Jump to content

Vi drømmer om et år i middelhavet


fernanda

Recommended Posts

Sy ny kalesje, montere kartplotter, og autopilot, og verfaks, og...... så det er mye som må gjøres med båten, også er det mye annet som også må ordnes her på land.......

Takk, skal prøve å finne noe her og muligens også ta kontakt med Lode.

Takk, jeg var klar over den skattemessige biten ved utleie av bolig, men ikke om den intektssskatten. Vi har planer om å reise juni 2006 og returnere sommeren 2007,

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Fernanda!

 

vi går med samma planer som du....men vi kommer inte iväg förrän tidigast 2007 !

 

 

verfaks det fixar du själv med ett självbyggt modem o en SSB-radio.

Autopilot er ett 'must' annars blir det strax jobbigt!

 

 

vi lurar på segla ett halvår, lägga opp båten der nere (hem o jobba!) og så dra ner o segla ytterligare

ett halvår, året efter. tror att det blir litt kallt Des-Mars der nere, man måste nog ned till Kanarie för att

ha värme!

 

Någon som känner til billiga havner/mariner i middelhavet, så tas tips emot tacksamt?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er fortsatt uskikker med tanke på bytte eller ikke bytte av motor, men det heller mot et bytte som fler av dere har foreslått. Det er jo en selvfølge at dersom motoren stopper, så skjer det der det absolutt ikke skulle skjedd. Med i værste fall fare for å skade båt eller mannskap som resultat, eller i beste fall kjempe langt fra nermeste verksted som kan selge meg den motoren jeg ønsker akkurat NÅ! :smiley:

 

Jeg er jo heller ikke interresert i å ende opp med en totalt ukjent motor fra. feks. Italia eller andre land.

Så det tryggeste er nok å bytte her hjemme, og heller håpe at en kan få noen kroner for den gamle. Jeg vet ikke om det er noe på gang i den gamle motoren, den fungerer utmerket, men det er jo fortsatt en gammel motor å dra på så lang tur med. Skulle jeg bare vært her hjemme, ville jeg ikke vurdert et bytte enda.

 

Takk for linker og gode råd. Det er imponerende hvilken ressurs baatplassen er.

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, vill tengt meg om to ganger før jeg valgte en så dyr motor som Yanmar. Jeg er ganske aktiv i Bradøya Kystlag i Krististiansand, her har vi en skyssbåt som går fram og tilbake til øya utallige ganger i året (kjøres ca 1000timer i året) der byttet vi motor i desember og valget falt på en Sabb Iveco 78hk(tror jeg det var) levert fra Sabb motor i Bergen. dette på grunn av driftssikkerhet, pris mm. Jeg her selv kjørt denne motoren ganske mye og må si meg strålende fornøyd med den serlig med drivstofforbruk, støy, vibrasjoner mm.

 

 

Forøvrig vil jeg si at jeg går med samme drømmen og håper dere klarer å realisere planene!!!

 

Mvh

 

Morten

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville helt klart benyttet anledningen til å bytte motor i et annet land enn Norge hvis det var behov, på grunn av pris. Å tro at det ikke finnes bra mekanikere som kan bytte en motor på et vips er det bare vi normenn som tror fordi vi selv er så utrolig flike til alt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tar all service på våre to biler i Sverige. Halv pris, dobbel service og folk som setter på pris på at du kommer til dem med jobb. Ikke som en større bilforhandler jeg har prøvd på Fornubu :cryin:

 

Har snakket med folk som har fått gjort ting i Spania, men varierende hell på leveringsevne i forhold til tid.

 

Det spørs jo selvsagt hvor du bor, men det kan jo være ok med et par dager Gøteborg på veien.

 

God tur, hell & lykke osv....

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din!

 

Vi har og vurdert å dele det opp i to halve år, men har funnet ut at det er mest praktisk for oss å reise i et helt år med en gang. Både med tanke på det praktiske, utleie av huset og jobb. Så vi må nok ta et helt år. Men det er klart det kan bli kjølig på vinteren der også.

 

Har du forresten sett denne linken, de lå i vinterhavn på Gaeta, en liten by i Italia.

tur i middelhavet.

 

Og kanariøyene er nok litt langt i denne omgangen.

 

Hvor har du planlagt å reise Gunga Din? Skal du krysse Atlanteren?

 

Fernanda

:flag:

 

Hej Fernanda!

 

vi går med samma planer som du....men vi kommer inte iväg förrän tidigast 2007 !

 

vi lurar på segla ett halvår, lägga opp båten der nere (hem o jobba!) og så dra ner o segla ytterligare

ett halvår, året efter. tror att det blir litt kallt Des-Mars der nere, man måste nog ned till Kanarie för att

ha värme!

 

Någon som känner til billiga havner/mariner i middelhavet, så tas tips emot tacksamt?!

<{POST_SNAPBACK}>

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din!

 

Hvor har du planlagt å reise Gunga Din? Skal du krysse Atlanteren?

 

Fernanda

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

möjligen i ett senare läge...men vi siktar först på medelhavet!

 

her er en liste på långseglande svenska båtar

vi hade tenkt oss Grekland o sen kansje lägga opp båten i Turkiet!

 

er litt usikker på om vi grejjar kanalerna, enl Najads hemsida så stikker båten 1,75 medans förre

ägaren sa 1,90 maxmått er 1,80....så jag får mäta veldi noggrant o kansje sende masten o annet

tungt med bil...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvis man seiler seg innover til Hellas/Tyrkia er det ikke spesiellt kaldt om vinteren. Legger man seg derimot til i Spania blir det kaldere.

 

Se forøvrig s/y Havhest om et par som er på tur til Middelhavet med en datter på 4 år. De har foreløpig ikke kommet lenger enn til Portugal, men som de skriver;

 

"Til dere som synes vi er trege: Er på tur vi."

 

Det er faktisk en viktig lekse. Vi opplevde det samme. Vi opplevde stadig at "de hjemme" mente vi brukte for lang tid. Til dem kan man si: Man kan ikke sitte i sitt vante liv i Norge, og mene seg meningsberettiget over en slik tur. Hva vet de om problemer, vått tøy, krangler, osv, osv? Reisebrevene man sender hjem sier vanligvis ikke så mye om slike ting. TTT Mye mer tid enn man skulle tro. Plutselig blir man liggende en uke på et sted man egentlig ikke skulle innom i det hele tatt, og hvorfor? Det bare ble sånn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

er litt usikker på om vi grejjar kanalerna, enl Najads hemsida så stikker båten 1,75 medans förre

ägaren sa 1,90 maxmått er 1,80....så jag får mäta veldi noggrant o kansje sende masten o annet

tungt med bil...... :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Etter at du har fyllt båten til langturmodus stikker du sikkert 2 meter!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hvis man seiler seg innover til Hellas/Tyrkia er det ikke spesiellt kaldt om vinteren. Legger man seg derimot til i Spania blir det kaldere.

Var i Alicante i Januar dette året, bare 6-7gr på natten o runt 16-18gr på dagen.

 

tror man måste ned mot Cypern för att få lite värme.

 

Etter at du har fyllt båten til langturmodus stikker du sikkert 2 meter!

<{POST_SNAPBACK}>

PUH.....säg ikke så! men det finns mycket fint o se på utsidan oxo!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I Athen er det i kveld anslagsvis 25, var en kjapp (altfor kjapp) tur ute på en av øyene i dag, der var det fullstendig sommer. Mange seilbåter kom inn på kvelden, så det er nok fortsatt fullt i de mest populære havnene.

 

Dessverre blir det lite tid til maritime sysler når dagene går med til møter, men det er jo det jeg egentlig er betalt for å gjøre her denne uken.

 

Kanskje blir det tur til Husnes i helgen hvis været er akseptabelt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

I Athen er det i kveld anslagsvis 25,  var en kjapp (altfor kjapp) tur ute på en av øyene i dag, der var det fullstendig sommer. Mange seilbåter kom inn på kvelden, så det er nok fortsatt fullt i de mest populære havnene.

 

Dessverre blir det lite tid til maritime sysler når dagene går med til møter, men det er jo det jeg egentlig er betalt for å gjøre her denne uken.

 

Kanskje blir det tur til Husnes i helgen hvis været er akseptabelt.

<{POST_SNAPBACK}>

rekommenderar Hydra, ca 1 time ut fra Pireus :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, kjempefint sted. Seilte dit for noen år siden. Fin liten havneby, og også et par mindre landsbyer i gangavstand. Ellers er Poros enda nærmere Pireus, lettere tilgjengelig, og ganske trivelig det også.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja Poros er oxo kjfin liten by/ö! vi var der förra året, strax över på fastlandssidan tror byn heter Galatas finns ett litet varv der man kan lägga opp båtar för vintern, många låg oxo för ankar i viken.

 

Poros

Bilde

 

Bilde

 

 

Hydra

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...