Jump to content

Nytt batteri hvilespenning

Snøscooter1001

Recommended Posts

Kjøpte meg to nye 100A fritidsbatterier på Bilextra, av den billigere sorten, og ladet dem opp med smartlader.

Etter ca en uke er spenningen nå hhv 12,65 og 12,72. Jeg synes begge er lave og jeg synes forskjellen er for stor.

Hva sier dere?

Mvh Sindre

Helt enig. Du burde sett noe rundt 12,8. Men sjekk databladet på de aktuelle batteriene, så finner du ut eksakt hva den skal være.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det kommer mye an på hvor "smart" smartladeren er også. Hva var den opprinnelige spenningen? Hvor lenge har den ladet, med hvilke(n) spenning(er), og med hvor mye strøm?

Prøv en ny topplading, med en mer detaljert overvåking.

index skrev for 5 timer siden:

Helt enig. Du burde sett noe rundt 12,8

Ett absolutt full ladet bly batteri har hvilespenning på 12,75V så det skal ikke være teknisk mulig med 12,8V i følge batteriskolen til Sønnak på nett.
Har linket til det før her inne men velger denne gang ikke bruke noe tid på å finne det frem igjen.

Husk at hvilespenning er noe som man får når kjemien i batteriene har roet seg etter lading eller utlading.  Det kan ta litt tid.

Kjøp og salg av batterier krever kunnskap av minst en av partene, resten er basert på tillit.  Ett utsalgssted for batterier som stabler dem i en stor pyramide har jeg liten tro på. Spesielt om man ender opp med å måtte tørke støv på dem. Først inn sist ut bør være prinsippet for lagring av batterier hos grossister. Butikker bør håndtere batterier nesten som meieriprodukter. Sval plassering i butikken, og ikke bestille inn flere enn man selger innen etpar måneder. Batterier er rett og slett ferskvare hvor datomerkingen gjerne er uleselig for kundene. Gamle batterier bør selges på tilbud som «datovare». Men ett slikt tilbud har jeg aldri sett.  I sommer så jeg en butikk i sentrum av Fredrikstad som hadde en stor stabel med batterier plassert i solsteiken i ett butikkvindu. Håpløst, og ett bevis på at de ikke kan nok om batterier.  

Utladetest er løsningen om man er i tvil om batteriet er friskt. 60w lyspære skal klare 20 timer før man måler 10,8V på polene (ved normal romtemperatur). Men før man tar en slik test kan det være greit å lade ut noen timer med den samme lyspæra, og la laderen stå tilkoblet etpar døgn.  Da vet man at batteriet fungerer og er fulladet før test. 

Lykke til, 12,65 volt på ett nytt batteri er en fin verdi målt i butikken før lading. Det tar litt tid fra produksjon til batteriet står i en butikk. Men lader man det etter kjøp, så mener jeg 12,72V er en riktig hvilespenning for ett slikt batteri. Prøv etpar utladetester for å se om du får 100% kapasitet og 12,72V også på det svakeste batteriet. 

Seilars skrev for 4 timer siden:

Utladetest er løsningen om man er i tvil om batteriet er friskt. 60w lyspære skal klare 20 timer før man måler 10,8V

Dette stemmer forsåvidt rent matematisk, men en slik test frarådes sterkt, da en total utlading, med stor sannsynlighet, vil skade batteriet.

På tradisjonelle, våte batterier, bør man absolutt ikke la hvilespenningen komme under 11,5 V, og helst ikke under 12,0 -og selv da (ved romtemperatur) anbefales det en umiddelbar gjenopplading for å unngå en permanent svekkelse.

Nyere batterivarianter vil ha litt ulike  grenseverdier, og tåler gjerne dyputlading bedre, men prinsippet er det samme for disse.

Forøvrig er ikke en hvilespenning på 12,65 V etter en uke noe sykdomstegn, men to like batterier bør oppføre seg temmelig likt.

Enig med ozo at like batterier bør måle samme spenningen. En kompis som er forhandler, kom inn til en importør uanmeldt. Da drev de på med datomerking av batterier. Eller rettere, endring av datomerkingen. Så jeg kjøper stort sett hos Biltema, måler selv til jeg finner batterier som måler >12,65 V. Noen ganger skulle man tro at man får ferdig sulfaterte batterier mot et lite tillegg i prisen.

Hulda skrev for 2 timer siden:

En kompis som er forhandler, kom inn til en importør uanmeldt. Da drev de på med datomerking av batterier. Eller rettere, endring av datomerkingen

Siden du ikke skrev hvor mange ti år gammel denne historien er skal jeg heller ikke kalle den en vandre historie som blir videre fortalt av "røvere" i lystige lag.
Datomerking når batteriene er produsert finnes ikke(lenger) men for ett par ti år siden pluss ble datoen når batteriet ble solgt banket inn i polen av forhandleren.
Dette opphørte da man fant ut at man kunne skade batteriet ved å hamre løs på batteripolen  

Edited by pipe (see edit history)
Hulda skrev for 3 timer siden:

Så jeg kjøper stort sett hos Biltema, måler selv til jeg finner batterier som måler >12,65 V.

Jeg ville nok tro at ingen på den lokale BT engang tenker tanken på å vedlikeholds lade batterier de har på lager så det fungere nok fint der for å finne ett så nytt batteri som mulig.
Gjør det det så finner man bare ett nylig oppladet batteri med den metoden og i teorien kan spenningen ha vært skadelig lav før noen fant frem laderen.

For egen del kjøper jeg ikke batterier uten at forhandler tester disse med batteritester for da ser man om de holder spesifikasjonene som står på batteriet.
Da blir slurvete lagring raskt avslørt selv om noen på ett tidspunkt satt det til lading .

Faktisk har jeg opplevd at ikke en seriøs batteriforhandler her i byen kunne gi meg ett par brukbare batteri med USA sidepoler da alle batteriene hadde sulfatert langt mer enn jeg er villig til å kjøpe.
Så ble nye batterier bestilt i fra deres hovedlager til dagen etter.
Samme resultat med de.
To nye batterier ble bestilt rett i fra batteri importør som ankom noen dager senere.
Fortsatt viste batteritester resultater som var godt unna spesifikasjonene på batteriene.
Da ga jeg opp og tok jobben med å bygge om originale batteripolsko på bilen slik at man kunne bruke runde poler som folk flest. 
Batterier med USA sidepoler var det tydeligvis flere batterier i markedet enn kjøpere 

Dette var da voldsomt til konspirasjon. Aggregatbatteriet fra Biltema >10 år. Batteriet til BMW'en kjøpt januar 2014. Batteriet til pizzabilen, 2013 i januar. Alle Biltema. Forrige settet i Hulda 10 år, da konket ett batteri, hele settet byttet, Biltema. Nåværende batterier i Hulda 2015, ikke Biltema, alle helt topp så langt.

Hulda skrev 31 minutter siden:

Dette var da voldsomt til konspirasjon.

Hæ.?.. skrev jeg ikke at hvis man gjør som du gjør og måler spenningen før man kjøper batterier på BT så finner man ett batteri som er ferskest mulig.
Ser ikke noe konspirasjon i det men man kan kalle det spekulasjon når jeg hevder at den lokale BT butikken ikke har gode nok rutiner for å kontrollere og lade batterier de har på lager.
Det vet jeg naturlig ikke noe om men jeg forventer ikke at slike varehus gjør det i særlig grad

Etter å ha lest denne tråden forekommer det meg at det er merkelig at jeg ikke har kommet opp i batteriproblemer som har et slik avslappet forhold til f.eks. måling av hvilespenning på nye batterier før kjøp osv. Noe jeg aldri foretar meg.

Har aldri hatt et nytt batteri kortere enn 7-8 år før jeg har byttet det og kun benyttet sunn fornuft som oppfølging.

Sørget for at batteriet hadde korrekt syrenivå, aldri utladet batteriene til kritisk lavt nivå, frakoplet batteriene under vinteropplag etter fullading osv. Det har i grunn vært en god oppskrift på langvarige batteriliv uten noen form for hysteri og det er mer enn godt nok. Om batteriet har hatt problemer under lagring etc.som gjør at det ikke tilfredsstiller spesifikasjonene som nytt vil nok dette uansett bli avdekt innenfor garantiperioden.

Akkurat det får være opp til den enkelte. Personlig foretrekker jeg at når jeg først har båret to 60 kg batterier ned i båten, så skal de bli der mye lenger enn to år. Bruk av båt og batterier varierer nok en del.

Hulda skrev 59 minutter siden:

Akkurat det får være opp til den enkelte. Personlig foretrekker jeg at når jeg først har båret to 60 kg batterier ned i båten, så skal de bli der mye lenger enn to år. Bruk av båt og batterier varierer nok en del.

Det er forsåvidt en grei filiosofi som man langt på vei kan være enig i men hvordan sikrer du at måleinstrumentet ditt viser eksakt rett verdi og ikke viser en tidels volt feil ? Har du noen rutiner på kalibrering av instrument og måleledninger?

Hadde foretak som SKF og IKM på leverandørlisten den gangen jeg jobbet.

Når jeg har tre instrumenter innenfor +/- 1/100 V, så er det greit nok for meg. Fluke anser jeg for å ha høyere kvalitet enn målerene fra Biltema. Dog, de er forbausende like. De målerene jeg har fra Biltema er av forbausende nøyaktighet. Lurer på om Fluke kostet 1600 kroner, Biltema koster noen få hundringer.

Jeg har dessverre ikke Fluke instrumenter, men klarer meg godt med det jeg har. Det som kommer dårligst ut er et gammelt lite tanginstrument fra BT til et par hundrelapper. Tang-amperemeteret fra eBay kom overraskende(?) bra ut i testen.

multimeterfeil.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Referansen er en duppeditt fra eBay. Hvor korrekt den er vet jeg ikke, men ut fra hvilke IC'er som finnes i den, burde den være grei. Uansett, så blir resultatene multimetrene seg imellom greie for sammenligningens skyld.

spenningsreferanse.jpg.272554b6b254cc1a324382c7c6da10f7.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.