Jump to content

Skifte fra VPs GRØNNE frostveske til G48 GRØNN???

jma001

Recommended Posts

-På min D6-435 motor har jeg så langt benyttet VPs anbefalte grønne..., som koster kr. 649 (5 liter konsentrert).
https://www.maritim.no/frostvaske-volvo-5-liter-kons-gronn-1 

SPØRSMÅL:
1. Jeg lurer på om det er uproblematisk å bytte/blande  fra ovennevnte til  G48? 
G48 er - som linkene bl.a. viser, vesentlig billigere.  Koster bare kr.269 for 4 liter konsentrert...
https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter

2)
I tilfelle NEI på ovennevnte spørsmål:
HVORFOR er det problematisk, IKKE greit og/eller IKKE Å ANBEFALE   å blande/skifte til G48 ?

PS!
Takker for svar basert på kunnskap og/eller relevant erfaring vedr. det å skulle skifte frostveske fra 'Volvo Pentas GRØNNE'  til 'G48'

6 hours ago, Thostr said:

Vp anbefaler vel G48 så her er vel neppe noe stort dilemma om det som er på tanken er grønt...

Nei, VP
anbefaler ikke G48 ( https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter ).
VP anbefaler på det sterkeste sin grønne  (https://www.maritim.no/frostvaske-volvo-5-liter-kons-gronn-1 )

I tilfelle noen har erfaring og/eller kunnskap om ovennevnte, blir jeg fornøyd om spørsmål blir besvart.

SPØRSMÅLET var følgende:

Er det problematisk - og i tilfelle HVORFOR, å  blande  Volvos anbefalte med G48?

Edited by jma001 (see edit history)
29 minutes ago, jma001 said:

Nei, VP
anbefaler ikke G48 ( https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter ).

"Grønn frostvæske med betegnelsen G 48 brukes fortrinnsvis i tyngre sektor. Volvo Penta og andre motorprodusenter foreskriver denne på mange av sine motorer. "

Hvor leser du det du påstår? Og om du blir overrasket over at VP anbefaler sin egen innpakking så hallo i uken.

Edited by Thostr (see edit history)

“Ingen  blanding av frostvæsker fra ulike leverandører - med mulig ulik kjemisk sammensetning”, er VP's egen formulering....

Ingen har så langt forstått/lest spørsmålet.

To stykker er visst mest opptatt av andres formuleringsevne.... Disse to kan tydligvis ikke svare  på et  enkelt konkret spørsmål...:

SPØRSMÅLET var/er følgende: 
Er det problematisk - og i tilfelle HVORFOR, å  blande  Volvos anbefalte med G48?

1 hour ago, jma001 said:

Ingen har så langt forstått/lest spørsmålet.

To stykker er visst mest opptatt av andres formuleringsevne.... Disse to kan tydligvis ikke svare  på et  enkelt konkret spørsmål...

Siden det er så enkelt så hvorfor spør du her? 

Du kan ikke regne med at folk orker å svare deg/inngå i detaljert diskusjon med deg når du slenger rundt deg med slikt.  Jeg har prøvd å svare deg, og har erfaring med akkurat det du spør om, men virker ikke som du er så interessert, så jeg stopper her. Du får bruke søkefunksjonen på forumet og se om du klarer å tolke det du får opp, dette temaet har vært oppe tidligere.

Det du sparer mest på er vel strengt tatt å rense systemet skikkelig og gå over til Penta GUL kjølevæske (VP 22567295) da denne har fordoblet bytteintervall. Så kan du glemme dette for 4 år framover.

Den gule væska har vært standard på D-serien i en del år nå, kom vel på D4/D6 i 2011-2012 om jeg ikke husker feil. Motorer levert med gul væske som originalt skal ha en gul indikatorlapp rundt påfyllingstroppa.

http://www.marinepartsexpress.com/VP_Service_Bulletins/98%20%20%20%20%20%20%20%20PB%20%20G-P18-4%20%20%20N5%20%20%20V01%20%20%20%20New%20VCS%20Volvo%20Coolant%20Specification%20Coolant%20for%20all%20diesel%20engines.pdf

Svaret på spørsmål 1. er "ja".

Væskene tilsettes farger nettopp for å indikere om de kan blandes eller ikke.

Tidligere var det enkelt. Da hadde man kun "standard" (blå) og "long life" (grønn). Disse kan blandes, men blir da ikke lenger "long life". Så kom det en type med utvidet spec (rød), med en såpass forskjellig oppbygning at den absolutt ikke skal blandes med verken blå eller grønn, da bl.a. viskositeten kan øke, med de konsekvensene det kan få for kjøleevne og vannpumpe. Senere har det kommet både gul og lilla, og kanskje flere. Hvilke som kan blandes med hvilke her, vet jeg ikke, da jeg aldri har hatt befatning med dem, men hvis det ikke er oppgitt, bør man absolutt gå ut ifra at de ikke er blandbare.

On 12/15/2019 at 12:54 AM, ozo said:

Takk!! Det var det jeg lurte på- om disse to grønne frostveskene kunne blandes. 
G48 er jo bare en brøkdel av prisen i forhold til VPs anbefalte grønne.

Så da blir det kanskje til at jeg bare begynner å bruke G48 - siden VPs grønne jo kan blandes ut og/eller skiftes ut med G48.

ozo skrev On 15.12.2019 at 0.54:

Det stemmer nok ikke lenger. Det finnes ingen standarder på hvilken farge dei forskjellige kjølevæskene skal ha, så det er absolutt ikke sikkert at for eksempel en rød kjølevæske fra en produsent kan blandes med en rød fra en annen produsent. 

Men skal trådstarter skifte all kjølevæsken, så er det ikke noe problem uansett. Bare kjør igjennom med rent ferskvann to-tre-fire ganger, så er det bare å ha på en egnet kjølevæske av den fabrikaten du vil. 

2 hours ago, bellen said:

Men skal trådstarter skifte all kjølevæsken, så er det ikke noe problem uansett. Bare kjør igjennom med rent ferskvann to-tre-fire ganger, så er det bare å ha på en egnet kjølevæske av den fabrikaten du vil. 

Ja, det var det også jeg trodde - og som du nå bekrefter.
Det er altså IKKE nødvendigvis uproblematisk  å blande VPs grønne med en annen grønn - f.eks.G48...

Man MÅ/BØR altså uansett kjøre en grundig utrensing/utskylling av den gamle grønne væska,  før annen/ny grønn helles på.

Takk for ditt informative svar, som tar utgangspunkt i mitt spørsmål.

bellen skrev for 3 timer siden:

Det stemmer nok ikke lenger. Det finnes ingen standarder på hvilken farge dei forskjellige kjølevæskene skal ha, så det er absolutt ikke sikkert at for eksempel en rød kjølevæske fra en produsent kan blandes med en rød fra en annen produsent.

Derfor selges det mye Peak Lifetime frostvæske i Norge da både importør og produsent garanterer at frostvæsken i møte går alle krav i fra motorleverandører og er blandbar med alle andre frostvæsker.
Det gjelder også for Propylene baserte væsker

Det er riktig at det ikke finnes standard på hvilken farge de forskjellige frostvæskene skal ha ut i fra egenskapene til frostvæsken men de aller fleste produsentene følger allikevel "bransjestandarden" for farger slik at man kan følge fargen man har og at disse er blandbare på tvers av produsent.

Edited by pipe (see edit history)
jma001 skrev for 1 time siden:

Ja, det var det også jeg trodde - og som du nå bekrefter.
Det er altså IKKE nødvendigvis uproblematisk  å blande VPs grønne med en annen grønn - f.eks.G48...

Men jeg tror den grønne kjølevæsken til Volvo Penta også er G48 standard. Understreker "tror" siden jeg ikke er helt sikker, men et VP-verksted burde kunne svare på det.

33 minutes ago, bellen said:

Men jeg tror den grønne kjølevæsken til Volvo Penta også er G48 standard. Understreker "tror" siden jeg ikke er helt sikker, men et VP-verksted burde kunne svare på det.

Ja, dersom noen makter å dokumentere at det du sier/tror  er riktig,

er det maaange brukere av  VPs grønne som vil gå over til G48 grønn, og på den måten spare en slump penger.

34 minutes ago, jma001 said:

Ja, dersom noen makter å dokumentere at det du sier/tror  er riktig,

er det maaange brukere av  VPs grønne som vil gå over til G48 grønn, og på den måten spare en slump penger.

Det er mange som har gjort dette allerede, du linket jo selv til et slikt produkt som eksplisitt sier at det er VP-kompatibelt. Så er det en god ide å skylle gjennom varmeveksler o.a. med ferskvann ifm bytte, og voila så er det ingen dilemma og all tvil kan legges til ro og til side. Fredlig grønn jul ønskes. Vi lyser fred over froskvæske-tråden til jma001.

Hva i all verden skal vi andre som ikke har "Volvo-motorer" velge? Jeg har aldri sett hverken Yanmar-rød, -blå, -grøn, -lilla eller Yanmar kufiolilla.

Da min Yanmar 4JHE ble produsert i 1986 var det "vanlig" blå frostvæske å bruke. Og det bruker jeg fremdeles, - fra Biltema!

I'm dreaming of a white/colorful Christmas!

:santcheers:   :santcheer1: 

:newyearsign:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

bellen skrev On 16.12.2019 at 17.49:

Det er ikke helt sikkert noen på ett VP verksted kan svare på det 100 % da den grønne kjølevæsken til VP er sertifisert etter Volvo standard og ikke etter G standarden.
Isåfall blir det mest hva man tror og tenker selv som mekaniker.

Men antagelig og ganske sikkert kan man benytte G48 kjølevæske på VP uten noe som helst problem og det samme med å blande de to typene.
Da er vi selvfølgelig tilbake til start og bare spekulasjoner i fra min side uten vitenskapelig bevis.