Jump to content

Gårsdagens uvær

Tombåt

Recommended Posts

Men det var friskt! Vanskelig å stå oppreist i kastene. 

Hjalp ikke heller med rimelig høy flo... var ikke mye igjen av kaia, men heldigvis nok til at båten ikke tok betongkaien. Sørlig vind presset båten godt inn mot kaien, så det var noen nervøse minutter rundt klokken 2200.

Screenshot_20191211-090345_Snapchat.jpg.6ccab28edb05df06f01a760297a3fed6.jpgScreenshot_20191211-090334_Snapchat.jpg.7724d15713bb15e3423b1b0d200f6d32.jpg

Siden jeg har skikkelige fortøyninger, og ikke hyssing som enkelte hårdnakket påstår er godt nok, gikk det helt greit for min del. Overnattet til og med ombord. :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Begge båtene står på land. (Dessverre. Skulle gjerne hatt ute fiskebåten nå.) Presenningen blafret ikke, bare lå tungt over turbåten. Fiskebåten er selvlensende. Begge hadde det fint i går og i natt.

Det var noen ganske gode kast, og huset er "høyttrykkspylt" på sørvendte fasader (har vinkelhus, og 4 vegger mot syd i en eller annen vinkel). Veldig med vann på vinduene...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sjøholken skrev for 7 timer siden:

Her i Isdalstø, rett nord for Bergen ser det ut til å ha gått greit. 

Men det var en 48 fots båt på Meland som hadde store problemer, hvordan det gikk med den veit jeg ikke.

Screenshot_20191211-085905_Sricam.jpg.b621e53d05584a6c64d9ac28c90a7364.jpg

Ser ut for at den båten på 48 fot fikk kjørt seg godt 

Screenshot_20191211_162052.jpg

Er så rart å se slik når det var godt varslet uvær...

Helt unødvendig. Virker i alle fall slik på det lille jeg vet (kan jo skyldes motorstopp eller noe annet).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Uten å vite årsaken kan jeg i hvert fall dele min erfaring og frykt når det gjelder fortøyning til slike flytebrygger:

Slike flytebrygger ligger lavt i vannet, ved litt sjø hender det for at fendere blir dyttet opp på brygga. Jeg har selv opplevd dette en gang, da var det ikke så mye vind, men endel sjø. Sjøen brukte bare minutter på og "spytte" fenderne opp på brygga, både fendre som fast i båten og de som var bundet fast i brygga. Det å få disse ned igjen kan være en vanskelig affære, det er utrolig hvor mye kraft vinden kan yte på ett fartøy.

Det er gjerne en trebjelke som er boltet fast på utsiden av brygga, på bildet over ser det ut som den er knekt/borte. 

Ved litt sjø vil disse store fartøyene kunne rulle med ganske stor kraft, det vil fort kunne ødelegge denne bjelken. Når denne bjelken er borte, så stikker det gjerne ut noen kjipe bolter. Disse boltene skulle holde trebjelken på plass, men gnager seg nå enkelt igjennom tre og glassfiberskrog.

Ett slikt scenario vil kunne utspille seg på utrolig kort tid. Iløpet av 10 minutter i går hadde nabobåten spyttet ut to av tre fendere og gnagd av en polstring (lang skum fender isj) og begynte å gnage på trebjelken. Det var heldigvis varierende vind, så det gikk greit å få ned fenderen igjen.

Til dere som bor her på vestlandet, syd for Stadt, så er det meldt stormflo i natt. Det er forventet rundt 50-60cm høyere vannstand, så det er ikke over enda....

Jeg må en tur ned i 23 tiden for å sjekke at fortøyningene og fenderne fortsatt er der de skal.

Jeg har heldigvis flytebrygge. Satser på at båten ligger der i morgen tidlig også.

Drivhuset fikk forresten gjennomgå i går, nærmere 30 knuste glass.  Bare taket igjen nesten...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Trist med 48-foteren.

Hadde nok valgt å gå utpå med en god niste eller slippe den ut fra kaia og spenne tau over til neste flytebrygge hvis jeg hadde slik båt.

Tunge lastbildekk som fendere er kanskje det eneste som ville virket om ikke båten kom helt oppå kaikanten.

Alltid lett å se løsninger etterpå.

Mons