M.H Startet 9.Desember.2019 Del på Facebook Startet 9.Desember.2019 Hei.. Lurer på om det er andre folk som gjør dette. Har alltids kjørt mine motorer i ferskvann ca 30min-60min før vinterlagring og deretter i frostvæske/kjølevæske før lagring. Men har dette noe for seg ? Både båt og motor står i oppvarmet garasje, men tenker mest på at frostvæsken hindrer korrosjon da motoren blir brukt i sjøvann.. noen formeninger om dette. Takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Høres ut som bortkastet frostvæske. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M.H Svart 9.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Eg gjør det ikke som vist på bildet... Blir kjørt i en egen ''bøtte'' og frostvæsken blir ''resirkulert''.. Men joda.. kan virke bortkasta, men ikke det eg ville frem til... lurer på om det har noe hensikt for korrosjon ?.... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Jeg tapper litt frostvæske gjennom motoren før lagring. Det blir ihvertfall ikke verre, og det koster meg nesten ingenting. Salt løses best i varmt vann, så tror kanskje ikke det har så mye for seg hvis man kjører båten i ferskvann i stamp/klokke. Men jeg levner båten for seg selv på havet vinterstid, da tenker jeg det har noe for seg. Tømme gjennom en skvett før 1mnd stillstand feks. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Mange tråder her inne om det emnet. Jeg bruker drevpose og jeg bruker frostvesken igjen og igjen. Koster meg så godt som ingenting og jeg mener at det hjelper. Er også overbevist om at jo varmere du lagrer motoren jo bedre vil den ha av et sjikt frostveske før lagring... Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.Desember.2019 Del på Facebook Svart 9.Desember.2019 Jeg gjør det også på lignende måte, pga at jeg mener det blir hengende igjen et belegg av frostvæske med korrosjonshindrende tilsetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Ja frostvæske har jo flere oppgaver selv i en ferskvannskjølt motor, deriblant å forhindre korrosjon. Så det hjelper på, i riktig retning. Bare man bruker riktig farge, jeg fikk beskjed av forhandler at jeg måtte bruke rød på min yamaha pga alu deler innvendig i systemet sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Frostvæsken har i tillegg den oppgaven at den kan passivere eventuelle anoder som er montert i kjølekretsen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Hulda skrev 5 minutter siden: Frostvæsken har i tillegg den oppgaven at den kan passivere eventuelle anoder som er montert i kjølekretsen. Og da ender man gjerne opp med mer korrosjon I stedet for mindre;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M.H Svart 10.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 anoder som er montert i kjølekretsen ? hvor er disse vanligvis plassert, og hvordan ser di ut ? og spørs vell veldig på hvilken type frostvæske en velger som nevnt over... Finnes mange typer ute på markedet... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 M.H skrev 5 minutter siden: anoder som er montert i kjølekretsen ? hvor er disse vanligvis plassert, og hvordan ser di ut ? og spørs vell veldig på hvilken type frostvæske en velger som nevnt over... Finnes mange typer ute på markedet... Alle påhengsmotorer har vel anoder montert i blokka, etter det jeg vet. Mener å huske at min tidligere Suzuki hadde tre stk. Har forresten aldri hørt eller lest noen gang at det brukes frostvæske i forbindelse med spyling/vinteropplag, etc. på en påhengsmotor. Blir vel heller aldri praktisert hos noen verksted/forhandlere, meg bekjent. Som Hulda også i tillegg sier, så kan vel dette også ha en negativ innvirkning på de innvendig monterte anodene? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Hulda skrev 56 minutter siden: Frostvæsken har i tillegg den oppgaven at den kan passivere eventuelle anoder som er montert i kjølekretsen. Denne må du utdype. Blir anodene som blir skylt gjennom med frostvæske passivert for alltid? De ligger jo i luft i opplaget, og da gjør de jo ingen nytte uansett? Eller er det slik at de blir passivert for senere bruk også, når den tas i bruk og saltvann kjøres gjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Er det mye problem med gjennomrusting i kjølekretsen? Jeg opplever ikke det. Har en 6 hk og en etec 115 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Den gangen jeg jobbet hos Yamaha var prosedyren, høst: Anoder ble fjernet, pluggene skrudd inn igjen Motoren opp i et kar med blanding av vann og konserveringsolje Kjørt i 20 minutter på godt turtall Motor kvalt med konserveringsolje gjennom forgasser Motor hengt bort for vinteren, tørt og luftig Vår: Nye tennplugger montert Tenning sjekket Nye plugger Nye anoder Testkjørt Levert til kunde Og det er alt jeg orker å skrive om dette temaet. Kommer opp hver høst/vår, bare å søke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Det husker jeg Hulda vi kjørte konserveringsolje/vann på innombordare også !.....sen tømte vi de helt fra vann. (innen glykolen blev poppis !) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Timmeeh Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Hulda skrev 1 time siden: Den gangen jeg jobbet hos Yamaha var prosedyren, høst: Anoder ble fjernet, pluggene skrudd inn igjen Motoren opp i et kar med blanding av vann og konserveringsolje Kjørt i 20 minutter på godt turtall Motor kvalt med konserveringsolje gjennom forgasser Motor hengt bort for vinteren, tørt og luftig Vår: Nye tennplugger montert Tenning sjekket Nye plugger Nye anoder Testkjørt Levert til kunde Og det er alt jeg orker å skrive om dette temaet. Kommer opp hver høst/vår, bare å søke opp. Det jeg får opp når jeg søker, er en masse tråder om innenbordsmotorer og konservering av disse. Her er det en vesentlig forskjell, da det blir stående frostvæske i systemet til en vinterkonservert innenbordsmotor mens det renner ut av en påhenger. Jeg ser den, at anodene ikke skal stå montert med frostvæske i systemet. Men det er jo en annen diskusjon enn dette her? For anodene i en påhenger står i luft under opplag. Jeg har enda ikke fått svar på spørsmålet mitt. Ødelegges anodene av å bli skylt av frostvæske? For da er det jo ikke noe særlig lurt å skylle en påhenger med frostvæske, med anodene montert. Men hvis de ikke tar skade av det og fortsetter og gjøre jobben sin når man tar motoren i bruk igjen, så gjør en ihvertfall ingen skade av å skylle den i frostvæske? Om det har noe for seg får hver enkelt avgjøre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Timmeeh skrev 12 minutter siden: Ødelegges anodene av å bli skylt av frostvæske? Ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 index skrev 6 minutter siden: Ja. Meget sannsynlig. Bare å bytte anoder? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Å bytte tennplugger hvert år på en motor som bare har kjørt noen timer opplever jeg som totalt bortkastet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Hulda skrev 54 minutter siden: Meget sannsynlig. Bare å bytte anoder? Javisst. Men det er mye enklere å ikke bruke frostvæske da;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Mouche skrev 13 minutter siden: Å bytte tennplugger hvert år på en motor som bare har kjørt noen timer opplever jeg som totalt bortkastet. Ha. Ha. Hvis du hadde stått på et verksted. 129 motorer venter på konservering. Du har en prosedyre som skal følges. De som måtte ha igjen pluggene sine fikk det. Monter dem selv. På gata garanti. Adios. Den gangen var det ikke timeteller på påhengerene. Vi hadde ikke tid til kverulanter. Ellers er jeg naturligvis helt enig med deg. Helt enig, fullstendig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 index skrev 1 minutt siden: Javisst. Men det er mye enklere å ikke bruke frostvæske da;-) Jeg har aldri bruk det. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 index skrev 1 time siden: Ja. Har du noen linker så jeg kan lese meg opp på dette? Dette må jo være nytt for mange av oss her inne. Vi står altså uten beskyttelse fra våre anoder inne i motoren hvis det er sant det som påstås! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 (redigert) Timmeeh skrev 25 minutter siden: Har du noen linker så jeg kan lese meg opp på dette? Dette må jo være nytt for mange av oss her inne. Vi står altså uten beskyttelse fra våre anoder inne i motoren hvis det er sant det som påstås! Jeg vet ikke bakgrunnen til @index, men jeg tror han vil slite. Jeg anbefaler deg å google f.eks. Passivation of Zinc Anodes. Da får du en del treff som, med hell, vil linke deg mer spesifikt mot målet. Materialet vil i stigende grad stille krav til kompetanse innen matte, fysikk og kjemi. En del vil gi empiriske verdier basert på forsøk i gitte miljøer. Og så må man skille ut 'professorer' som er betalt for å ha en mening. Etter et par år, vil du finne at svaret 'Ja' fra index er greit nok, eller at svaret fra Hulda er like dekkende. Redigert 10.Desember.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Tror ikke jeg skal prøve engang. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.