Jump to content

Bygge om northlift el teinehaler til hydraulisk


geggen20

Recommended Posts

Hei

 

Eg driver å bygger om en northlift 90kg teinehaler til hydraulisk motor, eg fant denne motoren billig på ebay

 

https://www.ebay.com/itm/OMR-315-OMP-315-SMR-315-Replace-Danfoss-Hydraulic-Motor-Orbital-Shaft-25mm-Gerot/303325788248?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Noen som vet hvordan man regner ut hvor mye teinehaleren greier å dra med denne motoren?

 

Skiven på Northliften er 18cm i diameter der tauet ligger på skiven,  så moment armen blir vel da 9cm

 

Maximum parameters in continuous operation:
 
Maximum flow: 60 l / min
 
Maximum rotation speed: 190 rpm
 
Maximum pressure: 9 MPa
 
Maximum power: 6 kW
 
Maximum torque: 390 Nm
 
Maximum parameters in temporary operation max. 6 seconds every minute:
 
Maximum flow: 75 l / min
 
Maximum rotation speed: 240 rpm
 
Maximum pressure: 13 MPa
 
Maximum power: 9 kW
 
Maximum torque: 535 Nm
 
Dimensions may vary slightly

IMG_5826.jpg

IMG_5827.jpg

IMG_5825.jpg

Link to post

Er ikke noe ekspert på å regne ut dette men hvor mye trykk og flow skal du ha på motoren?det må de som kan det vite for å regne det ut.ser at den med 60l roterer 190 rpm,det blir nok veldig mye for fort...flow =hastighet,trykk =kraft.søk på robsondrift på google så finner du nok mange tråder fra skogsforum.se om utregning av robson rulle(drivrulle på tømmervogn).

Link to post

Blei for lite futt i den el motoren som sto på teinehaleren når man dro ei lenke med 20 teiner opp fra ca 200m dyp, så dreiv relene og gikk istykker hele tiden.

 

Når man har 390Nm kontinuerlig drift , det betyr vel att hydraulikk motoren greier 39kg på 1m arm.   Så på 9cm arm burde det vere en god del krefter muligens.

 

Farten på motoren reguleres bare ved hjelp av en ventil :)

 

 

Link to post

Morsomt prosjekt, dette skal jeg følge med på :thumbsup:  Men det var en stooor motor du har plukket ut. Ser den veier 9 kg ...

 

geggen20 skrev for 5 timer siden:

Noen som vet hvordan man regner ut hvor mye teinehaleren greier å dra med denne motoren?

 

Skiven på Northliften er 18cm i diameter der tauet ligger på skiven,  så moment armen blir vel da 9cm

 

Maximum parameters in continuous operation:
 
Maximum flow: 60 l / min
 
Maximum rotation speed: 190 rpm
 
Maximum pressure: 9 MPa
 
Maximum power: 6 kW
 
Maximum torque: 390 Nm
 
Maximum parameters in temporary operation max. 6 seconds every minute:
 
Maximum flow: 75 l / min
 
Maximum rotation speed: 240 rpm
 
Maximum pressure: 13 MPa
 
Maximum power: 9 kW
 
Maximum torque: 535 Nm
 
Dimensions may vary slightly

 

 

I utgangspunktet er det slik at motorens dreiemoment er størst når trykket er på maks. Ser denne er oppgitt til maks 13MPa, og 9MPa kontinuerlig. Dvs. hhv. 130 og 90 bar. Da er det jo slik at hvis du skal trekke tungt lenge så er det 90 bar som er maks. For korte løft kan du kjøre opp til 130 bar. Ellers så er det jo din motor, så du står jo fritt til å kjøre den på hvilket trykk du vil :smiley: 

 

Når det gjelder trekkraften så er det jo slik at moment = kraft x arm. Ligningen for dette heter at summe moment = 0. Dvs at moment den ene veien = moment den andre veien, da er det likevekt (trekkskiva går ikke rundt). Men du vil jo selvsagt ikke ha likevekt, du vil at motorens moment skal være større enn det bremsende momentet på skiva. Så litt forenklet kan du si at:

 

M = F x a

 

F = M / a = 390 Nm / 0,1 m = 3900 N

 

Omregnet til trekkraft i kg kan du dele på 10, eller mer nøyaktig 9,81:

 

3900 N / 9,81 N/kg = 398 kg.

Link to post

Ja mulig den er litt for kraftig ja. 

Var vertfall enkelt å bygge om northliften til denne, måtte bare dreie opp lineskive adapteret til 25mm hull og lage nytt kilspor

 

Er vel eneste hvis setningen henger fast i bunn muligens den kan knekke av, skal se på hvordan eg kan forsterke northliften slik att den tåler påkjenningene evt kansje.

Hvis ikke må eg muligens gå for en mindre motor.

Link to post

Mulig eg heller skulle gått for denne motoren evt , 100cc

 

 

https://www.ebay.com/itm/OMR-100-OMP-100-SMR-100-Replace-Danfoss-Hydraulic-Motor-Orbital-Shaft-25mm-Gerot/303325782588?_trkparms=ispr%3D1&hash=item469fa0223c:g:DVIAAOSw0AJdZwBb&enc=AQAEAAACQBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qXiTAEWbDLfHv4Me4h98MpNGmTQMdMwguwSbrt6gmE4F8urF%2BTisuea46XuUlXOlUxSo99UtEiuWo0D%2FMQqts2q4Oyk8ICUdJgFY6G%2F4posd%2FKRxT3mQh595VnnwZesRT%2Bg6%2FeISdg6MFJfY%2FbQoOvxKcc5Nj%2BPuqF25ykxE8HlprmdKgYy4%2FIH%2FrzW1h2eX3IU7LmZqLxwiflEu1zeycSAtu%2Bru4ZBfrKuENgAM8pMUBRjC8VSghIXnL3g5Dww0BMpLztIlmUm%2FHA7XQBP3sGt5LhWePMcs9UkwL3y%2FuRPmeuCXRggSNpUbDJIz6lDy11gYxcoe%2BzP8TA834zvSK4rZy0GwlzcZEfnIFZ0W714uZeNCoJPEXjH2qWY8gqUyBeu9VzaJjCZp417jzs2Fww9%2FFukFl%2BmPcUXvzScAgvC4lkGkNCc3%2Fsd%2FP0nZyo9TVsu6cI%2BerlEU5A%2F13jwTE1pnjpNIQS7Yo6WLkhMeY7bPXqSQoHk3nGcWt%2BIsrSuCkshBus1FoBdxS17KIo%2FhcxgQapqPP8xSPEJOJnJDy51kJrzS3n8xYdSPmdlfu741ZP%2FXBeIjy6tPCQMWU6DtLDH0VSh%2FZUO8j0aMuUX6H3MmUOdcM22Mp8XOAsZvMch1xn4PVcLkdoilJSVgvA4fPpdZcxiz6gjFNWaAGFiYaJ47sh%2BK9dSGjAPbgvSwm6UtwTbMTm301%2F%2BKaHgNjbkkJdxdRqM0UkYjcZJUmMdTnIdfQ%3D%3D&checksum=303325782588712c0fd063bf4a49b216ec440e5b5331&enc=AQAEAAACQBPxNw%2BVj6nta7CKEs3N0qXiTAEWbDLfHv4Me4h98MpNGmTQMdMwguwSbrt6gmE4F8urF%2BTisuea46XuUlXOlUxSo99UtEiuWo0D%2FMQqts2q4Oyk8ICUdJgFY6G%2F4posd%2FKRxT3mQh595VnnwZesRT%2Bg6%2FeISdg6MFJfY%2FbQoOvxKcc5Nj%2BPuqF25ykxE8HlprmdKgYy4%2FIH%2FrzW1h2eX3IU7LmZqLxwiflEu1zeycSAtu%2Bru4ZBfrKuENgAM8pMUBRjC8VSghIXnL3g5Dww0BMpLztIlmUm%2FHA7XQBP3sGt5LhWePMcs9UkwL3y%2FuRPmeuCXRggSNpUbDJIz6lDy11gYxcoe%2BzP8TA834zvSK4rZy0GwlzcZEfnIFZ0W714uZeNCoJPEXjH2qWY8gqUyBeu9VzaJjCZp417jzs2Fww9%2FFukFl%2BmPcUXvzScAgvC4lkGkNCc3%2Fsd%2FP0nZyo9TVsu6cI%2BerlEU5A%2F13jwTE1pnjpNIQS7Yo6WLkhMeY7bPXqSQoHk3nGcWt%2BIsrSuCkshBus1FoBdxS17KIo%2FhcxgQapqPP8xSPEJOJnJDy51kJrzS3n8xYdSPmdlfu741ZP%2FXBeIjy6tPCQMWU6DtLDH0VSh%2FZUO8j0aMuUX6H3MmUOdcM22Mp8XOAsZvMch1xn4PVcLkdoilJSVgvA4fPpdZcxiz6gjFNWaAGFiYaJ47sh%2BK9dSGjAPbgvSwm6UtwTbMTm301%2F%2BKaHgNjbkkJdxdRqM0UkYjcZJUmMdTnIdfQ%3D%3D&checksum=303325782588712c0fd063bf4a49b216ec440e5b5331

Link to post

Enig med @Fiskeglad motoren din er i overkant. Det skjønner man jo egentlig bare av vekta :giggle:  Du vil aldri få utnyttet potensialet i motoren, men på den andre siden så får du ikke overbelastet den heller :thumbsup:  Men på en Northlift haler passer den egentlig dårlig. Hele haleren er egentlig et rakleverk. Min haler knakk tvert av (les mer om det i Dracotråden i signaturen min hvis du er nysgjerrig). Trekkskiva er så dårlig at den slår bukler på seg. Blokka i tuppen har bøyd seg, så den måtte jeg lage ny. Og alt dette er med original el-motor...

 

geggen20 skrev 14 minutter siden:

Er vel eneste hvis setningen henger fast i bunn muligens den kan knekke av, skal se på hvordan eg kan forsterke northliften slik att den tåler påkjenningene evt kansje.

Ja, eller finne deg et syrefast rør og sveise en mer solid daviter. Trekkskiva og blokka i tuppen er heller ikke brukbar, så da er det ingenting igjen :crazy:

 

geggen20 skrev 14 minutter siden:

Hvis ikke må eg muligens gå for en mindre motor.

Du trenger egentlig ikke det. Det holder strengt tatt med at du installerer en trykkbegrensningsventil slik at du får justert ned maks trykk. En slik ventil må du uansett ha. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...