Jump to content

Regler for brygge-pir?

Rodal

Recommended Posts

Dette varierer nok fra kommune til kommune, og hvilket sted dette ligger mtp. om det fører til begrensning av allemannsretten. Anbefaler deg å ringe kommunen der du vurderer naustet for å spørre dem. Hvis du får vite at det ikke skal være et problem, så vil jeg anbefale deg sterkt å få det skriftlig. Om så bare som en kjapp epost. Det gjør det så mye lettere i en evt. søknad senere når du har kjøpt naustet.

Her er det to kommuner som ligger grense mot grense. Den ene er streng når det gjelder at hytter ikke kan brukes til fastboende, mens den andre er så glade for alle som kan tenke seg å bo permanent i kommunen at de gladelig tillater fast bolig i en hytte. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Aner ikke. Barna var registrert bosatt der, og gikk på offentlig skole med skolebuss etc. Hytta ble senere solgt til en annen familie som skulle ha den til fast bolig. Den var i følge min venn (som bodde der og eide den) aldri omsøkte til fast bolig. Var kjøpt som hytte. De bygde også ut hytta vesentlig for at den skulle egne seg til fast bolig. Fremdeles registrert som fritidseiendom/ hytte. Fullt mulig at kommunen så gjennom fingrene. Men vet ikke. 

Vet bare at i min kommune (grenser mot den andre) så er de kjempestrenge på slikt. I alle fall i de sakene jeg har hørt om. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ville startet med reguleringsplanen for dette området du ønsker brygge/pir på.

Er ikke området regulert, er det komuneplanen som legger føringer.

Noe styres av nasjonale regler.

Kommunene har iht "veiledere" og forskrifter råderett i enkelte saker og kan søke fylkeskommunen om unntak i andre typer saker.

Brygge/pir er alltid søknadspliktig, selv om en eiendom etter reguleringsplanen har rett på brygge, så det søkes.

Vil brygga knyttes til næring eller er det feil inntrykk?

I noen områder vil det gjøre alt lettere...