Lazyjack Svart 12.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2019 Min ringe erfaring fra i formiddag er at man ikke klarer det på ett slag. Selv etter å ha boret ut skoene innvendig for å få inn 50 mm2 kabel så måtte det 2-3 slag med feisel til før jeg følte at det satt som det skulle. Og så fylle jeg som nevnt opp med tinn til slutt ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2019 Lazyjack skrev 1 minutt siden: før jeg følte at det satt som det skulle. Og den følelsen er vel svært individuell! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 12.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2019 Lars H. skrev 2 minutter siden: Og den følelsen er vel svært individuell! Jo jo, men jeg er et følelsesmenneske? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 12.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2019 Lars H. skrev for 3 timer siden: Dersom en skal bruke en slik presse må en vel dra godt til? Er dette godt nok? Jeg har fremdeles sleggen fra 70-tallet da jeg anla hage i Røyken liggende i boden. Den har jeg svingt mange ganger. Jeg kan anbefale hydraulisk presse på den :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 PolarLi skrev 17 minutter siden: Jeg kan anbefale hydraulisk presse på den :) Det funker nok fint. Da kan man presse sakte og kontrollert mens man ser på formendringen. Ideelt sett bør man da gjøre noen tester og notere hvor stort trykk man presser med på hver dimensjon. Alle oppegående presser har jo manometer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 (redigert) Lars H. skrev for 8 timer siden: Og den følelsen er vel svært individuell! Helt riktig Lars! Det man bør ha i bakhodet om man ikke er ekspert eller behersker fagområdet, er å velge idotsikre løsninger. Og det er dette som er poenget med en krympetang, stor eller liten. Om den er av god kvalitet så sørger den for at det oppnås flytegrense mellom kabel og sko, og da blir forbindelsen gasstett, med andre ord det er tangen som sitter på kunnskapen og ikke brukeren. Å banke løs på et krympeverktøy, eller lodde uten kunnskap er å be om trøbbel. Redigert 13.Desember.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 Det hjelper ikke med krympetang dersom man ikke har kabelsko som er riktige i forhold til tanga. Jeg har en slik stor tang fra Biltema. Den ser jo veldig flott ut, og er enkel i bruk. Men jeg har opplevd mange ganger at jeg ikke får noe særlig press på kabelskoen. Det har vært så ille at jeg til og med har presset 50mm2 sko i sporet for 16mm2 i nødens stund. Dersom man presser og håndtaket bare synker i bunn uten at motstanden øker nevneverdig blir det ikke rare presset på kobberet. Da er det en falsk trygghet å bruke krympetang. Dersom man imidlertid gjør som @Kjellg og kjøper en god kalibrert tang med kabelsko som hører til blir saken en helt annen. Og jeg er selvsagt enig i at det er det beste Men med billigtang fra BT og tilfeldige kabelsko er det russisk rulett hvordan resultatet blir. Da er det sikrere med slagverktøyet som man kjenner at bunner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 (redigert) JRK skrev 1 time siden: Helt riktig Lars! Det man bør ha i bakhodet om man ikke er ekspert eller behersker fagområdet, er å velge idotsikre løsninger. Og det er dette som er poenget med en krympetang, stor eller liten. Om den er av god kvalitet så sørger den for at det oppnås flytegrense mellom kabel og sko, og da blir forbindelsen gasstett, med andre ord det er tangen som sitter på kunnskapen og ikke brukeren. Å banke løs på et krympeverktøy, eller lodde uten kunnskap er å be om trøbbel. Støtter deg fullt ut, men det er så skummelt å stikke hodet fram her så jeg valgte en mere «diplomatisk» linje ? Selv så har jeg tenger og sko fra Klauke og det er utrolig hvor lite kraft som egentlig skal til for å crimpe en sko på feks 50mm2. Har DIN tenger og da er det markert på skoene både hvor mange crimp men også hvor man skal crimpe. I tillegg - Om man har en DIN tang så kan man kjøpe DIN sko overalt, Solar, Onninen, Ahslell osv, for de har samme mål så lenge det er DIN. Som oftest ikke lagervare lokalt men alle dem har det på hovedlager. Hos Solar får man i tillegg kjøpt sko stykkevis. Hos de andre må du kjøpe en hel eske. Redigert Der kom @Komodo før meg. Årsaken til det du har opplevd kan være at det er forskjellige sko til kabler i klasse 2, 5 og 6. Om man har feile sko og attpåtil har en tang som man ikke vet hva den er til, så blir det utfordringer. Redigert 13.Desember.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 (redigert) Komodo skrev 52 minutter siden: Det hjelper ikke med krympetang dersom man ikke har kabelsko som er riktige i forhold til tanga. Jeg har en slik stor tang fra Biltema. Den ser jo veldig flott ut, og er enkel i bruk. Men jeg har opplevd mange ganger at jeg ikke får noe særlig press på kabelskoen. Det har vært så ille at jeg til og med har presset 50mm2 sko i sporet for 16mm2 i nødens stund. Det høres meget merkelig ut. Hva slags kabelsko er det du har brukt? Går ut i fra at det er den grønne store tanga som er avbildet tidligere i tråden det siktes til. Jeg har selv brukt denne tanga til forskjellige fabrikater og dimensjoner kabelsko, og har aldri, aldri opplevd noe problem. Jeg har skåret over/disekert kabelsko som er presset med denne tanga, og det har sett helt fint ut. Når jeg ser på snittet, er kordelene så godt sammenpresset og kompakte, at jeg tror dette med forskjeller i flytegrense osv kun er av akademisk, og knapt målbar interesse. Skal ikke påstå at jeg har prøvd å henge meg i skoen /kabelen for å forsikre meg om at den også sitter godt (da vlle jeg ikke vært i stand til å skrive dette), men jeg har prøvd å henge i den med mine 85 kg, og den sitter. Redigert 13.Desember.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Det har vært så ille at jeg til og med har presset 50mm2 sko i sporet for 16mm2 i nødens stund. Dersom man presser og håndtaket bare synker i bunn uten at motstanden øker nevneverdig blir det ikke rare presset på kobberet. Det har jeg også opplevd. Jeg hadde den tanga med «bakker» og det var ofte jeg måtte gå ned en størrelse på bakkene for å få press på skoene. Men da ble det igjen for hard press slik at det oppstod vinger på skoene. Tang og sko fra samme butikk. Mulig det bare er teoretisk men jeg velger å høre på produsentene som har kjørt en masse tester på sko, tenger og crimp. Det som går igjen hos alle dem er at det er særdeles viktig å velge riktig, for det er en jungel av tenger og sko på markedet. Som mange der sier så er kanskje vinger på skoene det verste. Men samtidig så har jeg sette flere press med det slagverktøyet og det ser faktisk bra ut. Men om det ser like bra ut under mikroskop vet jeg ikke. Men jeg ser at de holder.. Redigert 13.Desember.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2019 Jannmar skrev for 1 time siden: Det høres meget merkelig ut. Hva slags kabelsko er det du har brukt? Går ut i fra at det er den grønne store tanga som er avbildet tidligere i tråden det siktes til. Nei, den er blå. Men den ser veldig lik ut, så det er mulig at det er samme tang bare annen farge. Kabelsko var også fra BT. Men jeg vil tilføye at det ikke gjaldt alle kabelskoene. Jeg har lagt opp ganske mye i båten, og har brukt både tanga og slagverktøyet. Når jeg har følt at jeg har fått en god forbindelse med tanga så har jeg brukt den. Hvis ikke har jeg brukt slagverktøyet for å få god nok trøkk på skoa. Understreker at jeg ikke mener at slagverktøyet er bedre enn tang, men dersom tang og sko ikke passer til hverandre kan slagverktøyet være bedre. Men selvsagt er det en forutsetning at man vet hva man driver med. Hvis ikke må man få hjelp av mor, far, eller en annen voksen til dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 Har laget meg et meget enkelt pressverktøy som settes i en vanlig skrustikke. Det lager U-press, noe som jeg syntes virker bedre enn 6-8 kant press ( men generelt er jeg klein på alt som har med strøm og gjøre...) Ellers så må jeg bare si at jeg er imponert over folk som feks mons og pipe her som stiller opp for frender på Forumet Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 Du får kvalitet i forhold til prisen angående pressskoene til BT jeg bytte alle pressskoene fra batteriet til starter å blokk. Det var ikke mer enn noen uker så komm det kraft koresjon på alle koblinger. Jeg måtte ta av alle kabler ien og teipe godt rundt sko å kabel for å stoppe dette. Det er mye bra på biltema men di selger mye drit og Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 (redigert) Helge77 skrev for 1 time siden: Du får kvalitet i forhold til prisen angående pressskoene til BT jeg bytte alle pressskoene fra batteriet til starter å blokk. Det var ikke mer enn noen uker så komm det kraft koresjon på alle koblinger. Jeg måtte ta av alle kabler ien og teipe godt rundt sko å kabel for å stoppe dette. Det er mye bra på biltema men di selger mye drit og Selve verktøyet og kabelskoene BT har kan sikkert være gode de. Problemet er at både tengene og kabelskoene ikke passer sammen. Men det gjelder ikke bare Biltema, det gjelder mange andre plasser også. Utfordringen er kanskje størst hos de som selger tenger og sko fra forskjellige leverandører og ikke er bevisst på at det er forskjeller. Redigert 14.Desember.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 Kjellg skrev 2 minutter siden: Selve verktøyet og kabelskoene BT har kan sikkert være gode de. Problemet er at både tengene og kabelskoene ikke passer sammen. Min store presstang fra Biltema, og store kabelsko fra Biltema passer sammen. Ingen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2019 Helge77 skrev for 2 timer siden: Det var ikke mer enn noen uker så komm det kraft koresjon på alle koblinger. Da må du ha et fuktig miljø i motorrommet. Jeg har brukt en hel haug av de store kabelskoene fra BT, og ikke fått noe korrosjon på dem. De er jo fortinnede, så det skal jo litt til at det begynner å irre. I mitt motorrom blir det ikke engang kraftig korrosjon på bart kobber og bar messing, så når fortinnet kobber irrer som juling hos deg må det være fuktig. Helge77 skrev for 2 timer siden: Det er mye bra på biltema men di selger mye drit og Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.