Jump to content

Olje renner ikke fra rattpumpe og ned i systemet?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har vært litt plaget med svak respons på det hydrauliske styresystemet. Autopiloten har gitt alarm på feil ror respons, ikke greid å komme inn på kurs osv. Mistenkte luft i systemet, så luftet godt nede på styresylinderen. Kom ut masse luftbobler, grå og mørk olje, noe som er litt bekymringsverdig da jeg kun har fylt på 32 hyd. olje, og en og annen skvett med ATF olje. Etterpå fylte jeg en skvett olje på den øverst plasserte rattpumpa. Syntes det var litt rart at det skulle så lite nedpå, men var ivrig etter å komme ut på prøvetur. Kom imidlertid ikke langt fra kai før det ikke gikk å styre med verken rattpumper eller autopilot. Rattet frenetisk med utepumpa(nederste), til spruten plutselig sto ut av luftepluggen på rattpumpa inne i styrhuset(øverste).

Viser seg at systemet hadde alt for lite olje i seg. Når jeg pumpet må jeg ha laget relativt kraftig lufttrykk i systemet, som da fant veien ut via den øverste rattpumpa?

Men hvorfor har ikke oljen fra den øverste rattpumpa seget ned i systemet? For tykk olje? Feil på ventil(er) i pumpa? Stor luftboble som ikke flytter seg?

Bruk silikonslanger på niplene på styresylinder ned i ei bøtte med en skvett olje i bøtta når du lufter så slipper du falsk luft inn den veien og kan gjøre jobben alene.

Bruk hydr. olje 15, 32 er for tykk. Ikke bland inn ATF olje. Tøm systemet og start jobben på nytt med ny frisk ublanda olje.

Aner ikke hvilken fabrikat rattpumpene er. Men har nå bestilt en ny sleipner pumpe å ha i reserve skulle det vise seg at det er noe galt med en av mine. Har også bestilt 5 liter 15-olje :) Men det kan da vel ikke ha SÅ mye å si?

Når jeg tenker meg om så snurret vi på den nedre pumpa, og fylte på den øverste. Skulle kanskje snurret på den øverste?
Er ikke nippler på sylinderen. Bare bolter. Noen som selger nippler jeg kunne satt på?

Siden du har blandet oljer så tøm systemet så godt det lar seg gjøre, start med å tømme øverste pumpa så nederste.

Når du så skal fylle med ny olje fyller du og lufter først nederste pumpe, topp opp pumpa med olje og plugg den. Denne skal ikke ha plugg med lufteplugg.

Så fortsetter du med øverste pumpe, fyller og lufter, og plugger til slutt med plugg med lufting.

Nipler får du på maskin sjapper, ta med bolt fra sylinder så du får gjenger som passer, eventuellt med overganger.

Trikset med silikonslanger i bøtte og nipler gjør jobben mye enklere å gjøre hvis du er alene, og er du renslig kan du ta vare på all olja for gjenbruk som havner i bøtta ved sylinderen under lufteprosessen.

Slangediameter påvirker også.

Når det kommer til lufting så fikk jeg et knakande godt råd her inne for noen år siden.

En enkel by-pass mellom inn og ut på styresylinder med en kuleventil i mellom gir systemet mitt to gode egenskaper.

• Ved lufting så åpner jeg kuleventilen og snurrer på rattet og lukker kuleventilen etter 3-4 minutter
  • Ved slangebrudd under drift kan jeg åpne kuleventilen og nødstyre drevet manuelt....

Har 3 styreposisjoner på Baluba og dette gode rådet har gitt meg økt sikkerhet ombord

NilsPils skrev 40 minutter siden:

Har du funnet ut hvorfor oljen har blitt borte, evt. hvor den har tatt veien . . . ?

det kan skyldes en tilbakeslagsventil som ikke virker som den skal

Har opplevd at defekt tilbakeslagsventil har ført til store luftlommer og at de ikke stiger opp av seg selv.

har 3 styreposisjoner og slangene er ikke montert med javn stigning, noe som nok gjør det værre.

Det kan føre til at en feilbedømmer om systemet er fullt eller ikke

I manualen til den nye rattpumpa fra sleipner står det at det skal være en utjevningsslange mellom pumpene. Jeg har kun en slik en mellom den øverste rattpumpa og autopilotpumpa. Vil dette kunne forårsake problemer?

Du mangler en slange fra nedre nippel på  pumpa  oppe til øvre nippel på den nedre, slange fra nedre nippel på pumpa nede til autopilot pumpa ...

Jeg har trekt en 5mm slange fra sylinderen opp til øvre pumpe , kopler på lufteskrue på sylinder andre enden inn påfyllingshullet oppe da kan en sveive i vilden sky når en har fylt opp med nok olje.. og bare og bytte side på sylinderen og lufte der og.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Korrekt som @Roger jo sier, det skal være nivåreguleringsslange mellom alle 3 pumpene. Og alle 3 pumpene skal luftes.

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Jeg har trekt en 5mm slange fra sylinderen opp til øvre pumpe , kopler på lufteskrue på sylinder andre enden inn påfyllingshullet oppe da kan en sveive i vilden sky når en har fylt opp med nok olje.. og bare og bytte side på sylinderen og lufte der og.

Fin patent, men litt skummel med tanke på urenheter i olja.

Mix skrev On 15.12.2019 at 10.05:

Fin patent, men litt skummel med tanke på urenheter i olja.

Da må en være veldig sløv, bruker "Swagelok fittings"  og  hetter på alle nipler på sylimder  og nylonrør.

Så nylonrøret er hermetisk tett når det ikke er i bruk.

image.png.e466f86bececf08054ab66a72f4e4d25.png

Det er vel ingen som kjører rundt med  forutrenset olje.

og er den forutrenset så sirkulerer den like godt hver gang en er ute og seiler og ikke bare når en lufter.

:wflag: