Jump to content

Demontering og vedlikehold av rigg

`MINA'

Recommended Posts

Tiden for å få skuta på land nærmer seg ubønnhørlig, og derfor er det mange nye "utfordringer" for oss som har seilbåt for første gang.

Demontering av seil og rigg tor jeg ikke skal by på de store overaskelsene. Men hva gjør vi når masta ligger på dekk og båten er på land ?

Seil, bom m/bomkick legges på loftet hjemme. Masta brukes til å legge preseninga over.

Men er usikker på hva jeg bør gjøre med alle fall, stag m.m. Skal jeg kveile fallene fint opp og henge disse under masta / preseninga ? Stagene henges fint opp langs masta ? Er det noe vi bør gjøre med bevegelige / rullende deler ellers ? Sikkert mye jeg ikke har tenkt på. Men derfor bra det er mange her som vet !

Mvh

`MINA`

MERK :yesnod: alle stag ved strekkfiskene før du løser de ned, da får du omtrent samme stramming når den skal opp igjen. Legg stagene langsmed riggen og fest de med taustumper. Underbygg riggen med bukker slik at den ikke ligger med svai. Hiv så en presenning over hele greia med kanner med vann som vekter i presenningen. Den må kunne bevege seg ved vind.

Jeg smører også inn alle skruer, fisker mm. med syrefast fett. :yesnod:

MERK  :yesnod: alle stag ved strekkfiskene før du løser de ned, da får du omtrent samme stramming når den skal opp igjen. Legg stagene langsmed riggen og fest de med taustumper. Underbygg riggen med bukker slik at den ikke ligger med svai. Hiv så en presenning over hele greia med kanner med vann som vekter i presenningen. Den må kunne bevege seg ved vind.

Jeg smører også inn alle skruer, fisker mm. med syrefast fett.  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Merker du med sprit tusj på gjengen på stagene da ?

Mvh

`MINA`

Det er sikkert mange veier til Rom, men jeg merker strekkfiskene med tape. Når du monterer opp igjen strammer du bare til du treffer tapen.

Stagene tar jeg av og legger i forpiggen, foruten rullestaget som ligger langs masten. Jeg hadde tidligere masten som "tak" for presenningen - bruker nå i stedet noen lange bord, da vi har eget mastestativ under tak. Bordene er også noe lettere å håndtere enn masten. Masten veier jo litt, og har sikkert ikke godt av å ta for stort moment gjennom hele vinteren-> husk noen støtter på midten også, ikke bare i endene.

En knute på fallene kan være greit så de ikke forsvinner inn i masta ved et uhell.

Følg med på Windexen når du tar ned riggen. Fort gjort at den knekker...

Mvh

Ta ut alt tauverk/fall, og ta de med hjem i vaskemaskinen, maks,30 grader og litt tøymykner, så blir de som nye, Husk og la et tynt tau ta plassen til det du trekker ut.

Mål alt tauverk , lag deg ei liste, så når et ryker, så vet du med en gang hvor langt det skal være når du må gå og skaffe deg et nytt.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

PERSONLIG liker jeg å kveile opp vantene i store ruller, og legge de på loftet elns. ( eller på dekk, foran forpiggsluka ) Å la dette ligge langs masta, tiltaler iaf. ikke meg. Synes det lett blir mye skrammel, og folk er ofte ikke veldig forsiktig med det som ikke er sitt eget. Så også i mastehuset / mastestativet. Velg gjerne hylla på toppen, litt mer jobb å få masta opp dit, men da ligger den ute av veien for "uvørne klumsemikler"..

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Ta ut alt tauverk/fall,  og ta de med hjem i vaskemaskinen,  maks,30 grader og litt tøymykner,  så blir de som nye, Husk og la et tynt tau ta plassen til det du trekker ut.

Mål alt tauverk , lag deg ei liste,  så når et ryker, så vet du med en gang hvor langt det skal være når du må gå og skaffe deg et nytt.

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Tar du med kroker og da, for kroken til stoseilet mitt er sydd fast....

Tar du med kroker og da, for kroken til stoseilet mitt er sydd fast....

<{POST_SNAPBACK}>

ta en gammel tennissokk, tre den over kroken 2-3-4 ggr, tape godt med vannfast tape, evt surr fast med en line, så går det bra. OBS - ikke sentrifuger, DET lager den gordiske knute fortere enn fy. Hiv gjerne tauet neddi et gammelt putevar.

Tau m/påspleiset wire, kan IKKE vaskes i maskin :lol:

Suzuki

No boat needed..

Godt tips fra careca.

Jeg bruker disse billige lastestroppene fra Biltema til å holde ting på plass lang masta. De til 30.-/par. Veldig lett å frigjøre i sekvens når ting skal opp igjen.

Lagrer masta på bakken på sagekrakker etter at alle kontakter, trinser osv har fått en god dusj CRC. Pakker deretter endene på masta inn i plast.

Når det gjelder merking av strekkfisker, så hører jeg til de frafalne. Mulig jeg er kørka, men dette har jeg aldri fått til. Jeg har merka med neglelakk, tusj og tape og laget lister med mål tatt med skyvelære. Alikevel må jeg gjennom hele prosedyren med sentrering av mast, retting av mast og justering av spenn for å få riggen til å stå skikkelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

.. og laget lister med mål tatt med skyvelære. Alikevel må jeg gjennom hele prosedyren med sentrering av mast, retting av mast og justering av spenn for å få riggen til å stå skikkelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Istemmes. Er ingen proff, men etter at riggen var satt NØYAKTIG sånn den skulle ihht., omsorgsfulle mål og noteringer, hang den som et slips. Undervantene var alt for slakke, og akterstaget var altfor dårlig satt.

Etter kontroll, dobbeltkontroll og trippelkontroll, ble lista hivd overbord, og alle mål tatt på "øyemål", kikka opp i mastesporet, sett på logging, og kjent på vant.

Ble mye bedre. Men bra er det sikkert ikke enda.

Om båten er myk i skroget, betviles. Om andre ting forandrer seg, veit jeg ikke. Nå som den er skikkelig satt, holder den seg uforandret over tid.

Suzuki

No boat needed..

Når det gjelder merking av strekkfisker, så hører jeg til de frafalne. Mulig jeg er kørka, men dette har jeg aldri fått til. Jeg har merka med neglelakk, tusj og tape og laget lister med mål tatt med skyvelære. Alikevel må jeg gjennom hele prosedyren med sentrering av mast, retting av mast og justering av spenn for å få riggen til å stå skikkelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er nok også en av de som tar hele runden med sentrering, retting og justering vært år. Synes egentlig ikke det er så store jobben og så blir en godt kjent med riggen. Når har jeg masthead med kun 1 salingshorn, så riggen er jo enkel å håndtere. Blir vel verre med mer avanserte riggløsninger, kanskje.

s/y "Arnegrut", Asker

PERSONLIG liker jeg å kveile opp vantene i store ruller, og legge de på loftet elns.  ( eller på dekk, foran forpiggsluka ) Å la dette ligge langs masta, tiltaler iaf. ikke meg. Synes det lett blir mye skrammel, og folk er ofte ikke veldig forsiktig med det som ikke er sitt eget. Så også i mastehuset / mastestativet. Velg gjerne hylla på toppen, litt mer jobb å få masta opp dit, men da ligger den ute av veien for "uvørne klumsemikler"..

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke tilgjengelig mastehus i havna vår. Så det enkleste alternativet er nok lagring på båten. Evt hjem hvis jeg finner en ledig vegg.

Lagrer masta på bakken på sagekrakker etter at alle kontakter, trinser osv har fått en god dusj CRC.

Vil det holde med opplagring av masta i hver ende av båten, samt en avstiver midt på ? Eller bruker dere flere avstivere ?

Pass på at ikke vantene (wirene) ligger inntil aluminiumsmast under lagring  :nono: . Dette kan skape en reaksjon hvor aluminiumen korroderer eller det blir stygge merker i masta.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser vel for meg at vantene mine blir hengene med krokene inn i masta, og i en stor fin kveil under dette igjen. Vil ikke få problemer med korrosjon da. Vil da også henge utilgjengelig for uvedkommende som surrer rundt båten.

Mvh

`MINA`

Jeg lar vant og stag bli hengende på masta. Etter at masta er lagt opp i sin krybbe( og danner møne for burkaen), samler jeg stag og vant og lar de ligge langsetter masta( henger de opp med tau slik at de ikke ligger mot masta).

Masta støttes opp av to bukker som utgjør krybba og to støtter.

Funker som bare det.

Redigert av pete (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...