Jump to content

Forskjellen på Bensin og Dieselfilter?

Morten1989

Recommended Posts

Hei!

hva er forskjellen på Bensinfilter og Dieselfilter?

Har kjøpt ett filter fra eBay som det står «for gasoline engines only»

Filteret er på 10micron og jeg hadde tenkt å bruke dette som finfilter på en dieselmotor før jeg så dette.

Edited by Morten1989 (see edit history)

Uten at jeg har forstått den store forskjellen så har jeg forstått det slik at ikke alle typer plastikk tåler diesel. Blir sprø, knekker lett etc. Vil også tro det har noe med viskositet å gjøre, spesielt hvis det er vannutskiller. I alle fall det jeg har konkludert med for min egen del. 

Det burde uansett være greit å selge igjen. De fleste problemer folk har med påhengsmotor skyldes dritt i bensinen og vann. Så hvis du skal selge det igjen, så hadde jeg skrevet en annonse som som sier "Unngå de vanligste problemene med påhengsmotoren. Bruk dette filteret." Eller noe slikt. Selv det for selvkost eller litt høyere. Så blir nok alle happy.

Andre som kan mer om filtere får komme med faglige detaljer ?

Og gjerne konkret link til gode filtere på eBay. :yesnod: Hvor stor motor har du? Ca 100 hk?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Motoren er en Ford 2704et på 210hk, ok. Det som er spesielt er at han eBay duden sier at jeg bare kan bruke de ??

og jeg kan bruke selve filter huset, fordi får tak på dieselfilter til det huset :-) de var bare uhyggelig dyre ?? 550kr PR stk

@Martine29, jeg gjør det mye. Men når et filter koster f.eks 2000 her hjemme, og man kan kjøpe en kopi som ut fra det jeg ser er like bra (eller bra nok) til 300 på ebay (ikke konkret eksempel), så kjøper jeg gjerne kopi. Ellers blir det ikke kjøpt. 

F.eks kjøpte jeg et bensinfilter med vannutskiller for ca 250 kr på ebay. Det nærmeste jeg fant i Norge var 690,- , og da kom nipler i tillegg og det skulle den norske butikken ha et par hundre kroner ekstra for... Da blir det litt for mye forskjell... 

Skulle gjerne sett at dieselfilter ble importert av en norsk nettbutikk og solgt for eks 600,- her hjemme. Men mulig de ikke kan det fordi det er rettighetsbeskyttet i Norge? Det vet jeg ikke noe om. Bensinfilteret jeg kjøpte fant jeg ikke likt i Norge i alle fall, og skulle gjerne ha sett noen som importerte det. Hadde jeg fått det for 500-600 her hjemme så hadde jeg kjøpt det der.

Men det absolutt meste til båten (og andre ting) kjøper jeg fra norske butikker. Nå er jo jeg "bortskjemt" som har Maritim og andre båtutstyrsforretninger innen 20 minutter i bilen :-)

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B