Jump to content

Nytt batteri hvilespenning


Snøscooter1001

Recommended Posts

ozo skrev On 19.12.2019 at 15.21:

Dette stemmer forsåvidt rent matematisk, men en slik test frarådes sterkt, da en total utlading, med stor sannsynlighet, vil skade batteriet.

På tradisjonelle, våte batterier, bør man absolutt ikke la hvilespenningen komme under 11,5 V, og helst ikke under 12,0 -og selv da (ved romtemperatur) anbefales det en umiddelbar gjenopplading for å unngå en permanent svekkelse.

 

 

I fritidsmarkedet er det ikke vanlig å anbefale folk å kapasitets teste batteriene. Men det skyldes nok at folk flest hverken kan eller vil drive med slikt.  Leverandører gir sannsynligvis omtrent det svaret som du gir.  Årsaken er nok at man vet at folk flest kan lite og at feil ratene vil øke dersom man ikke får toppladet dem igjen etter en slik test.  Blybatterier i proffmarkedet har i mange tilfeller kunder og myndigheter som krever litt mer forutsigbarhet, og som vet hvordan man skal teste og vedlikeholde.  Da er årlig fullskala utladetest gjerne en del av vedlikeholdsprogrammet, slik at man slipper å finne ut at banken er defekt ved behov eller myndighets kontroll. Slitasjen dette medfører om testen utføres riktig står i forhold til tabellene for hvor mange sykluser man kan få ut av batteriet ved 100% DOD.  På mine batterier er det oppgitt 300 stk. 100% DOD. I følge produsenten av mine batterier kan denne testen utføres 300 ganger kontinuerlig og da skal fortsatt batteriene ha mer enn 60% rest kapasitet.  Batteriene anbefales å  hvile 2 timer etter at de er ladet ut til 10,8V, deretter skal de lades opp igjen innen rimelig tid.  Det er her man skiller mellom bruk og test, for dyputlader man til lavere verdier under bruk, så får man sjelden muligheten til å lade direkte og 100% opp igjen.  Ved normal bruk holder man seg derfor gjerne alltid over 50% SOC.  Samtidig kan man nok ikke gå inn i tabellen og forvente en levetid ihht. 50% DOD som i mitt tilfelle skal gi minst 600 sykluser.  Årsaken er at vi gjerne lader ut og ikke lader tilstrekkelig opp med det første, og her kommer dette med å ikke lade for dypt ut i normal drift inn i bildet.  Batteriene håndterer fint alt fra 0-100% DOD, men jo dyper utlading, desto større slitasje får man om man IKKE lader korrekt opp igjen innen rimelig tid. Ettersom tiden ikke er en stor faktor innen kapasitetstesting om man har en god lader, så kan jeg nok hente ut flere Ah i løpet av ett batteri liv om jeg kun bruker det til 100% DOD testing enn det vi båtfolk vil erfare i normal drift. Går jeg inn på tabellene for forventet antall sykluser ved 50% og 100% DOD så ser jeg at minst 300 stk 100% DOD blir til minst 600 stk. 50% DOD hvilket er omtrent det samme antallet Ah eller KWh med forventet leveranse fra batteriet.  Det tolker jeg som at testene er utført sammenhengende i testbenk, slik at den tiden vi fritidsbrukere har i utladet tilstand med den sulfateringen det medfører ikke regnes inn. 

 

Men på BP finnes det mange som kan  mye om batterier, og da er det ikke noe problem å teste dem av og til slik at man får ett mer forutsigbart båtliv. Selv tester jeg dem to ganger i året. Den viktigste testen er den i juni, for da ser jeg om alt er tipp topp i god tid før ferien.  

Link to post
Seilars skrev for 5 timer siden:

I fritidsmarkedet er det ikke vanlig å anbefale folk å kapasitets teste batteriene. Men det skyldes nok at folk flest hverken kan eller vil drive med slikt.  Leverandører gir sannsynligvis omtrent det svaret som du gir.  Årsaken er nok at man vet at folk flest kan lite og at feil ratene vil øke dersom man ikke får toppladet dem igjen etter en slik test.

Dette er den ene siden av saken. Den andre siden er at i profesjonell sammenheng koster en driftsstans mye penger. Ofte mye mer enn et batteri. Så selv om en slik test, under ellers optimale forhold, ofte vil svekke batteriet, vil det være lønnsomt totalt sett. Det vil det sjelden være i hobbysammenheng.

Nå regner vel mange båten som langt mer betydningsfull enn en hobby, men det er nå en annen sak :smiley:.

Ved lav batterispenning starter sulfateringen. Denne øker med fallende spenning og økende temperatur. I et temperert batteri på 10,8 V, vil det derfor gå raskt. Ved en umiddelbar full-lading skal dette sulfatbelegget normalt løse seg opp igjen, men man har ingen garanti for at absolutt alt blir det. Derfor vil en slik test være risikabel, uten å gi nevneverdig nyttig informasjon. Skal man teste batteriet, bør man heller, for startbatterier, sjekke strømegenskapene, og for forbruksbatterier, tappe dem ned til anbefalt nivå, og beregne totalkapasiteten ut ifra det, om den skulle være interessant.

Link to post

Teoretisk så taper man på min bank som er 390Ah/c20  0,55Ah hver gang en 100% utlading med påfølgende opplading utføres(kapasitetstest).  Det er ett regnestykke jeg har utført basert på levetids tabellene fra produsenten ved utelukkende 100% DOD bruk.

 

Produsenten oppgir at  utjevningsladingen som de kaller det, fører til fjerning av sulfatering, og jevning av celler, og at den bør utføres hver gang man har hatt 20 ufullstendige sykluser/ligget 3 måneder på floatlading. Utjevningsladingen utføres ved å først tømme banken 100%, og deretter lade med 14,2V.  Min erfaring er at det ikke er noen merkbar reduksjon i kapasitet om to slike tester utføres på rad. Det stemmer godt med regnestykket som viser at 0,55Ah skal tapes /forbrukes ved en 100% test. Samtidig får man en positiv effekt ved at sulfatering fjernes og celler jevnes ved opplading igjen. Dette er spesielt merkbart om man har en bank som tidligere ikke har fått noe slike kurer.  Alternativet er med andre ord slik jeg tolker det ikke å beholde de 0,55Ah som man taper på testen, men å tape mer på å slite cellene ujevnt, og ikke få bort sulfatering som var der fra før. 

 

Se utklipp nedenfor  fra brukermanual for mine Ritar Dc12-180 batterier. 

*****************************

4. Equalize Charge
Equalize charge is required for float Service as long time float charge will make some batteries drop behind in the battery bank. An equalize charge can prevents battery stratification and reduces sulfation and brings all cells to similar levels, which is the leading cause of battery failure.
Equalize charge requirements for RITAR battery as follows:
※ Equalize charge 1 time very three months or every 20 discharge cycles.
※ Equalize charge method: with equalize charge voltage 2.35~2.45Vpc @25°C and max. charge
current 0.3CA, and equalize charge time is 12~24h(when the charge current at the end stable about 2~3 hours ,stopped equalize and switch to float ).
※ Before equalize charge please let the battery 100% discharged.

 

*****************************

 

Så min mening er at trådstarter ikke skal være redd for å ødelegge batteriene ved å utføre en kapasitetstest på ett nytt batteri.  Det gjør jeg alltid, og finner jeg feil på ett nytt batteri så får de det i retur.  Men jeg har igrunnen aldri opplevd at ett nytt batteri feiler på denne testen da de alltid måles og sjekkes grundig i butikken før handel. Har imidlertid funnet mange dårlige batterier i butikker, og har man først fått ett slikt med seg hjem, så vil en dårlig test føre til at man får nytt på garantien.  Har man kjøpt ett 100Ah batteri så skal det være ca. 100Ah og ikke 90.  

 

Men det er naturligvis frivillig å gjøre slike ting. Man kan også håpe på ett langt og lykkelig batteri liv, og krysse fingrene for en fin ferie uten batteriproblemer.  Jeg har full forståelse for at mange ikke tar seg tid til slikt, eller føler seg usikre på om det er lurt.  Men saken er i hvertfall at det ikke er tilfeldig at ett stort skip bytter batteribank mens den fortsatt yter innenfor kravet, mens en fritidsbåt bytter når melka er varm, båten er  kald, og kona er sur og lei båtlivets mange overraskelser. 

 

 

 

 

 

Link to post

Her var det mye teori.... og noen av rådene er heller ikke bra.

Har arbeidet med batterier til bruk på havbunn, fjelltopper og offshore. Dette gjelder blybatterier i alle varianter  Jeg har tilgode å se at noen lader ut batteriene 100 %. Og det bør ihvertfall ikke hvermannsen drive med. Om dette er viktig får man ta kontakt med leverandøren og gjør en delvis utladetest og sjekke spenningen  i forhold til dette. 

Ellers sper jeg helt enig i at det er en god regel å sjekke spenningen både når du kjøper og etter første topplading . Batterier er et kjemisk produkt som varierer veldig i kvalitet. Og i og med at vi serie og parallell koblet disse, så vil ikke banken yte mer en det svakeste ledd. 

 

Link to post
JRK skrev for 3 timer siden:

 

Har arbeidet med batterier til bruk på havbunn, fjelltopper og offshore. Dette gjelder blybatterier i alle varianter  Jeg har tilgode å se at noen lader ut batteriene 100 %. 

 

 

Hva slags utstyr forsyner disse batteriene du har jobbet med, og hvordan testes disse for å ivareta sikker og stabil drift når batteriene aldri har vært kapasitets testet? Byttes de på intervaller som er vesentlig kortere enn forventet levetid? 

Link to post
BØstrøm skrev for 4 timer siden:

Mye snakk om sykluser. Når har ett batteri fått seg en syklus. 

 

Leser forskjellig alt fra 30 til 70% utladet er en syklus. 

her er en

En syklus er utladning av batteriet til 20% av kapasitet, med etterfølgende full opplading. Eller: 2 utladninger til 50% med etterfølgende oppladning. Eller: 4 utladninger til 75% av kapasitet.

 

Driste meg til å påstå at en av hemmeligheten til et langt batteri-liv er å unngå for mange dyp-utladninger, holde seg over 60%

Holde meg over 12V ved 5 A forbruk da holde mine i  over 10År

 

 fortalte en batteriguru i 1987 om mitt behov og forbrukere.

Guruen kom fram med 4 stk Fulem 140AH batterier svindyre ja, men er de det når de har holdt i 10 og 11

Fulem er utgått og det  "ekspertene "  tre forskjellige sier at det nærmeste jeg kom er  Sønnak SE1853.

 

Som Hulda sier følg med på syrevekten.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Seilars skrev for 1 time siden:

 

Hva slags utstyr forsyner disse batteriene du har jobbet med, og hvordan testes disse for å ivareta sikker og stabil drift når batteriene aldri har vært kapasitets testet? Byttes de på intervaller som er vesentlig kortere enn forventet levetid? 

 

Tja det har vært testing av batterier for faste undervannsinstallasjoner,  flynavigasjon (utstyrshytter) og UPS Offshoreinstallasjoner ( Rig, LNG OG  Supplybåter). Det er jo ofte myndigheter eller klasseselskapers som setter krav, 

i flynavigason (sent 80 tall) hadde vi åpne bly syre batterier og de ble bare sjekket med syremåler samt at vi leste av monitorer der vi overvåket ladeforløp.  Batteriene ble ikke byttet før de var utslitt.

Offshore er det  klasseselskapers som setter krav til backuptid på UPS (AGM)Her kan kunden v3lge 5 eller 10 års batterier. Her blir det foretatt utladetester manuelt eller automatisk for å sjekke at de overholder backuptid.. overholdes ikke denne byttes batteriene

Link to post
Seilars skrev for 2 timer siden:

hvordan testes disse for å ivareta sikker og stabil drift når batteriene aldri har vært kapasitets testet? Byttes de på intervaller som er vesentlig kortere enn forventet levetid? 

For egen del så lader jeg ikke ut batteriene for å teste kapasiteten.
Det er lettere å bruke ett batterianalyse instrument da får man svar på 2 minutter hvor mange prosent batteriet har svekket seg siden de var nye.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Det er helt vanlig å utladeteste med fullskala 100% kapasitetstest ned til 1,8V pr celle på både våte, gel, og AGM i industrien, også offshore. Men at det er forskjellig praksis på slikt vil nok være sannsynlig.  Myndigheter og klasseselskaper går nok ikke i detaljer på hva slags vedlikehold man utfører, men på krav til funksjon.  Både små og relativt store UPS anlegg bygges med innebygget kapasitetstest funksjon, dvs. at man kjører energien i batteriene tilbake på nettet, og når testen er ferdig startes lading igjen umiddelbart. De fleste batterier har en design levetid, men man kan normalt ikke bytte på dato og stole på at alt fungerer. I såfall må man legge inn god margin, og da kan fullskala tester fort være lønnsomme når dyre banker lever noen år ekstra. Jeg har aldri hørt om at det finnes batteri analysatorer som kan erstatte fullskala tester. En normal praksis er å erstatte en bank i sin helhet når den ikke lenger yter mer enn 80% ettersom en bank da er nær ett knekkpunkt. Er det noen celle ujevnheter, så kan en ny test ofte vise at dette problemet ble løst ved ladingen etter den første testen. Hvis ikke så har man ett problem som må løses. 

 

I seilbåten min har jeg AGM batterier av typen Ritar DC12-180.  Jeg har vært i direkte kontakt med senior ingeniøren på fabrikken for å få bekreftet hvordan og om jeg virkelig må utføre slike 100% utladinger med påfølgende utjevnings opplading. Han har sagt at det kreves, og godkjent måten jeg gjør det på. I utgangspunktet krevde de 4 ganger i året eller etter hver 20. ufullstendige ladesyklus, men det blir for mye styr, så et par ganger i året får holde. Juni er den viktigste, og så en før opplaget. 

 

Det er lett å spore litt av i slike batteri tråder. Dette begynte med at hvile spenningen på ett  nytt rimelig 100Ah fritidsbatteri etter lading ikke var høyere enn 12,65V.  Jeg ville ha kapasitetstestet det ned til 10,8V og logget hvor mange Ah jeg fikk ut. Sannsynligheten for at man etter en slik test kommer opp på nivå med det andre batteriet er stor. Mange tror tapet man går på i kapasitet ved å kjøre en slik test er katastrofal, og jeg har ingen planer om å overbevise om det motsatte. Det får holde med min påstand om at det tapet trådstarter får på ett 100Ah batteri er ca. 0,15Ah om batteriet er friskt, og 100Ah nytt batteri på garantien om det ikke leverer ca. 100Ah. 

 

Båtfolk flest kobler disse to batteriene sammen, og tenker ikke mer over saken. Det meste fungerer fint, og jeg vil ikke si at man skal....kun at man kan. 

 

Men da gir jeg meg i denne tråden for denne gang, det meste er vel sagt og i morgen er det julaften. ? 

Link to post

Større batterianlegg har ofte fastmontert kapasitetstest funksjon som en del av systemet. For mindre batterianlegg benyttes portable test apparater.  Man setter en fast strøm, og lader ut banken til man har ett snitt på feks. 1,8V pr. celle / andre stop parametere er nådd.  Testen avbrytes vanligvis dersom man finner feil eller en celle svikter. Testen er gjerne en kombinasjon av automatikk og manuelle målinger/ tilsyn. Noen systemer måler bankene på cellenivå og avbryter test ved svikt i enkeltceller. Følg link nedenfor til en leverandør av slikt utstyr. Der står det mer om  hvordan utstyret brukes. Det som er fint med utladetesterene til sbs er at de benytter FM sendere som rapporterer på cellenivå. Man kan med andre ord lage en skikkelig rapport som dokumenterer tilstanden på hver enkelt celle/blokk. Er man leverandør/kjøper/drifter av batterianlegg så vil en slik rapport fortelle det meste man trenger å vite om tilstanden på batteriene.  

 

https://www.sbsbattery.com/products-services/by-product/battery-test-equipment-1/dc-load-banks-battery-capacity-testers.html

 

Men nå er vi virkelig langt unna båt  og 1000 kroners batteriene i denne tråden. I egen båt benytter jeg victron kombi inverter, og setter på en liten ovn. Så følger jeg med fra telefonen på status, samt får en mail når testen er ferdig eller om noe har sviktet.  Victron logger hvert minutt, og jeg prøver å legge meg nærmest mulig en 20 timers test.  En annen fordel er at hos meg er batterimeteret veldig nøyaktig ettersom parameterene er satt ihht. en reell test av batteribanken. Så når jeg har tappet banken og ladet den opp igjen, så stemmer det omtrent på prosenten uten å synkronisere fordi CEF og peukert er tilpasset mine batterier.  Har man aldri utført en C20 utladetest, så vet man heller ikke hvor mange prosent 50% på batterimeteret er i virkeligheten. Kanskje er det bare 35%....Kanskje er batteriet defekt og spenningen knekker på 30%.....dvs. 45% på batterimeteret.  Hos meg er ikke disse tingene tilfeldig ettersom jeg følger med.  Det har jeg som sagt full forståelse for at folk flest ikke gjør. 

 

Vel, det var siste ord i denne omgang. Nå er det jul og andre ting enn baatplassen på programmet. 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...