Jump to content

Vi drømmer om et år i middelhavet


fernanda

Recommended Posts

Vi har i lang tid gått rundt med en drøm. Det vil si....., jeg har i lang tid gått rundt med en drøm, om en jordomseiling, helt siden midten av tenårene, og det var nære på også dengang, men båten var nok for dårlig og vi litt for unge.... :lol:

Men denne drømmen har jeg omsider klart å få over på rederinnen, slik at også hun har denne drømmen, ikke noen drøm om en hel jordomseiling riktig nok, og heller ikke så sterk drøm som undertegnedes, men en drøm er det! En drøm om å ta et år fri, fra mas og jag og alt annet, og bare være i båt, eller ihvertfall bare være.......

 

Så da er vi enige om å drømme om et år i båt. :yesnod:

Hvor vi skal på godværs seilas, hverken rederinnen eller undertegnede har noe sterkt behov for å temme værgudene, ei heller noe ønske om å gjøre et forsøk..., så da har vi blitt enige om at drømmen skal gå ut på å reise gjennom kanalene i Europa og ned til Middelhavet, eller kanskje også opp i Adriaterhavet.

 

Vi planlegger da å reise i juni neste år, rederinnen har jo rett til et år til med permisjon da det er det andre leve året til guttungen, jeg får søke om permisjon, men får vel bare håpe at jeg har en velvillig leder, uansett skal det ikke stoppe oss. Huset regner vi med å leie ut, slik at det ihvertfall dekker alle våre faste kostnader og bilen selges. Så må vi spare penger, og utruste båten så godt som mulig før avreise.

 

Så kommer vi til saken, er det noen som har gode forslag i til hva som bør gjøres med båt og motor og mannskap, samt hva vi bør tenke på, ha med oss av papirer, hvor mye penger vi må regne med å bruke, osv. så er vi meget takknemlige for innspill.

Jeg lover ikke at det blir noen tur, men vi tror det går den veien, da vi har pratet mye om det, og enda mer nå i det siste.....

 

MVH en reisesyk førstefender. :sailing:

 

(Ser jo nå at jeg i forbindelse med å bli pappa for første gang, har blitt degradert nok en gang. Først var jeg sjefen, så kom rederinnen og jeg ble degradert til NK., så kom junior..., da ble han sjef, rederinnen NK. og jeg ble degradert nok en gang, og føler meg mange ganger som menig igjen....) :cryin:

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper dere får til turen-det blir noe dere sent vil glemme.

 

Jeg har liggende noen tall på antatt forbruk og også hva du bør ha med av papirer osv. SKal prøve og få oversendt det til deg en gang i løpet av uken. Du får bare purre meg på IM om det lar vente på seg.

 

Det du må gå igjennom først er naturligvis utstyret ombord, overhaling av motor osv. Ta med endel reservedeler til motor avhengig av hvilken stand den er i.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ola Lode, en kar fra Grimstad med hustru har akkurat returnert til moderland etter flere års jordomseiling. De har med jevne mellomrom skrevet reisebrev med skildringer fra deres reise gjennom disse årene.

 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med ham om du ønsker det, han er av den typen som mer enn gjerne hjelper til med details, forslag etc..... Søk på navn og sted så finner du .....

 

I tillegg kan du jo lete etter reiseskildringene i lokalavisa "Grimstad Adressetidende", www.adressetidende.no for å styrke "drømmen" videre :wink:

 

God lesning og lykke til...

Link to post
Share on other sites

For å forbedre økonomien i prosjektet, er det et par skattemessige ting som det er lurt å ta med seg. Ettersom dere vil være borte i 12 mnd, bør dere fordele disse likt over to kalender-år, dvs 1/7-30/6. Det er to grunner til dette: dere får redusert inntektsskatt fordi dere har halv inntekt i to år, og inntektsskatten er som kjent progressiv i Norge. Sagt på en annen måte, om dere er borte et kalender år (1/1-31/12), får dere ikke noen fradrag i det året. Det andre er utleie av bolig. Dette er skattefritt i 6 mnd pr år, og ved å dele 12 mnd over to år, får dere hele denne inntekten skattefritt. Kan være lurt å legge inn noen dagers margin her, slik at dere ikke får noe krøll med likningskontoret.

 

De andre tingene er det mange medlemmer som kan mye mer om enn meg.

 

God tur, send referater.

Link to post
Share on other sites

(Ser jo nå at jeg i forbindelse med å bli pappa for første gang, har blitt degradert nok en gang. Først var jeg sjefen, så kom rederinnen og jeg ble degradert til NK., så kom junior..., da ble han sjef, rederinnen NK. og jeg ble degradert nok en gang, og føler meg mange ganger som menig igjen....) :cryin:

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre ;-) ? Har 4 barn, "svigerdatter", katt og kanin som er foran meg i næringskjeden i prioritert rekkefølge. Eneste håp om opprykk innen rimelig tid er hvis katten spiser kaninen.

 

Kunne forøvrig registrere at du førte Båtplassenvimpel ute på Bolærne i høst en gang. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ta en kikk på www.sorgenfri.com (

<{POST_SNAPBACK}>

................
Takk, skal finlese denne siden, og vi håpre drømmen er gjennomførbar.

Jeg håper dere får til turen-det blir noe dere sent vil glemme.

 

Jeg har liggende noen tall på antatt forbruk og også hva du bør ha med av papirer osv. SKal prøve og få oversendt det til deg en gang i løpet av uken.

<{POST_SNAPBACK}>

................

Det hadde vært kjempefint å få litt info om dette. Betyr det at du har vært avgårde på en tilsvarende tur?

Jeg er litt usikker på hva vi gjør med motoren, den begynner jo å bli gammel. En MD21 fra -81, er vel kanskje ikke det beste utgangspunktet for en slik tur, og i kanalene vil den jo få kjørt seg. Så vi vurderer hva som er lønnsomt, bytte motoren her hjemme først eller ta det underveis når den sier takk og farvel.

Gjør vi det her kan jeg vel få noen kroner for den gamle, men den nye koster kanskje mer her så vinninga går opp i spinninga?

Ellers må jeg oppgradere endel av utstyret ombord, bla. deler av det elektriske anlegget, bytte rulleforstaget og løygangen for storseilet. Sy ny kalesje, montere kartplotter, og autopilot, og verfaks, og...... så det er mye som må gjøres med båten, også er det mye annet som også må ordnes her på land.......

 

 

Ola Lode, en kar fra Grimstad med hustru har akkurat returnert til moderland etter flere års jordomseiling.................

I tillegg kan du jo lete etter reiseskildringene i lokalavisa "Grimstad Adressetidende", www.adressetidende.no for å styrke "drømmen" videre  :wink: ................

<{POST_SNAPBACK}>

Takk, skal prøve å finne noe her og muligens også ta kontakt med Lode.

 

For å forbedre økonomien i prosjektet, er det et par skattemessige ting som det er lurt å ta med seg. ................

<{POST_SNAPBACK}>

Takk, jeg var klar over den skattemessige biten ved utleie av bolig, men ikke om den intektssskatten. Vi har planer om å reise juni 2006 og returnere sommeren 2007, men ser jo nå at vi må reise 01/07.06 og returnere før 30/06.07 av flere skattemessige årsaker. Bra forslag.

 

Hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre ;-) ? Har 4 barn, ................

Kunne forøvrig registrere at du førte Båtplassenvimpel ute på Bolærne i høst en gang. :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Tør ikke kommentere det med opprykk, men du har min fulle sympati.

Og ja, det er nok meg du har sett på bolærne i høst, har ligget der endel da det er et fint sted for å trille vogn, dersom junior slår seg helt vrang. Hadde du også vimpel? Da var det jo synd jeg ikke traff deg, så kunne vi slått av en prat.

Hei

 

Kan absolutt anbefale Middelhavet.

Vi var avgårde ett år 2002/2003 ................

<{POST_SNAPBACK}>

Takk, her ser jeg det er mye interresant lesning. Tro meg, dette skal finleses. Drømmen er bare blitt sterkere.........

Skal ikke se bort fra at jeg tar kontakt med noen spørsmål etterhvert. Alltid fint å høre andres erfaringer.

 

Takk alle sammen for meget gode tilbakemeldinger!

Jeg har sagt det før og sier det igjen, baatplassen er et glimrende forum for båtmennesker, av båtmennesker.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ja, det har vært på mi ønskeliste lenge, men det er ikke alle ønsker man får infridd.

Men , muligens en dag når mine barn har forlatt "rede".

 

her har du litt og lese på.

 

http://home.online.no/~pernoll/Route.html

 

http://www.sweptawaytravels.com/

 

http://www.sayang.dk/

 

Så lager vel du din egen hjemme side, slik at vi som må sitte hjemme her på berget får følge med ?

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Prøv å få kontakt med Magne Røyne fra Drammen. Han og kona reiste fra Drammen med motorbåten Laelia ved påsketider i 2004 og jeg tror de fortsatt farter rundt i indre middelhavet. Tror ikke han er på nettet men de har sendt noen rapporter publisert i Redningsskøyta. Ivrig båtman som sikkert kan gi mange råd og hint.

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg var klar over den skattemessige biten ved utleie av bolig, men ikke om den intektssskatten. Vi har planer om å reise juni 2006 og returnere sommeren 2007, men ser jo nå at vi må reise 01/07.06 og returnere før 30/06.07 av flere skattemessige årsaker. Bra forslag.

<{POST_SNAPBACK}>

Mulig jeg har formulert meg litt dårlig, men de datoene er bare viktige i forbindelse med utleie av bolig. Om dere blir borte lengre, f.eks 14 mnd, er det ingen ting i veien for å fordele dette over to kalenderår, også evt fordele det litt skjevt. Poenget er å ikke legge alle 12 mnd i et kalenderår. Det er jo ingen ting i veien for å leie ut huset for en kortere periode enn dere er på reise. Men sørg for at leieboerne er ute til avtalt tid, ellers kommer kemneren...

 

God tur, fra meg som nesten ikke er missunnelig... :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i denne forbindelsen flere valg som skal taes, men her er et stort valg som jeg føler bør tas i nær fremtid.....

 

Motoren, en MD 21B fra -81, den ble overhalt for ca. 40.000,- med kvittering, i -99, men det er jo fortsatt en gammel motor. Så spørsmålet er jo da om jeg bør bytte motor nå før turen eller satse på at den går så langt og heller ta det underveis dersom det behøves. Vi har jo planlagt å gå igjenom kanalene ned til Middelhavet og her vil det jo bare bli motorkjøring, tung motorkjøring etter hva jeg har fått vite.

 

Tar jeg det her vil det jo være lettere da vi snakker språket, ikke bor i båten under byttet, har bil for å ordne det praktiske og i tillegg kan selge den gamle motoren for noen slanter. Mens en ny motor koster mer her enn i mange andre land..............

 

Så da er jo spørsmålet hva gjør jeg?

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Er hekken på båten din konstruert at du kan ha påhengs ned i vannet via festebrakett som sikkerhetsreserve ? Om du har det, vil du kunne "berge" deg bedre om motoren tar kvelden.

 

Det andre er, er du så sikker på at motoren tar kvelden på turen? Har inntrykk av at mange motorer har ni liv, kanskje du iverksetter noe som ikke egentlig er nødvendig ?

 

Om du må bytte motor, så er besparelsen ved å kjøpe motor i utland så stor, at det å ta inn på hotell de par-tre døgn et motorskifte tar ikke noe "kostnad". Språkmessig antar jeg heller ikke er noe problem, da du helt sikkert er godt bevandret i engelsk (ellers lurer jeg på hvordan du skal klare å seile så lenge ute :wink: )

 

Jeg kjenner overhode ikke din motor, kjenner overhode heller ikke forhold i det store utland vedr motorers tilgang etc., men om ovenfornevnte sikkerhet med festebrakett for påhengs følges, ville jeg dratt avgårde med nåværende motor, og heller tatt det som det kommer... (må jo ha noe å skrive hjem om av hendelser også :lol: )

Link to post
Share on other sites

Joda båten er tverr i hekken og der sitter der har jeg montert en badeplattform. Det er klart at et provisoriskt feste for påhengsmotor hadde vært mulig å feste der, men hvor stor motor trenger jeg da?

Motoren jeg har ombord er på 62 Hk, mens min motor for jolla er på beskjedne 5Hk. Dette kan da ikke være nok i kanalene??

 

Men et godt forslag er det jo Perlen.

Her må det tenkes mer.......

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått av diverse artikler om kanalferie så er vel fartsgrensen på de fleste kanalene rundt 5-6 knop, så da burde vel ikke en såpass stor motor ha det noe videre tungt? Og en femhester på en brakett bakpå vil nå uansett gi fremdrift, om det ikke går så fort. Så om motoren ellers fungerer fint så ville jeg bare ha gitt den en "stor service" og satset på at den holdt turen og vel så det. Dette er jo i utgangspunktet slitesterke motorer, selv om de har sine svake sider som vel stort sett går på at de tåler dårlig høyt turtall over lengre tid samt for hurtig oppvarming og nedkjøling. Men ved normal bruk i en seilbåt så er den vel stort sett forskånet for alt dette skulle man tro.

 

Så få en servicemann til gå over motoren og gi deg en tilstandsrapport, og send eventuelt inn en oljeprøve til analyse da dette sier mye om motorens indre liv. Det må da være mye bedre å reise på tur med en kjent og velprøvd motor enn med en ny og fullstendig ukjent? Og så blir det mer penger til reisekassa også da :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til flere eksempler, der motorbytte har blitt "utsatt", med påfølgende nestenhaverert tur.

Motorer er i utgangspunktet langt billigere i mange land enn i Norge. Problemet er at det ikke hjelper at motorene er billige på Kanariøyene, eller i Spania, om du ligger med havari i Nederland..

Og når det gjelder motorbytte, husk at dette består av mer enn motoren. Du trenger gjerne kranløft, oppstillingsplass et sted, demontering, kanskje diverse plastjobb osv osv. Å tro at et verksted ute i Europa, slår av på prisen når en stakkar fra Oljepengestinne Norge, står der med lua i hånda, og en Md21 i småbiter, og ikke kommer seg videre, ville iallefall ikkke JEG satset på.

 

Ditt problem er vel at tidskjemaet begynner å bli vel tight. Hvis ikke ville jeg sjekket f.eks prisen i Sverige, og tatt jobben NÅ, om du mener det er nødvendig før avreise. For da kan du faktisk spare en slant, samt få en noe mer profesjonell oppfølging, da svenskene ikke er så plaget av manâna som visse andre.

 

Påhengsmotor og andre fantasifulle innretniger, kan du glemme på en så stor båt som 352`en vil jeg tro. Medmindre du satser på 2x125Hk elns. DET hadde vært et syn...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei fernanda!

 

Har en onkel og tante som dro med deres to barn på jordomseiling. De hadde en kjempetur og vil gjerne gjøre det igjen. De hadde før en hjemmeside som het familyatsea.com, men den er nå lagt ned. Når de var underveis måtte de bytte motor. Tror det var i Danmark. De kjøpte en helt ny Sole 42 hk.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg ha fulgt Suzuki's råd om å bytte motor her hjemme før du drar. Min familie som var på jordomseilingstur fortalte om mye strøm i endel av kanalene, og hvis motoren skulle konke der, så vil du ikke kunne drives fremover av en 5 hester...

 

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom motoren din er i god stand, er det vel ikke noen grunn til å bytte den?

Få en VP mekaniker til å gå skikkelig over den og skrive en tilstandsrapport. Det er båter med like gamle motorer som har gått den turen. Å satse på påhenger er "no-go". Du vil ikke komme av flekken. Kanalene er ikke problemet, der er det lite strøm, men før eller senere må du ut i en av de store elvene og der kan strømmen gå med 5-6 knop. Thule gjorde turen gjennom Europa med seilbåt og kan berette en del om dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Motoren jeg har ombord er på 62 Hk, mens min motor for jolla er på beskjedne 5Hk. Dette kan da ikke være nok i kanalene??

 

Men et godt forslag er det jo Perlen.

Her må det tenkes mer.......

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, kanalsystemet består jo også i stor grad av elver. Skal du opp Rhinen for eksempel, kommer du ikke av flekken hvis du ikke kan sparke opp sju knop i framdrift.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva vi gjør med motoren, den begynner jo å bli gammel. En MD21 fra -81, er vel kanskje ikke det beste utgangspunktet for en slik tur, og i kanalene vil den jo få kjørt seg. Så vi vurderer hva som er lønnsomt, bytte motoren her hjemme først eller ta det underveis når den sier takk og farvel.

Er motoren din salt - eller ferskvannskjølt? hvor mange timer har den gått?

Hva ble gjort den den ble renovert i 1999?

Link to post
Share on other sites

Er fortsatt uskikker med tanke på bytte eller ikke bytte av motor, men det heller mot et bytte som fler av dere har foreslått. Det er jo en selvfølge at dersom motoren stopper, så skjer det der det absolutt ikke skulle skjedd. Med i værste fall fare for å skade båt eller mannskap som resultat, eller i beste fall kjempe langt fra nermeste verksted som kan selge meg den motoren jeg ønsker akkurat NÅ! :smiley:

 

Jeg er jo heller ikke interresert i å ende opp med en totalt ukjent motor fra. feks. Italia eller andre land.

Så det tryggeste er nok å bytte her hjemme, og heller håpe at en kan få noen kroner for den gamle. Jeg vet ikke om det er noe på gang i den gamle motoren, den fungerer utmerket, men det er jo fortsatt en gammel motor å dra på så lang tur med. Skulle jeg bare vært her hjemme, ville jeg ikke vurdert et bytte enda.

 

Så derfor, er det noen som hvet hvor jeg bør kjøpe Yanmar motor rimelig? Er nevenyttig selv, så monteringsjobben skal jeg gjøre selv.

 

beneteau: Vi har også en slik drømm, håper å få gjennomført den om noen få år. Har fått tips om å benytte sjangsen til å reise mens barna er små, eller blir det ikke.

Det er det samme som vi har funnet ut, det blir ikke lettere etterhvert ihvertfall. Vi ønsker å gjennomføre denne turen nå, da fruen får permisjon det året junior er fra 1-2år gammel. Ellers ville det nok ikke være enkelt å få permisjon fra hennes jobb. Ei heller så enkelt å skaffe seg ny her i distriktet. Mens jeg derimot har nok lettere for å få meg ny jobb, dersom jeg ikke får permisjon.

 

Man må jo som kjent ofre noe. :wink:

 

Takk for linker og gode råd. Det er imponerende hvilken ressurs baatplassen er.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Du trenger gjerne kranløft, oppstillingsplass et sted, demontering, kanskje diverse plastjobb osv osv. Å tro at et verksted ute i Europa, slår av på prisen når en stakkar fra Oljepengestinne Norge, står der med lua i hånda, og en Md21 i småbiter, og ikke kommer seg videre, ville iallefall ikkke JEG satset på.

 

 

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville helt klart benyttet anledningen til å bytte motor i et annet land enn Norge hvis det var behov, på grunn av pris. Å tro at det ikke finnes bra mekanikere som kan bytte en motor på et vips er det bare vi normenn som tror fordi vi selv er så utrolig flike til alt.

Alt som Suzuki nevner er ting som må gjøres i Norge og. Det er jo helt klart litt enklere å gjøre ting her hjemme, men skal alt være så enkelt så hadde du vel ikke dratt.

Alt er jo ikke like enkelt her hjemme, prøv å få gjort noe i fellesferie, jul og påske, da er AS Norge stengt.

Det jeg ville anbefale deg var å planlegge motorkjøpet hvis det skulle bli behov, hvilken motor som passer din båt og utstyr ombygging du må til med ved et motor bytte. Dette kan du få når du ber om tilbud på motor her hjemme.

Smikk Smakk :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...