Jump to content

Lodde eller krympe stor kabelsko?

Lazyjack

Recommended Posts

Ifm. montering av elektrisk fallvinsj må jeg dra noen nye 50 mm2 kabler. Tenker å gå for Biltema kabler og sko men ser ikke at de har presstang for så store sko. Synes ikke jeg kan gå til en annen butikk og be dem om å presse sko på kabler kjøpt på Biltema :rolleyes:

Vurderer derfor å lodde skoene (type rørkabelsko) men erfaring tilsier at tinnet raskt kryper innover i kabelen og dermed blir de nærmeste centimetrene av kabelen stiv.

Synspunkter og tips tas i mot med takk!

Edit: Ser nå at Biltema likevel har en relativt rimelig tang/verktøy. Noen med erfaring med denne?

Edit: Ser at dette har vært grundig behandlet i en tidligere tråd så da trenger jeg ikke svar.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Hulda skrev for 1 time siden:

Du er en modig mann, @Lars H.med tanke på all den pepper'n jeg fikk forrige gang med den tanga.

Særlig modig er jeg nok ikke, men kanskje dum nok til å stikke hodet frem? Min intensjon med innlegget var å fortelle at BT likevel hadde en slik tang. Og så langt, - klemmingen av kabelskoene (fra Maritim) med BT tang på 95mm2 kabel fra Seatronic sitter som støpt nå etter et par år! (det gjør også noen Bestmarin sko på 70mm2(?) klemt med samme tang.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

2 hours ago, Lars H. said:

Biltema har da en solid presstang, jeg har brukt denne med godt resultat på 95mm2 kabel.

presstang.jpg.5da299ab096f4b2c6ce0982a8527aa23.jpg

Finner ikke denne hos biltema. Kanskje den har gått ut av sortimentet? 

Har bestilt en tang fra aliexpress, en sånn som klemmer kabelskoen fra seks kanter. Kostet i overkant av 200 kr inkl shipping. Hadde glemt at regjeringen fjerner 350 kr grensa fra 1/1/20, så da blir nok den tanga mer enn dobbelt så dyr :thumbsdown: spørs om det ikke lønner seg å la være å plukke opp pakken på postkontoret, på nyåret. 

Hei Lazyjack.

Jeg har tang du kan låne hvis du bor nær Søgne. Enklere å svare på sånt hvis fylke oppgis i profilen.

Tanga jeg har er en dyppresstang tilsvarende den fra Biltema, men annet merke.

Tror e-verket her har gått tilbake til slik tang etter dårlige koblinger med sekskantpress.

Hvis du ikke er helt sikker på at kvadrat på kabel og inn+utvendig diameter på kabelsko er riktig har du lite kontroll når du presser sekskant.

Mer å gå på når det gjelder dyppress (Klemme inn en "bulk" i kabelskoen)

Mons

Den jeg har, for 10 - 95mm2 finner du hos BT her.

edit: Der var du noen sekunder før meg alphaman.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

mons skrev for 1 time siden:

Hei Lazyjack.

Jeg har tang du kan låne hvis du bor nær Søgne. Enklere å svare på sånt hvis fylke oppgis i profilen.

Tanga jeg har er en dyppresstang tilsvarende den fra Biltema, men annet merke.

Tror e-verket her har gått tilbake til slik tang etter dårlige koblinger med sekskantpress.

Hvis du ikke er helt sikker på at kvadrat på kabel og inn+utvendig diameter på kabelsko er riktig har du lite kontroll når du presser sekskant.

Mer å gå på når det gjelder dyppress (Klemme inn en "bulk" i kabelskoen)

Flott tilbud og veldig hyggelig men jeg bor i Horten så det blir litt langt. 

Skal oppdatere profilen ?

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Biltema har da en solid presstang, jeg har brukt denne med godt resultat på 95mm2 kabel.

presstang.jpg.5da299ab096f4b2c6ce0982a8527aa23.jpg

Har ikke sjekket denne fysisk, men denne er temmelig lik den jeg har i servicebilen?

(Bare i en helt annen prisklasse)

Som jeg nevnte i forrige tråd om det samme emne, så er jeg svært glad i kabelsko med skrutilkobling ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Hvilken kvalitet er det egentlig på pressskoene til BT?
Har sett billig utgaver av rørkabelsko som er løvtynne og fremstår som de er laget av blikk.
Den typen ville jeg ha styrt unna.
Jeg er veldig glad i kabelsko i fra Abiko men har forståelse for at ikke alle vil bruke 60-70 kroner pr presssko for 50mm2 kabel.
Men trenger man bare 2 stykker må det være bedre å kjøpe det man trenger i meget god kvalitet isteden for å betale noe av det samme for å ha 8 stykker mer enn man trenger til overs.

Når det er skrevet så er sikkert de du får på BT mere en bra nok hvis de ikke er av den tynne typen.
Det samme kan ikke sies om vanlig kabelsko som er mega irritere å bruke i billig utgave.
Der bruker jeg konsekvent bare kabelsko i fra Abiko  

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...