Jump to content

Vurdere Ibiza 24 Er det noen som har peiling på denne båten?


Hollis

Recommended Posts

Hei. 
Trenger litt råd.  Har fått tilbud å kjøpe en Ibiza 24 touring 2004 model 225 hk Yamaha (760 timer)   Har fått beskjed at båten er godt holdt og  motoren har en god service historikk. Registereim skal byttes i 2020 sesongen.  Jeg personlig har ikke sett båten enda, berre på  bilder. 

Det følger  med opplagshenger, ny kalesje og havne kalesje, etc.

Selger sier at jeg skal få den for  260 tusen,  hvis jeg bestemmer fort. Så jeg lure på om dette er billigt? Er det tryggt å kjøpe den usett?   (Jeg jobber offshore til etter nyttår)

 

Takker for alle svar :)

 

Link to post

Kan ikke svare deg på pris. Vet for lite om den type båter. Men båten ser godt holdt ut. Gjennomsnittlig ca 50 timer i året på motoren betyr (i alle fall her jeg bor) at den er brukt jevnt i sommersesongen på godværsdager. Pga kalesjeløsningen så har den nok kun vært brukt på godværsdager. (Edit: Leste en gang til, og det er vanlig kalesje også. Det er jo ennå bedre, i mine øyne. For det gir jo mye bedre mulighet for overnatting og bruk av båten i utrygt vær.)

 

Hvis den har vært fulgt opp hver høst av merkeverksted (servicehistorikk) og lagret innendørs som beskrevet, så antar jeg at både motor og båt er i bra bruksstand.

 

Nå anser ikke jeg kjøp av 15 år gammel firetakter som "trygt". Men brukt er brukt. I og med at motoren har sittet på den båten siden ny, og vært lagret som den har vært, så er det nok et ganske trygt kjøp.

 

Men det får de som kan påhengsmotor uttale seg bedre om. ?

 

Båten virker i alle fall meget pent holdt på de bildene jeg så på mobilen nå. Og det er jo mye båt for pengene mtp størrelse, muligheter etc. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det beste med å kjøpe usett er at et stort ansvar hviler på selgers informasjonsplikt. Det er smart å ha korrespondanse via mail. Da har du alt skriftlig.

Få det skriftlig at alt virker, eventuelt feil og mangler. Få også skriftlig om de har hatt noen skader av noen slag. Vert på grunn? Vannskade? Eller annet. Få bilder av de største ripene/skadene både utvendig og innvendig. Så har du en sak hvis det viser seg at båten ikke er slik du forventer. 

Ellers så er det en fin båt. Jeg har bare vert gjest ombord en slik en. 

Link to post
3 hours ago, Sørlandet2 said:

Det beste med å kjøpe usett er at et stort ansvar hviler på selgers informasjonsplikt. Det er smart å ha korrespondanse via mail. Da har du alt skriftlig.


Dette er et godt tips - alt skriftlig/elektronisk så du har det til senere. Sørg også for å skrive ut annonsen, så du har den til senere. Ikke nødvendigvis for å krangle hvis problemer, men som dokumentasjon for den dagen du skal selge videre eller bare for å sjekke senere selv om hvordan den var lagret, gangtid på motor osv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Hebbe skrev 14 minutter siden:

Alt skriftlig er fint. Men hva er det verd når en snakker om en motor som er 15 år gammel, ingen vil gi noen form for garanti for noe som er så gammelt.

 

Man må skille mellom reklamasjon og garanti. I forhold til forventet levealder, så kan alt skje på en 15 år gammel båt. 

Selvfølgelig kan en ikke forvente garanti. Men hvis det er vesentlige feil og mangler fra det selger har oppgitt, så har selger et ansvar i forhold til reklamasjon. Da står en sterkere hvis all kommunikasjon er skriftlig og med bilder. 

Link to post

Jeg anser i hvertfall disse som flotte båter og vurderte å handle disse selv en periode.

Derfor kan jeg også opplyse om at denne har vært en stund på Finn. 

 

Hvis den er godt holdt så er nok ikke dette noe upris. 

 

Her noen tester av båten :

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/prøvekjøring-ibiza-24-touring

 

https://www.klikk.no/motor/baat/bruktbat/bruktbat-ibiza-24-touring-3447499

 

Første gang jeg så disse båtene så jeg sofaløsningen var genial. Men etter å ha pratet med noen som har hatt disse, så kunne den føles litt trang. 

 

Lykke til ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post

En 15 år gammel firetakter kan ryke når som helst, selv med greit vedlikehold. Vår 2004 Suzuki DF90 tok kvelden for to år siden etter knappe 350 timer og årlig service hos forhandler siden den var ny. Ny motor koster fort mer enn båten, så jeg ville nok sett meg rundt etter en båt med nyere motor, aller helst en motor som er fire-fem år gammel. 

Link to post

Enig med siste taler. For 250K betaler du i hovedsak for båten. Skal du ha en 24 Touring som er mye nyere, snakker vi fort 400K for pakken - og selv da er det ingen garanti for motoren. Jeg synes denne til 250K er en helt grei pris, og tviler på du finner noen 24T til særlig mye under 300K til våren.

 

Så i praksis kjøper du deg båt med en motor som må påregnes å byttes ut en eller annen gang. Er du heldig har du 10-15 problemfrie år igjen. Er du uheldig, så er det ikke så mye å gjøre med det. Dog kan det samme skje med en 6-7 år gammel motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...