Lazyjack Startet 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2019 (redigert) Ifm. montering av elektrisk fallvinsj må jeg dra noen nye 50 mm2 kabler. Tenker å gå for Biltema kabler og sko men ser ikke at de har presstang for så store sko. Synes ikke jeg kan gå til en annen butikk og be dem om å presse sko på kabler kjøpt på Biltema Vurderer derfor å lodde skoene (type rørkabelsko) men erfaring tilsier at tinnet raskt kryper innover i kabelen og dermed blir de nærmeste centimetrene av kabelen stiv. Synspunkter og tips tas i mot med takk! Edit: Ser nå at Biltema likevel har en relativt rimelig tang/verktøy. Noen med erfaring med denne? Edit: Ser at dette har vært grundig behandlet i en tidligere tråd så da trenger jeg ikke svar. Redigert 11.Desember.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Det var en lang tråd om dette for en tid tilbake. Jeg brukte batteridrevet tang på mine. Fikk lånt av elektriker. Denne presset kabelskoen som en sekskant, og satt 100% Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Eg har den pressa du linker til. Er fornøyd med mine sko ihvertfall. Presser godt sammen rundt hele kabelen, og sitter dønn. Legger 1 til 2 lag krympestrømpe over etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Biltema har da en solid presstang, jeg har brukt denne med godt resultat på 95mm2 kabel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Du er en modig mann, @Lars H.med tanke på all den pepper'n jeg fikk forrige gang med den tanga. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Jeg brukte også kabel og sko fra Biltema, men lånte en tang på jobben som ser ut til å benytte samme prinsipp som den Lars H brukte. Ser ikke noen problemer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Hulda skrev for 1 time siden: Du er en modig mann, @Lars H.med tanke på all den pepper'n jeg fikk forrige gang med den tanga. Særlig modig er jeg nok ikke, men kanskje dum nok til å stikke hodet frem? Min intensjon med innlegget var å fortelle at BT likevel hadde en slik tang. Og så langt, - klemmingen av kabelskoene (fra Maritim) med BT tang på 95mm2 kabel fra Seatronic sitter som støpt nå etter et par år! (det gjør også noen Bestmarin sko på 70mm2(?) klemt med samme tang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Neida, jeg fortsetter å klemme med den tangen. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 2 hours ago, Lars H. said: Biltema har da en solid presstang, jeg har brukt denne med godt resultat på 95mm2 kabel. Finner ikke denne hos biltema. Kanskje den har gått ut av sortimentet? Har bestilt en tang fra aliexpress, en sånn som klemmer kabelskoen fra seks kanter. Kostet i overkant av 200 kr inkl shipping. Hadde glemt at regjeringen fjerner 350 kr grensa fra 1/1/20, så da blir nok den tanga mer enn dobbelt så dyr spørs om det ikke lønner seg å la være å plukke opp pakken på postkontoret, på nyåret. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Hei Lazyjack. Jeg har tang du kan låne hvis du bor nær Søgne. Enklere å svare på sånt hvis fylke oppgis i profilen. Tanga jeg har er en dyppresstang tilsvarende den fra Biltema, men annet merke. Tror e-verket her har gått tilbake til slik tang etter dårlige koblinger med sekskantpress. Hvis du ikke er helt sikker på at kvadrat på kabel og inn+utvendig diameter på kabelsko er riktig har du lite kontroll når du presser sekskant. Mer å gå på når det gjelder dyppress (Klemme inn en "bulk" i kabelskoen) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 scamπ skrev 28 minutter siden: Finner ikke denne hos biltema. Kanskje den har gått ut av sortimentet? ................. Finnes her: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/kabelskotenger/kabelskotang-2000016796 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Det var vel en litt for liten og fisete tang for 50mm2? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 (redigert) 6 - 50 mm: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000041631 35 - 95 mm: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000031736 Redigert 11.Desember.2019 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alphaman Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000031736 eller Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 (redigert) Den jeg har, for 10 - 95mm2 finner du hos BT her. edit: Der var du noen sekunder før meg alphaman. Redigert 11.Desember.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 scamπ skrev 53 minutter siden: <> Hadde glemt at regjeringen fjerner 350 kr grensa fra 1/1/20, så da blir nok den tanga mer enn dobbelt så dyr spørs om det ikke lønner seg å la være å plukke opp pakken på postkontoret, på nyåret. Endringen trer i kraft 01.04 så den burde smyge. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Lars H. skrev 15 minutter siden: Det var vel en litt for liten og fisete tang for 50mm2? Det har du helt rett i.... feil link som dukket opp i innlegget, skulle være :https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/spesialtenger/presstang-2000031736 som alphaman nevner Sitér dette innlegget Link to post
JKJ Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 (redigert) Bør presses, har selv brukt tang fra biltema uten problemer, men ville spandert litt krympe strømpe med lim på som ekstra beskyttelse https://www.elektroimportoren.no/kr-slange-ma47-75-22mm/1808676/Product.html?Event=searchlist Redigert 11.Desember.2019 av JKJ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 13 minutes ago, Fantino said: Endringen trer i kraft 01.04 så den burde smyge. Aha, trodde det var 01.01. Det var en god nyhet! Er bare å fylle opp handlekurven med duppedingser som jeg ikke har bruk for da :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 (redigert) Takk for linkene til presstangen hos Biltema. Er ikke alltid like lett å finne frem til ting hos hos de. Redigert 11.Desember.2019 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 mons skrev for 1 time siden: Hei Lazyjack. Jeg har tang du kan låne hvis du bor nær Søgne. Enklere å svare på sånt hvis fylke oppgis i profilen. Tanga jeg har er en dyppresstang tilsvarende den fra Biltema, men annet merke. Tror e-verket her har gått tilbake til slik tang etter dårlige koblinger med sekskantpress. Hvis du ikke er helt sikker på at kvadrat på kabel og inn+utvendig diameter på kabelsko er riktig har du lite kontroll når du presser sekskant. Mer å gå på når det gjelder dyppress (Klemme inn en "bulk" i kabelskoen) Flott tilbud og veldig hyggelig men jeg bor i Horten så det blir litt langt. Skal oppdatere profilen ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 (redigert) Lars H. skrev for 4 timer siden: Biltema har da en solid presstang, jeg har brukt denne med godt resultat på 95mm2 kabel. Har ikke sjekket denne fysisk, men denne er temmelig lik den jeg har i servicebilen? (Bare i en helt annen prisklasse) Som jeg nevnte i forrige tråd om det samme emne, så er jeg svært glad i kabelsko med skrutilkobling ? Redigert 11.Desember.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 scamπ skrev 1 time siden: Aha, trodde det var 01.01. Det var en god nyhet! Er bare å fylle opp handlekurven med duppedingser som jeg ikke har bruk for da :) Duppedingser går bra til 1.4 mens mat og drikke er 01.01. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 (redigert) Hvilken kvalitet er det egentlig på pressskoene til BT? Har sett billig utgaver av rørkabelsko som er løvtynne og fremstår som de er laget av blikk. Den typen ville jeg ha styrt unna. Jeg er veldig glad i kabelsko i fra Abiko men har forståelse for at ikke alle vil bruke 60-70 kroner pr presssko for 50mm2 kabel. Men trenger man bare 2 stykker må det være bedre å kjøpe det man trenger i meget god kvalitet isteden for å betale noe av det samme for å ha 8 stykker mer enn man trenger til overs. Når det er skrevet så er sikkert de du får på BT mere en bra nok hvis de ikke er av den tynne typen. Det samme kan ikke sies om vanlig kabelsko som er mega irritere å bruke i billig utgave. Der bruker jeg konsekvent bare kabelsko i fra Abiko Redigert 11.Desember.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2019 Lazyjack skrev for 1 time siden: jeg bor i Horten Jeg har en god presstang og en grei kabelkutter. Bor i Tønsberg så kan godt hjelpe deg med å presse på sko eller låne deg utstyret hvis du vil trekke kabelen før du presser på kabelskoen. Det er bare å si i fra er stort sett hjemme på kveldstid og i helger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.