Stekepanne Posted December 13, 2019 Share Posted December 13, 2019 Hallo. Ser flere som bytter ut treverk med det de kaller «starboard lumber», spesielt som bakplate når man skal feste noe med gjennomgående bolter eller lignende. Er dette et produkt som selges i Norge? https://www.wholesalemarine.com/starboard-marine-lumber-81799.html Quote Link to post
Faxen Posted December 13, 2019 Share Posted December 13, 2019 Prøv her, om det er dette du mener: https://www.maritim.no/king-s-b-xl-hvit?variant=51865 Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Stekepanne Posted December 13, 2019 Author Share Posted December 13, 2019 Tusen takk. De var ikke spesielt billige. Til å lime fast glassfiber for å ha noe å skru i, er det noe annet som kan brukes? Hadde vært fint å eliminere muligheten for råte Quote Link to post
Pettersenmotor Posted December 15, 2019 Share Posted December 15, 2019 Plater av polyetylen er jo ett godt og mye rimeligere alternativ. Quote Link to post
Guest Thostr Posted December 15, 2019 Share Posted December 15, 2019 On 12/13/2019 at 6:33 PM, PostIT said: Tusen takk. De var ikke spesielt billige. Til å lime fast glassfiber for å ha noe å skru i, er det noe annet som kan brukes? Hadde vært fint å eliminere muligheten for råte Starboard er polyetylen og ikke noe det er mulig å bruke som kjernemateriale om det var det du tenkte. Finnes masse bra syntetisk kjernemateriale, mest vanlig er polyuretan-skum-baserte plater som Bonocell, Divinycell osv. Quote Link to post
Stekepanne Posted December 15, 2019 Author Share Posted December 15, 2019 55 minutes ago, Thostr said: Starboard er polyetylen og ikke noe det er mulig å bruke som kjernemateriale om det var det du tenkte. Finnes masse bra syntetisk kjernemateriale, mest vanlig er polyuretan-skum-baserte plater som Bonocell, Divinycell osv. nei, da har jeg forklart meg litt dårlig. jeg ønsker å lime en kloss til skroget på innsiden av båten, sånn at jeg har noe å skru fast en dings til. Mange bruker div former for treverk malt med noe som skal holde vannet borte, men hvis jeg kan eliminere muligheten for råte helt ved å kjøpe et annet materiale så er det bare fint :) Quote Link to post
Hulda Posted December 15, 2019 Share Posted December 15, 2019 Kan du ikke bare klistre på en aluminiumsplate? Quote Link to post
Guest Thostr Posted December 15, 2019 Share Posted December 15, 2019 (edited) 12 minutes ago, PostIT said: nei, da har jeg forklart meg litt dårlig. jeg ønsker å lime en kloss til skroget på innsiden av båten, sånn at jeg har noe å skru fast en dings til. Mange bruker div former for treverk malt med noe som skal holde vannet borte, men hvis jeg kan eliminere muligheten for råte helt ved å kjøpe et annet materiale så er det bare fint :) Skjønner. King Starboard råtner garantert ikke, og forsvinner neppe naturlig fra kloden før sola blir en rød kjempe. Det er også ganske greit å kutte / frese i. Men motsetter seg altså det aller meste av overflatebehandling, som jo kan være helt ok. Edited December 15, 2019 by Thostr (see edit history) Quote Link to post
Jens_P Posted December 15, 2019 Share Posted December 15, 2019 PostIT skrev 9 minutter siden: jeg ønsker å lime en kloss til skroget på innsiden av båten, sånn at jeg har noe å skru fast en dings til. Etter det jeg har lest er "King starboard" vanskelig å lime. Det blir delvis bekreftet av produsenten: https://www.kingplastic.com/qa/can-adhesives-be-used-to-bond-king-starboard/ Jeg ville valgt et annet materiale om det skal limes til glassfiber. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts