Jump to content

Frostvæske på utenbordsmotorer


M.H

Recommended Posts

Hulda skrev 10 minutter siden:

 

Jeg vet ikke bakgrunnen til @index, men jeg tror han vil slite. Jeg anbefaler deg å google f.eks. Passivation of Zinc Anodes.  Da får du en del treff som, med hell, vil linke deg mer spesifikt mot målet. Materialet vil i stigende grad stille krav til kompetanse innen matte, fysikk og kjemi. En del vil gi empiriske verdier basert på forsøk i gitte miljøer. Og så må man skille ut 'professorer' som er betalt for å ha en mening. Etter et par år, vil du finne at svaret 'Ja' fra index er greit nok, eller at svaret fra Hulda er like dekkende.

Skal sjekke det ut. Takk. 

 

Må ha litt kilder når jeg selv ikke klarer å finne noe om det, da holder ikke et "ja". Spesielt ikke når så mange gjør denne "feilen" på sine motorer. 

 

Men jeg skal Google jeg, er enda et par uker til jeg reiser ut og skal forlate båten på sjøen. Tidligere har jeg tømt gjennom en skvett frostvæske på vinteren siden vannet er stengt, men vi får se om jeg har gjort det for siste gang?? :lol:

Link to post
Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Skal sjekke det ut. Takk. 

 

. Spesielt ikke når så mange gjør denne "feilen" på sine motorer. 

 

 

At det er så veldig mange " som gjør denne feilen" som du sier, tviler jeg sterkt på. Etter sjøl å ha hatt div. båter i eie i over flere ti-år, med både innen, og uten-boards motorer, kjenner jeg knapt til noen som har gjennomført denne prosedyren, verken i fra båthavnen, eller i båtforeningen.

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

 

Ha. Ha. Hvis du hadde stått på et verksted. 129 motorer venter på konservering. Du har en prosedyre som skal følges. De som måtte ha igjen pluggene sine fikk det. Monter dem selv. På gata garanti. Adios. Den gangen var det ikke timeteller på påhengerene. Vi hadde ikke tid til kverulanter. Ellers er jeg naturligvis helt enig med deg. Helt enig, fullstendig.

 

Hørtes ut som en fin måte å tjene gode ekstra penger på uvitende og naive kunder, en holdning jeg for egen del har liten sans for, men skjønner at å mene noe annet erå være kverulant. I såfall bør det anses for å være en tilnærmet hedersbetegnelse!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
LM 605 skrev 1 time siden:

At det er så veldig mange " som gjør denne feilen" som du sier, tviler jeg sterkt på. Etter sjøl å ha hatt div. båter i eie i over flere ti-år, med både innen, og uten-boards motorer, kjenner jeg knapt til noen som har gjennomført denne prosedyren, verken i fra båthavnen, eller i båtforeningen.

Flisespikkeri. Poenget er ikke om du eller jeg kjenner noen som gjør dette. Poenget er at det er såpass mange der ute at det er laget how to kjøre frostvæske på utenbordsmotoren din på YouTube, og da mener jeg det er mange nok. Mange nok til å synes det er rart om det skal være skadelig. For frostvæske er jo ikke nytt av året.

 

Når jeg nevnte til yamaha forhandleren at jeg skulle helle gjennom en skvett frostvæske for å forebygge saltpropper, fikk jeg ikke en advarsel om at dette måtte jeg ihvertfall ikke gjøre. Bare en "husk å bruke rød type". Så hvis det er skadelig er det noe informasjon som må ut til folket her! 

Link to post
Mouche skrev 1 time siden:

Hørtes ut som en fin måte å tjene gode ekstra penger på uvitende og naive kunder, en holdning jeg for egen del har liten sans for,

Når du legger disse forutsetningene til grunn før du konkluderer så får du det svaret du ønsker å få.
Når jeg leste det så tenkte jeg at det var slik rutinene var før da pluggene var billige og de hadde mye kortere skift intervall enn dagens tennplugger
I tillegg så skal man bytte ut tennpluggene hvis man kjører fog oil/lagringsolje inn i forgasser til motoren kveler seg selv slik rutinen kunne være i gamle dager.
Det er beskrevet i fra leverandørene av produktet.
 

Tror neppe noen kommer unna med å gjøre det på dagens motorer der sylindrene kan være mange og pluggene kan koste noen hundrelapper pr stykk som lagringsrutine.
Så at ting blir gjort på en annen måte i dag enn for noen ti år siden bør ikke forundre noen på en slik måte at man sitter noe tiår etter på å dømmer holdningene til de som gjorde jobben den gang som standard rutine.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Egentlig så sluttet jeg hos Yamaha i 1979. Jeg beskrev kun prosedyren den gangen. Min egen nåværende 4 hk Yamaha blir kjørt i ferskvann, tømt forgasser, ny olje på girhuset og hengt på lagertrallen. Gjør ren motoren med ferskvann og sprayer på et eller annet på bevegelige deler etter at den har tøket. Om vi hos Yamaha tjente en krone på en plugg gjorde ikke store forskjellen.

Link to post
pipe skrev 56 minutter siden:

I tillegg så skal man bytte ut tennpluggene hvis man kjører fog oil/lagringsolje inn i forgasser til motoren kveler seg selv slik rutinen kunne være i gamle dager.
Det er beskrevet i fra leverandørene av produktet.

 

Av egen erfaring over en del år med egne motorer så vil jeg hevde at det gikk helt fint å kvele motoren med foggingoil uten å MÅTTE skifte plugger. Dette var snakk om totaktere på alt fra 4hk til 150hk.

Tror forøvrig at avansen per tennplugg er "noe" mer enn en krone per plugg.

I "gamle dager" hadde jeg/vi alltid ekstra plugger liggende "just in case" og var jo fort gjort å bytte disse hvis litt justering av åpning, rensing av pluggene som var i bruk ikke var godt nok. Ser ingen grunn til å kaste hundrelapper ut av vinduet helt unødvendig, men det e rnå meg og så kan alle andre gjøre akkurat hva de vil i så måte. Merkelig hvor rause mange er når det gjelder utgifter til båt, eller båtpenger som det ofte omtales som her. FOr meg i min enkle verden så er en krone en krone uansett om den gis til matbutikken eller båtbutikken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 28 minutter siden:

Av egen erfaring over en del år med egne motorer så vil jeg hevde at det gikk helt fint å kvele motoren med foggingoil uten å MÅTTE skifte plugger. Dette var snakk om totaktere på alt fra 4hk til 150hk.

Det kan godt hende men på den tiden var vanlig skift intervall på tennplugger en sesong og produsentene av foggingoil forskrev bytte av tennplugger når man kvelte motorene med produktet
I tilegg kostet tennpluggenes lite og motorene hadde stort sett en eller to plugger.
Sett med da tidens øyne så ser jeg ikke det holdnings problemet du mener å ha påvist i historien til Hulda.

For meg hadde det vært langt være hvis merkeforhandleren hadde latt være å bytte tennplugg som foreskrevet av motorprodusent og i tillegg hoppet bukk over hva foggingoil produsenten hadde foreskrevet.
Ville ikke du vært sur hvis du fikk problemer med motoren fordi noen grussparkere på en marina hadde funnet ut at pluggene mulig vis varte til neste år eller til motoren stoppet? 
Det siste hadde jo vært sant nok.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Tror ikke en plugg kostet så mye som en ti-krone den gangen. I dag kan jeg få plugger ned til 56 kroner og opp til 149 som dekker min ene sylinder. Og så er det helt frivillig om man vil bruke et verksted eller gjøre det selv. Jeg, med måtelige kunnskaper innen mekanikk, gjør det selv. Vi hadde skruer den gangen også som ikke ville ditt og ikke ville datt. Husker en som klaget på at anodene ble spist opp etter en sesong. Så fikk han fatt i anoder som holdt lenge. Så fikk han lekkasje i undervannshuset og kom for å reparere. Var ikke mulig å få skrudd fra hverandre, helt ødelagt. Da som nå, har man ikke spesielle kvalifikasjoner, følg bruksanvisningen og bruk originaldeler. Da vil også en ev. reklamasjonsprosess i regelen gå smidigere.

Link to post
LM 605 skrev for 10 timer siden:

Har forresten aldri hørt eller lest noen gang at det brukes frostvæske i forbindelse med spyling/vinteropplag, etc. på en påhengsmotor. Blir vel heller aldri praktisert hos noen verksted/forhandlere, meg bekjent. Som Hulda også i tillegg sier, så kan vel dette også ha en negativ innvirkning på de innvendig monterte anodene?

Vel, den ene gangen jeg hadde min optimax til service /vinterkonservering ble den kjørt med frostvæske, grønn type. Dette var hos ABL båtustyr på Litlebergen, 2007. 

Ca. tidlig på 90- tallet var jeg med på besøk i testkaret til Bjordal og Madsen i Bergen, der var det også frostvæske i karet.

Sabb Motor i Bergen gjorde det også på denne måten, i den tiden de styrte med påhengser også, er jeg blitt fortalt.

Så verksteder har benyttet denne metoden. Om den blir benyttet i dag, vet jeg ikke.

Link to post
pipe skrev for 8 timer siden:

Det kan godt hende men på den tiden var vanlig skift intervall på tennplugger en sesong og produsentene av foggingoil forskrev bytte av tennplugger når man kvelte motorene med produktet

 

 

Det var kun i et noe senere innlegg at "den gang jeg jobbet hos Yamaha", en "noe" løs tidsangovelse, var frem til 1979. Jeg husker også fra "den gang" (60-70 tallet) at vi leverte inn motoren (vanligvis en Johnson 10-18hk) hos Westvitco i nærheten av Sinsen og motoren ble satt i en tank med vann og frostveske som beskrevet av andre her. At en tennplugg kostet mindre den gang er vel nokså åpenbart, men det er nominelt og ikke nødvendigvis reelt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...