Jump to content

Kabelskopresse fra Biltema. Er det et brukbart verktøy?


Jannmar

Recommended Posts

Jeg brukte også kabelsko fra Maritim, og noe fra Best Marin. De passet godt til Biltema-tangen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev 21 minutter siden:

Er det ikke det hullet som du ser kobberen på ? Hmm må jaggu meg sjekke hvordan det var neste gang jeg er i båten?

 

Yes, det hullet. Jeg hadde slike sko tidligere før jeg ble obs på at kobberet inne i skoen faktisk korroderer. Har nå skiftet ut alle skoene med helt tette og har nå en totalt gasstett krymp. Kan jo alltids putte inn noe stuff feks vaselin så det ikke kommer oksygen inn, men hvor holdbart det er det vet jeg ikke. 

 

Redigert

 

Litt korrodering er vel ikke kritisk, men greit å kjenne til at det faktisk skjer og heller gjøre det ordentlig neste gang. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 5 timer siden:

Om du bruker slike kabelsko som har et lite hull framme mot bolten, så vil du få oksygen inn til kobber i kabelen og det korroderer. Bør helst være helt gasstett press. 

Eindel plasser er det eit krav å ha dette holet, for at inspektøren skal kunna sjekka at kabelen var heilt inne i skoen då det blei pressa. Ein annen ting er at veldig mange slike sko har fått ein dæsj med tectyl inn gjennom dette holet.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 11 minutter siden:

Eindel plasser er det eit krav å ha dette holet, for at inspektøren skal kunna sjekka at kabelen var heilt inne i skoen då det blei pressa. Ein annen ting er at veldig mange slike sko har fått ein dæsj med tectyl inn gjennom dette holet.

 

Tectyl var lurt. Det forhindrer kanskje det meste av korrodering, om du får nok inn i hullet da. 

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 4 minutter siden:

Presstanga har tall på dreiehjulet som er helt andre enn normale mm2 dimensjoner på kabel. Hva er logikken? Hva skal den feks stå på for 50mm2 kabel /  hylser?

Der fins kabelsko med forskjellig godstjukkelse til samme kabelstørrelse, og på ein heil del av desse skoa står der tall på halsen, eg lurer på om det ikkje skal vera diameter i millimeter. I alle fall, for å bli riktig skal der vera samme tall på skoen som i presstanga.

Edit: Presstanga skal ogso prega dette tallet inn i skoen, for at inspektøren skal bli fornøgd.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erik skrev 6 minutter siden:

Presstanga har tall på dreiehjulet som er helt andre enn normale mm2 dimensjoner på kabel. Hva er logikken? Hva skal den feks stå på for 50mm2 kabel /  hylser?

 

Hva står det på presstanga? Kan være både diameter,  Awg eller bakkenummer.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Karlsenkystfiske skrev 33 minutter siden:

Ser ut som biltema har sluttet å selge store presstenger. Er det noe annet brukbart i handelen nå som ikke koster tusenvis av kroner?

Spørs jo hvor stort.

 

Bruker sjøl en gul sak fra Kina fatter på store sko. Den er hydraulisk, å fungere ok. Billig er den også.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja. Du kan kjøpe en hydraulisk krympetang på nett for småpenger. Jeg kjøpte en slik etter tips her inne for et par år siden, og den fungerer meget bra. Presser kabelskoen i en sekskant. Mye bedre en BT-tanga. 

 

Edit:

Ser @Okkaby tok meg på målstreken der. Svaret var altså til @Karlsenkystfiske :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt den slagvarianten fra Biltema en del.
Må innrømme at jeg var skeptisk til noe som upresist som et godt hammerslag.
Men jeg fant ut at med bruke skrustikken for å klemme pressverktøyet sammen, da har jeg full kontroll og resultatet blir meget bra.
Begrensningen er naturligvis at det er mest aktuelt for kabler og kabelsko som man ta bort til skrustikken  -  det blir verre om man ligger i et trangt motorrom eller med hodet ned i en batterikasse.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 19 minutter siden:

Jeg har brukt den slagvarianten fra Biltema en del.
Må innrømme at jeg var skeptisk til noe som upresist som et godt hammerslag.
Men jeg fant ut at med bruke skrustikken for å klemme pressverktøyet sammen, da har jeg full kontroll og resultatet blir meget bra.

Jeg synes også den er helt grei, har brukt den en god del. Men holder kanskje en knapp på feisel og solid underlag. Da kan det gjøres i båten også. Må bare medbringe en diger stålklump som man så vidt klarer å bære som ambolt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ser det var jeg som startet denne tråden i 2018.

Tiden flyr så alt for fort.

Men aldri for sent å komme med en tilbakemelding på hvordan dette endte den gang.

 

Jeg valgte i 2018 å stole på @Lars H..

Kjøpte den presstanga og den kabelkuttetanga fra Biltema som han viste til.

Brukte disse verktøyene på kabel fra 25mm2 til 50mm2, som var behovet i min båt. Både fortinnet kabel fra Watski og sveisekabel fra Tess.

Kjøpte kabelsko hos Solar.

Tok først noen prøveklem som jeg kappet for å se på snittet om resultatet ble bra, og det ble bare lekkert.

 

Nå er visstnok denne tanga ikke å få kjøpt hos Biltema lengre, så sånn sett kommer nok denne tilbakemeldingen alt for seint. (Nesten 6 år siden jeg startet tråden). Men men, slik var det i hvert fall det gikk i 2018.

Så takk til Lars H.

 

IMG_4117.JPG

Biltema. Kabelskotang..PNG

Biltema kabeltang..PNG

Link to post
Share on other sites

Kan jo ta litt teori, om det nå er vanlige kabelsko, eller de store.

Poenget med krymp er man skal oppnå flytegrensen mellom matrialene slik at man oppnår man en gasstett forbindelse, alik at oksygenet  ikke slipper til. Slipper oksygenet til f.eks under varmgang vil overflaten i krympen oksydere og kontakten blir dårligere. Dette skjer gradvis.

Alle tenger trykker da med nettopp dette trykket, som trengs for den aktuelle sko. De kostbare som regel bedre enn de billigere, og alle er billigere fra Kina...

 

Når det gjelder denne billigversjonen fra BT, der man slår med en hammer, då har men jo lite kontroll med flytegrensen

(I teorien kunne man jo prøvd den i en skrustikke og gjort målinger med momentnøkjler og så delt skoen for å finne rett moment i forhold til flytegrense)

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 17 minutter siden:

Når det gjelder denne billigversjonen fra BT, der man slår med en hammer, då har men jo lite kontroll med flytegrensen

Jeg synes man får god kontroll på kraften med denne når man bruker hammer. Legger til at jeg da har brukt feisel (liten slegge), ikke en lett snekkerhammer, og anlegget har vært en diger jernklump ala ambolt. Når man stuker kabelskoen merker man en markant endring i lyden når verktøyet bunner. Slår man videre da kan man ødelegge kobberet i skoen, hvis ikke får man etter min erfaring en fin forbindelse.

 

Jeg vil nesten heller si at man har dårligere kontroll på krympen med den store kabelskotanga fra BT. Jeg har denne tanga også, så jeg har gjort meg noen erfaringer med den. Det som er usikkerhetsfaktoren er hvor tykt gods det er i kabelskoene man kjøper i forhold til dybden i matrisene. Det jeg opplevde med BT-tanga var at kabelskoene ofte ikke fikk nok press. Jeg kjente ingen økt motstand når jeg trykket sammen tanga. Resultatet ble da at jeg enten måtte krympe med en mindre matrise (f.eks. 50mm2 på 70mm2 kabelsko), eller gå over med slagverktøyet til slutt for å få en hardere krymp. Hvis ikke er jeg redd krympen kunne løsnet på enkelte sko. 

En av de tingene som skiller det dyrere utstyret fra det billige er at man kan kjøpe krympetang og kabelsko som er kalibrert, og dermed sikrer at man får tilstrekkelig krymp, men ikke for hard. 

 

JRK skrev 17 minutter siden:

(I teorien kunne man jo prøvd den i en skrustikke og gjort målinger med momentnøkjler og så delt skoen for å finne rett moment i forhold til flytegrense)

Hvis man skal gjøre det mer vitenskapelig ville jeg heller brukt hydraulisk presse og trykket med en viss kraft. Krafta man får i ei skrustikke er veldig avhengig av friksjonen i stikka, både i skruen og vangene, noe som kan variere over tid. 

 

Nå har jeg imidlertid gått over til en hydraulisk tang. Selv om den er av billigvarianten er jeg veldig fornøyd med den. Den krymper skoen til en sekskant, og alt godset i skoen blir dermed stuket sammen til en mindre omkrets. Dette gjør bla. at tverrsnittet blir symmetrisk, og at alle kordellene blir utsatt for det samme presset. Når kabelskoen blir stuket sammen på denne måten blir også godset tykkere der det klemmer på kobberet, det blir det ikke med slagverktøyet eller tenger som ikke presser sammen omkretsen. Når kobberet stukes får man også en metallurgisk effekt som kalles deformasjonsherding. Det innebærer at materialet øker styrke og hardhet. Det, kombinert med at skoen blir tykkere i godset der den stukes, gir en høyere holdfasthet i kabelskoen.

 

Av kabelsko har jeg stort sett brukt de fra Biltema. Har målt godstykelsen på flere forskjellige sko, og ser at de er tykkere i godset enn de fleste. Presser til kobberet så vidt begynner å tyte ut mellom matrisene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...