Jump to content

Forbud mot å ha med frukt til Sverige og Danmark

Bitteliten

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hm, med båten så og si på svenskegrensa så vil jo dette faktisk kunne bety noe.... at man må proviantere i Sverige før vi drar ut med båten eller at Strømstad blir førstestopp for proviantering. 

Normalt så handler jeg på vei til båten, dvs i Norge, selv om jeg bare har type 10minutter ekstra kjørevei for å handle i Svinesund i stedet.

Svinesund, ett av de siste stedene hvor en kan oppleve vegg- til veggteppe med sneiper fra parkeringa inn i butikken :-) Får litt tivolifølelse med diverse "rare" og etterhvert slitte butikker og gatekjøkken spredt uryddig utover et industriområde. Og folkene der (inkludert meg selv) som kanskje ikke føler seg helt til pass på andre steder, men ikke skiller seg særlig ut... på Svinesund.  

Elsker det stedet, som en siste rest av en svunnen tid. Forlengst slukt opp av strømlinjeforma og kliniske kjøpesentre med vektere som vokter og kjedebutikker som er klin like overalt.  

Tøckfors var kanskje den aller største "perla" av uorganiserte og "rare" småbutikker spredt på en kaotisk og sjarmerende måte på ett svensk småsted ute i skogen. Legg til at Tøckfors også er på ett naturpent sted med kanalene og historikk. Alt ble knust og ødelagt over natta når Thon satt opp pengemaskinen sin og diverse andre kjeder fulgte etter med sine gigantiske industrihallbutikker kledd i metall i området rundt. Det som var opprinnelige Tøckfors ligger igjen som et forlatt sentrum i forfall. Det er bare trist å komme dit nå. 

Men greit, nok avsporing. 

---

Så er spørsmålet, kan jeg ta med frukt osv kjøpt i Sverige inn til Norge og så inn i Sverige igjen uten problemer? 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Så er spørsmålet, kan jeg ta med frukt osv kjøpt i Sverige inn til Norge og så inn i Sverige igjen uten problemer? 

https://www.f-b.no/nyheter/grensehandel/toll/ny-regel-pa-grensa-har-fatt-folk-til-a-tro-at-det-er-aprilspok/s/5-59-1715188 

Kan få bøter

Frukt og planter vil bli konfiskert i tollen, dersom man tar det med over på svensk side.

– Det er ingen kvote på dette. Men tar man med seg planter i stort omfang kan det resultere i bøter, forklarer hun.

Regelen gjelder kun for innførsel i EU-land. Dermed kan du fint ta med deg en blomsterbukett eller appelsiner fra Sverige til Norge.

Altså; ikke noe problem å ta med seg frukt til Sverige. Blir du stoppet så blir det konfiskert, men du får ikke bot.

Guest Avmønstret#

Kjenner at jeg må ha en forklaring på hvorfor det er potensielt farlig at jeg tar med frukt og grønnsaker, handlet i Norge, før jeg gidder å bry meg når jeg krysser grensa til Sverige. 

Lukter egentlig "fake news", men noen ganger overgår virkeligheten fantasien. 

Det er vel ting som dette som gjør at folk til slutt presser frem å gå ut av EØS/EU. Tulleball i stor skala er ikke bra.... og derfor lukter det "fake news". Men føler meg ikke sikker. 

---------

Samtidig, er det ok at den russiske trailersjåføren som tar en rast i Østfold spiser av egen matpakke? 

Kona har smurt deilige brødblingser med favorittpølsa fra den lokale slakteren i Slantsy. Grisebonden i utkanten av Slantsy, som leverer til slakteren, har merket at grisene har vært litt "uggne" de siste dagene. Han vet hva det er og er derfor kjapp med å slakte ned og selger unna billigere enn vanlig, men ikke så billig at noen skal få mistanke. 

Sjåføren på rasteplassen i Østfold ser at resten av matpakka dessverre ikke har tålt å ligge i førerhuset hele veien. Etter å ha røykt tre Jin Ling sigaretter rydder han litt i førerhuset, hiver søpla (og matpakka) i søppeldunken på stedet. Så kjører han videre. 

Om natta romsterer den lokale villsvinstammen søppeldunkene. Restene av matpakka går ned på høykant. Senere den natta er de innom den lokale grisebonden i Østfold for å snoke etter "noe godt". De skuffer rundt med nesegreva, driter og koser seg. 

Dagen etter kjører grisebonden inn i fjøset med for til grisene. 

Tre uker etter har Norge sitt første utbrudd av svinepest. I mellomtiden har grisebonden i Østfold vært på "treff" hos andre grisebønder i regionen. 

I Kina har det strøket med 2 milliarder griser den siste tiden, halve populasjonen. Kineserne støvsuger markedet for gris, selv Danmark leverer gris i store kvanta til Kineserne akkurat nå. 

Danskene bygger gjerde mot Tyskland, grisepesten er allerede der. 

Men vi skal ikke ta med en potet til Sverige, det er farlig. 

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Kjenner at jeg må ha en forklaring på hvorfor det er potensielt farlig at jeg tar med frukt og grønnsaker, handlet i Norge, før jeg gidder å bry meg når jeg krysser grensa til Sverige. 

Lukter egentlig "fake news", men noen ganger overgår virkeligheten fantasien. 

Det er vel ting som dette som gjør at folk til slutt presser frem å gå ut av EØS/EU. Tulleball i stor skala er ikke bra.... og derfor lukter det "fake news". Men føler meg ikke sikker. 

---------

Samtidig, er det ok at den russiske trailersjåføren som tar en rast i Østfold spiser av egen matpakke? 

Kona har smurt deilige brødblingser med favorittpølsa fra den lokale slakteren i Slantsy. Grisebonden i utkanten av Slantsy, som leverer til slakteren, har merket at grisene har vært litt "uggne" de siste dagene. Han vet hva det er og er derfor kjapp med å slakte ned og selger unna billigere enn vanlig, men ikke så billig at noen skal få mistanke. 

Sjåføren på rasteplassen i Østfold ser at resten av matpakka dessverre ikke har tålt å ligge i førerhuset hele veien. Etter å ha røykt tre Jin Ling sigaretter rydder han litt i førerhuset, hiver søpla (og matpakka) i søppeldunken på stedet. Så kjører han videre. 

Om natta romsterer den lokale villsvinstammen søppeldunkene. Restene av matpakka går ned på høykant. Senere den natta er de innom den lokale grisebonden i Østfold for å snoke etter "noe godt". De skuffer rundt med nesegreva, driter og koser seg. 

Dagen etter kjører grisebonden inn i fjøset med for til grisene. 

Tre uker etter har Norge sitt første utbrudd av svinepest. I mellomtiden har grisebonden i Østfold vært på "treff" hos andre grisebønder i regionen. 

I Kina har det strøket med 2 milliarder griser den siste tiden, halve populasjonen. Kineserne støvsuger markedet for gris, selv Danmark leverer gris i store kvanta til Kineserne akkurat nå. 

Danskene bygger gjerde mot Tyskland, grisepesten er allerede der. 

Men vi skal ikke ta med en potet til Sverige, det er farlig. 

Det er nok ikke norske planter regelen fremst har kommet til for, men andre lender utenfor EU. For å slippe lage en til enhver tid oppdatert liste over produkter og lender som kan skade fauna og dyreliv i EU gjøres regelen generell. Tviler på at den svenske tollen vil legge store ressurser på dette.

Det kan man tro. Jeg har noen sekker med kvister og hageavfall som jeg kunne tenkt meg å dumpe på gjenbruket i Strömstad. Den transporten tar jeg ikke kjangsen på nå. Fyllinga i Moss blir nærmeste. Mer kø og tungvint enn Strömstad. Dessuten er alt avfall gratis i å deponere i Sverige (for oss med eiendom der). I Moss er hageavfall gratis. Alt annet koster en hundrings bare å si morn til operatøren i luken. 

Guest Avmønstret#

En ting er regler som har noe for seg, særlig om de er lokalt fundert. Men "one size fits all" fra ett sted i Belgia som gjør at en ikke kan ha med en pose gulrøtter og poteter når en skal ut i båten... det gir liten respekt for de lover og regler som faktisk har noe for seg, og som faktisk bør følges. 

Hjelper på en måte ikke at tollerne ikke bryr seg, det er bare med på å forsterke læringa i at en kan drite i gjeldende regler. 

Sånne lover/regler/forskrifter burde aldri bli vedtatt. Det er sjeldent særlig smart å godta idioti. Blir det nok idioti blir det vanskelig å skille idioti fra det seriøse.  

----

Norge og Sverige kunne samarbeidet om matsikkerhet over grensa i stedet for å innføre dette. 

Pinkvin skrev 13 minutter siden:

Norge og Sverige kunne samarbeidet om matsikkerhet over grensa i stedet for å innføre dette. 

Det står vi nok ikke fritt til så lenge Svergistan er med i EU. 

Kjenner at jeg begynner å får mer og mer respekt for Anne Enger Lahnstein, som virkelig sto på barrikadene ved siste EU-avstemning... 

Guest Avmønstret#

Tja, er ikke så veldig mye relevans mellom 94 og i dag syns jeg. Men ble jo ikke så feil med ett nei, uten at vi vet noe om hvordan det ville blitt med ett ja ;-)

Men å se at det som skjer akkurat nå er feil, det er relativt enkelt å se. En burde lada opp potetkanonene og gått til angrep mot Sverige ;-)

Hulda skrev for 10 timer siden:

Husker ikke hva Lahnstein mente. Hva hun var for eller imot. Jeg bare husker at hun preika mye.

Listen over hva hun, og hennes likesinnede, er  imot er lang, listen over hva de er for er kort; sjølråderett. Fint ord.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Tja, er ikke så veldig mye relevans mellom 94 og i dag syns jeg. Men ble jo ikke så feil med ett nei, uten at vi vet noe om hvordan det ville blitt med ett ja ;-)

Men å se at det som skjer akkurat nå er feil, det er relativt enkelt å se. En burde lada opp potetkanonene og gått til angrep mot Sverige ;-)

Uten å diskutere hvorvidt EU er bra eller dårlig for Norge kan vi vel konstatere at hadde Norge vart medlem kunne vi fraktet så mye frukt og planter vi ønsket til Sverige. 

Jeg er selvfølgelig enig at en regel om å ikke kunne frakte frukt inn til Sverige fra Norge virker idiotisk, men hvis vi snur på det så skulle alle tollstasjoner ved EU:s ytre grense trenge oppdaterte lister på hvilke planteslag fra hvilke lender som kan inneholde smitte eller uønskede insekter. Det blir et stort jobb både for byråkratiet og tolleren som skal håndheve reglene. Det virker mye enklere å ha et generelt innførselforbud så får de som skal importere frukt til EU fremvise papirer på at varene er smittefrie.

Problemet med uønskede arter vokser og for eksempel brunsneglen som folk har fått i hagene sine kommer vel fra planter/plantejord som inneholdt egg. 

Det har for øvrig lenge vært forbudt å ta med poteter og planter for plantering fra Sverige til Norge.

Guest Avmønstret#

Det er noe av utfordringen med systemer som dette, alt kan forklares, på ett høyere nivå. På "bakken" handler det om at noen som skal på hytta/tur over grensa ikke kan ha nyrørte tyttebær på matpakka, eller ta med seg posen med poteter fremfor å kaste de i søpla når de skal på ferie, eller ha en potteplante i båten/bobilen. 

Problemstillingene er like gamle som ordtaket; "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner". 

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Det er noe av utfordringen med systemer som dette, alt kan forklares, på ett høyere nivå. På "bakken" handler det om at noen som skal på hytta/tur over grensa ikke kan ha nyrørte tyttebær på matpakka, eller ta med seg posen med poteter fremfor å kaste de i søpla når de skal på ferie, eller ha en potteplante i båten/bobilen. 

Problemstillingene er like gamle som ordtaket; "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner". 

Snart blir det forbud mot å ta Pinkvin over grensa :-)

Vel, vi bruker en dag til Sverige og så nesten 2md. der før vi drar hjem. Da er det nok større sjanse for at vi har et eple og annet 'ulovlig' med hjem enn hva vi har med til Sverige. Og reglene er egentlig omtrent like rigorøse for 'import' til Norge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...