Jump to content

Frostvæske på utenbordsmotorer


M.H

Recommended Posts

Hei..

Lurer på om det er andre folk som gjør dette.

Har alltids kjørt mine motorer i ferskvann ca 30min-60min før vinterlagring og deretter i frostvæske/kjølevæske før lagring. Men har dette noe for seg ? Både båt og motor står i oppvarmet garasje, men tenker mest på at frostvæsken hindrer korrosjon da motoren blir brukt i sjøvann.. noen formeninger om dette.

 

Takker for innspill :smiley:

aid1387547-v4-728px-Winterize-a-Boat-Step-4-Version-2 (1).jpg

Link to post

Jeg tapper litt frostvæske gjennom motoren før lagring. Det blir ihvertfall ikke verre, og det koster meg nesten ingenting. 

 

Salt løses best i varmt vann, så tror kanskje ikke det har så mye for seg hvis man kjører båten i ferskvann i stamp/klokke. Men jeg levner båten for seg selv på havet vinterstid, da tenker jeg det har noe for seg. Tømme gjennom en skvett før 1mnd stillstand feks. 

Link to post
M.H skrev 5 minutter siden:

anoder som er montert i kjølekretsen ? hvor er disse vanligvis plassert, og hvordan ser di ut ?

 

og spørs vell veldig på hvilken type frostvæske en velger som nevnt over... Finnes mange typer ute på markedet...

 

 

Alle påhengsmotorer har vel anoder montert i blokka, etter det jeg vet. Mener å huske at min tidligere Suzuki hadde tre stk.  Har forresten aldri hørt eller lest noen gang at det brukes frostvæske i forbindelse med spyling/vinteropplag, etc. på en påhengsmotor. Blir vel heller aldri praktisert hos noen verksted/forhandlere, meg bekjent. Som Hulda også i tillegg sier, så kan vel dette også ha en negativ innvirkning på de innvendig monterte anodene?

Link to post
Hulda skrev 56 minutter siden:

Frostvæsken har i tillegg den oppgaven at den kan passivere eventuelle anoder som er montert i kjølekretsen.

Denne må du utdype. Blir anodene som blir skylt gjennom med frostvæske passivert for alltid? De ligger jo i luft i opplaget, og da gjør de jo ingen nytte uansett? Eller er det slik at de blir passivert for senere bruk også, når den tas i bruk og saltvann kjøres gjennom? 

Link to post

Den gangen jeg jobbet hos Yamaha var prosedyren, høst:

  • Anoder ble fjernet, pluggene skrudd inn igjen
  • Motoren opp i et kar med blanding av vann og konserveringsolje
  • Kjørt i 20 minutter på godt turtall
  • Motor kvalt med konserveringsolje gjennom forgasser
  • Motor hengt bort for vinteren, tørt og luftig

 

Vår:

  • Nye tennplugger montert
  • Tenning sjekket
  • Nye plugger
  • Nye anoder
  • Testkjørt
  • Levert til kunde

Og det er alt jeg orker å skrive om dette temaet. Kommer opp hver høst/vår, bare å søke opp.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Den gangen jeg jobbet hos Yamaha var prosedyren, høst:

  • Anoder ble fjernet, pluggene skrudd inn igjen
  • Motoren opp i et kar med blanding av vann og konserveringsolje
  • Kjørt i 20 minutter på godt turtall
  • Motor kvalt med konserveringsolje gjennom forgasser
  • Motor hengt bort for vinteren, tørt og luftig

 

Vår:

  • Nye tennplugger montert
  • Tenning sjekket
  • Nye plugger
  • Nye anoder
  • Testkjørt
  • Levert til kunde

Og det er alt jeg orker å skrive om dette temaet. Kommer opp hver høst/vår, bare å søke opp.

 

 

Det jeg får opp når jeg søker, er en masse tråder om innenbordsmotorer og konservering av disse. Her er det en vesentlig forskjell, da det blir stående frostvæske i systemet til en vinterkonservert innenbordsmotor mens det renner ut av en påhenger. Jeg ser den, at anodene ikke skal stå montert med frostvæske i systemet. Men det er jo en annen diskusjon enn dette her? For anodene i en påhenger står i luft under opplag. 

 

Jeg har enda ikke fått svar på spørsmålet mitt. Ødelegges anodene av å bli skylt av frostvæske? For da er det jo ikke noe særlig lurt å skylle en påhenger med frostvæske, med anodene montert. Men hvis de ikke tar skade av det og fortsetter og gjøre jobben sin når man tar motoren i bruk igjen, så gjør en ihvertfall ingen skade av å skylle den i frostvæske? Om det har noe for seg får hver enkelt avgjøre. 

Link to post
Mouche skrev 13 minutter siden:

Å bytte tennplugger hvert år på en motor som bare har kjørt noen timer opplever jeg som totalt bortkastet.

 

Ha. Ha. Hvis du hadde stått på et verksted. 129 motorer venter på konservering. Du har en prosedyre som skal følges. De som måtte ha igjen pluggene sine fikk det. Monter dem selv. På gata garanti. Adios. Den gangen var det ikke timeteller på påhengerene. Vi hadde ikke tid til kverulanter. Ellers er jeg naturligvis helt enig med deg. Helt enig, fullstendig.

Link to post
Timmeeh skrev 25 minutter siden:

Har du noen linker så jeg kan lese meg opp på dette? Dette må jo være nytt for mange av oss her inne. Vi står altså uten beskyttelse fra våre anoder inne i motoren hvis det er sant det som påstås! 

 

Jeg vet ikke bakgrunnen til @index, men jeg tror han vil slite. Jeg anbefaler deg å google f.eks. Passivation of Zinc Anodes.  Da får du en del treff som, med hell, vil linke deg mer spesifikt mot målet. Materialet vil i stigende grad stille krav til kompetanse innen matte, fysikk og kjemi. En del vil gi empiriske verdier basert på forsøk i gitte miljøer. Og så må man skille ut 'professorer' som er betalt for å ha en mening. Etter et par år, vil du finne at svaret 'Ja' fra index er greit nok, eller at svaret fra Hulda er like dekkende.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...