg kaster blåsa. Tenker da at jeg får strekt ut lenka, og senka loddet i bunn så teinene får synke til bunn. Men tydeligvis så drar loddet teinene ned opp ned, og de snur seg ikke på tur ned av seg selv. Det er jo ikke mye oppdrift i bare flytetauet.... Og teinene er jo lette, med mye lin så de synker sakte... 

Tips? Fisker på 80-120m om dagen. Ha 50m fra lodd til første teine kanskje?

De skal vel fiske like godt begge veier? 

Ikke lett og strekke ut så "korte" lenker på den dypden. 

Gjør mye d samme selv, ut med først blåsa, ut med anker og kaster teiner ut når eg går på tomgang. 

Etter siste anker er kastet kjører eg fortere, før eg tilslutt kaster daumann og siste blåse. 

Lenka mi er ca 150m lang, og når eg kaster siste blåsa er avstanden mellom blåsene betydelig lengre. Teorien min da er at blåse e vil bremse og strekke ut lenka etterhvert som den synker... 

Noen hevder det ikke har så mye å si, noen sier det utgjør en forskjell. Men kalvene går jo ganske langt opp på teinene, så krepsen kommer seg nok inn. Men mistenker at det er lettere å komme seg ut hvis den ligger opp ned. Da innsiden av kalven blir liggende nært "bunn" av teina.

Er noe med det ja! Har 10 favn mellom, så lenkene er vel litt over 200m lange. Vurderer også å doble avstanden mellom teinene. Blir jo mer tau (danline er billig så prisen er ikke så nøye, men det blir jo mye tau på dekk). ser for meg det blir bedre å få de utstrekt da? Yrkesfiskere har ofte 40 teiner i lenka noe som tilsier 800-1000m lange lenker. 

Har hekta på en garnring på første og siste teine, som hjelp for å sku teina hvis loddet drar den ned. Men ser teiner midt på lenka også er leirete i topp så jeg må tenke nytt her :lol:

Sto selv på brygga og kasta og dro inn teiner med forskjellige knyttinger langs bunn for og se kordan de oppførte seg. Eg mistenkte mine for og stå på siden. 

Hanefot i 2 hjørner gjorde at teina ble dratt på høykant. Og det var ofte den ble stående slik. 

Tau festet i kun et hjørne gjorde at teina ble dratt liggende. Eg endte da med og kun ha et tau i hjørnet på teina. 

Eg ser for meg at eg sleper teinene langs bunn når eg setter, så faren for og sette stående teiner er mindre.. 

Ihvertfall i mitt hode

Redigert av Fjordland (see edit history)

Du sier noe der. Har faktisk sett dem med leire på siden også... Da har jeg sikkert dratt for hardt. Noen anbefaler å legge noe vekt i bunn av teinene. 

Ser de anbefaler å ha hanefot i to hjørner på de med soverom, i toppen av teina. Men på krabbeteiner er jo alle i bunn.. Naturligvis pga oppbygging av teinene men også pga dybden de vanligvis settes på. Krepseteinene faller jo ofte fritt og vil ha en fordel av at de er festet i toppen. Men da må de få falle fritt også, så kanskje ekstra avstand fra teine til lodd vil gjøre susen. Yrkesfiskere hiver de jo bare ut og de er jo avhengige av å gjøre det rette for å få ting til å gå rundt. 

Fjordland skrev for 2 timer siden:

De skal vel fiske like godt begge veier? 

Det kommer an på. Noen er symmetriske, der det ikke er forskjell på opp og ned, men på andre teiner sitter kalven assymetrisk, med en avstand fra overkant av kalven og opp til toppen av teina. Jeg har kjøpt brukte teiner, og har flere forskjellige typer. På de teinene som er assymetriske har jeg stripset på en 15cm lang kjettingstump på undersiden. Håpet var at den skal virke som et lodd og få teina til å legge seg riktig. Det går jo også an å sette på et lite fle på toppen. har også sett at teinene er leirete på siden enkelte ganger, så jeg tipper de legger seg på siden av og til også.

Ja det kan virke slik. Har du noen løsning på det? Eller er det bare å øke avstanden fra lodd til første teine så bør det gå greit? 

Kan jo ikke låre loddet sakte ut heller, har jo sjeldent hele dagen når man er ute.. :lol: og tenker det er greit med lodd i endene, hvis ikke blir jo første teine som lodd og vil neppe ligge i ro.. 

Komodo skrev Just now:

Jeg har toppen ti meter fra dreggen (bruker en 3,5kg dregg i hver ende) til første teine. Virker ikke som om det er noe problem. 

Virker som det er problemet mitt. At loddet synker mye fortere enn teinene, og drar alt ned. Teinene rekker ikke snu seg etter loddene har landet, og lander feil vei. Tau og haneføtter ligger potensielt i veien, og kreps går lettere ut. Konklusjonen min ihvertfall.. 

Men du har ekstra vekt i bunn av teinene, så kanskje de rekker å snu seg..? 

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Mange i mitt nærområde bruker et lite flæ/ flyt i toppen av teina, da havner den på rett kjøl.

Andre bruker hanefot fra alle fire hjørner, men personlig tror jeg flæ/ flyt er mere idiotsikkert for å få teina ned rett vei.

Ja jeg knøt som nevnt en garnring i første og siste teine. Tror det virket. Men jeg har den på stjerten løst, så den flyter opp og stopper i grunnslo. Den får jo da en avstand på å løfte i teina. Virker det like bra om den er knyttet i toppen av teina tro? Ringen sklir jo bare ned langs stjerten og blir ikke i veien heler, men den burde kanskje vært i hanefoten for å ikke lage vase under setting. Mindre sjanse da ihvertfall... 

Hanefot fra 2 hjørner eller 4 burde ikke utgjøre noen forskjell på kvadratiske teiner, men ja det vil hjelpe på de avlange med soverom kanskje? 

• 1 måned senere...

Skøyta ihop begge lenkene mine så den er vel i overkant av 400m lang med 20 teiner nå. Virker som de lander rett(ere) ihvertfall.

Ser man får bedre fangst i havteiner. Er det fordi de lander rett vei uansett? Eller er det inngangene? Eller er det størrelsen på teina? Har lest forskningsrapport på dette men fant ingen konklusjon på hvorfor? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...