pipe Svart 17.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2019 (redigert) Lars H. skrev for 22 timer siden: Dæsken, den tror jeg ikke fantes i 1986! Nettopp og derfor kjører jeg også blå kjølevæske på min sommer bil som har topper i aluminium da det ikke fantes farge sprakene kjølevæske på den tiden motoren ble laget. Så den får kun blå frostvæske som etter alle solemerker skulle ha tæret denne motoren istykker for lengst etter nå tidens standarder. Et år skulle jeg bøte på min dårlige samvittighet med å få av den blå syre liknende frostvæsken for å bruke moderne mild som en bris gul longlife kjølevæske. Like etter byttet så begynte lagret i vannpumpen å ule samtidig som det dryppet kjølevæske ut i fra sladre hullet på vannpumpen. Er jo en mulighet for at vannpumpen hadde nådd sin levetid maksimale levetid på det tidspunktet men når jeg byttet vannpumpen fikk motoren blå syre i seg igjen. Redigert 17.Desember.2019 av pipe (see edit history) Link to post
Traale Svart 17.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2019 VP er nok ikke så unike i sine konstruksjoner at de behøver spesiell VP kjølevæske med VP logo. Det samme gjelder motoroljen. Volvo har alltid vært nøye på å anbefale originaldeler, både på land og til vanns, "ikke bytt ut billen bit for bit, bruk originale Volvodeler" ca noe sånt stod det i Volvo sine bil reklamer for en tid tilbake. Alt i alt gjelder det å tjene penger. For ordens skyld bruker jeg G48 på mine TAMD 61a. Link to post
Johannes Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Det som er litt lurt å passe på er om motoren skal ha silikatfri kjøleveske, det er det mange motorer som skal ha. Yanmar f.eks. skal ha silikatfri kjøleveske på de aller fleste motorer. Silikatholdige og silikatfrie frostvesker er ikke blandbare. Skal du bytte type må kjølesystemet skylles. Motorfabrikantene er ganske flikne til å tilsløre hvilken spec kjølevesken, eller oljen, skal ha, så blir vi usikker og kjøper urimelig dyre produkter med motorens navn på. Som vi senere bytter selv om motoren knapt har vert kjørt... Link to post
Fergu Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Frostvæske er mer komplekst enn hva de fleste tror. Det finnes ingen standarder på frostvæske, slik som på olje. Fargen sier ingen ting, den er tilsatt for å skille frostvæske fra andre væsker. Glykol er i utgangspunktet fargeløs. Det er helt opp til produsenten hvilken farge som blir tilsatt. Så hovedregelen er å aldri blande frostvæske fra forskjelllige produsenter, heller ikke om fargen er lik. Er det tvil om hva som er brukt tidligere bør alt byttes fremfor å blande med noe man tror er likt. Det finnes et fabrikat hvor produsenten påstår at deres frostvæske kan blandes med alt, merket er Peak. Legger ved et par linker som beskriver emnet frostvæske mer inngående: http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html https://vacn.no/forums/topic/218112-valg-av-kjøleveske-en-grei-forklaring/?fbclid=IwAR0q5WF8qfzZPgjSjtUyAHoL8u3-HSbvCDeh6sGw48vRsXzQMA8QL4KyyhI Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Meget nyttig og informativ info @Fergu. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn