Jump to content

Starterproblem, Lucas til Ford Lehman


BØstrøm

Recommended Posts

Starteren min har fått det med å bare svive, uten at starteren tar fatt i tannkransen, slik at motoren starter. Innslagsreleet på motoren tenker jeg da er OK? Er det ett eget rele, som skal skyve frem det som griper fast i tannkransen(hvis det heter det)? Det var mange ledninger til starteren min, og jeg lurer på hva de eventuelt er til alle sammen. Står ett eget rele. Litt over, fast på motoren, hvor flere av disse ledningene er koblet. 

 

Skal forsøke å overføre bilder fra telefonen.

Link to post

Det er trolig innslagsrelet som er gåent. Innslagrelet er på nyere motorer egentlig en solinode som skyver et tannhjul (Bendix) inn på tannkransen på svinghjulet. Om du har separat innslagsrele så er det som du skriver, trolig innslagsrelet men det kan også være solinoden som ikke virker. Dette kan måles med et multimeter.

Lucas, mørkets fyrste (Engelsk veteranbilhumor :giggle: )

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post

Solenoiden er rett og slett en elektromagnet (relé) som via lav amp fra startbryter kobler inn høy amp til startmotoren. Vanligvis når en solenoid konker, vil ikke starteren gå rundt. Men fra solenoiden går det leamikk som skyver fram tannhjulet som går i inngrep med motorens startkrans. Det hender at leamikken går i stykker. På tannhjulmikken som går i inngrep med startkransen sitter det et frihjul. Det hender at dette frihjulet konker. Det er altså flere muligheter. Tror Høyden Elektro i Moss fikser den slags.

 

Bildene dine kom inn mens jeg satt og skrev. Dette er nokså kaotisk ut i forhold til det jeg er vant til. Men starter selvstarteren, er det trolig at det er noe feil inni der. Innslagsreléet ser nokså standard ut, til å være Lucas.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Ut fra bildene: Er ikke dette denne type solenoid som trekker starter i inngrep via et ‘vippestag’, ref skrue til venstre for Lucas Marine på bildet som kan være vippepunktet for dette staget. De få av denne typen jeg har fiklet med har vært laget slik at kontaktoren for selve starter får kontakt først når solenoid har ‘fullt slag’/bunner. Er innslaget av denne typen er det vel enten et utslitt tannhjul på starter eller at solenoid beveger seg men ikke får med seg ‘vippestaget’ slik at starter ikke dras innpå tannkransen? Skulle være mulig å finne it ved å dele solenoid i sammenføyningen på midten?

Link to post

Jeg mistenkte at det kunne være noe spesielt med dette innslagsreleet. Jfr hvit ledning som er koblet på nede på solenoiden, og sort ledning som går til minus, oppe på releet. Den hvite kommer fra det lille releet over starteren, som har hele 5 ledninger tilkoblet. 

Morten1989 skrev 5 minutter siden:

Jeg hadde samme problem på en starter til en Ford 2715.

Da var innslagsrelleet på starteren gåent, den som du har på dette bildet:


056E9A54-455B-4CFE-94A6-EBB48F2ADE3C.png.30aad1cfc3614aaf0292d5a0c2da69b4.png

 

Det fikk jeg kjøpt nytt på økonomideler.no for 300kr ca :-) ??

 

Monterte på nytt og alt tipp topp :-)

Var det samme problem? Dvs at starter gikk rundt, men ikke tørnet motoren?

Link to post

Det var mye ledninger. Tipper nøkkel aktiverer det lille releet, som igjen aktiverer innslaget(det gullfargede). Som Fantino sier, så skal det både Koble strøm til startmotor i bakkant(store ledninger/bolter), og trekke vippearm som skyver inn drevet. Virker som den ikke beveger vippearm hos deg, selv om det beveger seg i andre enden så starter går. Mulig den har røket i innfesting mellom innslag og vippearm. 

Link to post

Da har jeg brukt enda en kveld av mitt liv på Google, og Båtplassen. Fant starteren på en Ford Lehman manual på nettet. Lucas M50, med dobbelt innslag, og vippearm, som antydet over. Har hatt ut denne solenoiden før, uten at jeg visste hva jeg drev med. Sjekket kontakter, og smurte med litt motorolje. Etter det har den virket bedre noen måneder, mens nå slår den inn vippearmen 1 av 10 ganger. Jeg endte opp med å bestille ny solenoid til ca 400 inkl frakt fra England. 

 

Utrolig hva man kan betale for det samme, andre steder. Ikkeno problem å kjøpe en solenoid til 1500, og da kan man få hele starteren fra England, for samme prisen.Eventuelt pluss mva, men alikevel....

Link to post

Dersom starteren går rundt når du brukar startnøkkelen så virkar innslaget,strømen til startmotoren går via kontaktane på innslaget,men innslaget klarar ikkje å dra bendix drevet inn,var ute for eit slikt tilfelle i forige uke,der var da rust og drit på akselen som bendix drevet går på.god rein gjering og smørning og starteren var god som gull

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...