Jump to content

Wave Dancer - den ukjente seilbåten...

jupan

Recommended Posts

Hei, dette er ingen teknisk tråd, kjøp/salg-relatert, eller noe annet målrettet. Det er rett og slett en tråd om en seilbåt jeg så engang som jeg ble veldig fascinert over. I dag skulle jeg gjerne likt å vite hvilken type båt det faktisk var jeg så den gangen, i en småbåthavn i Oslofjorden, omkring 2002-04 Kanskje noe senere. Det må ha vært på østsiden av fjorden, ikke alt for langt fra Oslo, da jeg bodde der på den tiden og jeg og en kamerat tok oss en kjøretur bare for å titte på båter.

Dette var en seilbåt som fanget min oppmerksomhet med både form og farge der jeg gikk og drømte om å engang kanskje seile min egen båt. Den var noe sporty av utseende, jeg vil gjette omkring 26 fot, og enten var den lys blå eller hadde lys blått på seg. 

Dens navn...

Wave Dancer...

Er det noen her, i landets største og mest aktive båtforum som vet hvilken båt dette var? Det er jo en liten verden, så det er lov å håpe. :)

Mvh JRO

Den fremstod ikke som spesielt ny, kanskje omkring slutten av 80-tallet til inne på 90-tallet. Den var bred på midten og hadde noenlunde moderne form på den måten. Ikke høy og klumpete, men lav, bred og med spiss front og lett hekk. Tror hekken hadde negativt spring (?) - rusten på begrepene her - at den var lengst nede ved vannet og skrådde oppover/fremover mot cockpiten. Roret/rorene var ikke synlig, så vidt jeg husker. Jeg tror dekket gikk ganske flatt bakover (flush deck?) uten noen stor kul/forhøyning ved luken. Husker ikke om det var sprayhood på den. Den så egentlig ut som en ganske frekk, større båt, men i liten størrelse. 

I alle fall i øynene til en ung mann i begynnelsen av 20-årene som hadde en drøm og en agenda. ;)

Kan mulig ha vært en slik Etap. Jeg tenkte mest på om det faktisk var noen som husket akkurat denne båten. Det er jo et lite land vi bor i. :)

Når jeg googler litt, så ser jeg at den ikke var ulik First 27, eller Dehler fra omkring 1990. Litt den samme stilen, forsåvidt ikke ulik en X-yacht jeg engang hadde. Men jeg mener denne ikke var mer enn ca 25-27 fot. Mulig det stod 26 på den siden jeg mener den var det.

Redigert av JRO (see edit history)

Det var vel denne? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47564897

Det er nok ikke den. Det er nok sannsynlig at dette var en Banner ja. 

En venn som var med den gangen husker klart og tydelig at dette IKKE var på østsiden av fjorden - der var vi også og tittet på båter - men det var på Dronningen ved Frognerkilen hos KNS. 

Wave Dancer... Hvor er du nå? :)

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 1 time siden:

Kan det evt. ha vært en Maxi Racer? Mange av disse kom med blå dekor eller blått skrog.

Noe ala dette:

https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=52152

https://www.scanboat.com/en/boat-market/boats/Sailing-boat-maxi-racer-17348091

Ikke dumt gjettet det heller vil jeg tro mtp "flushdekk", men strider litt mot "ikke høy og klumpete" og "lav og bred". Men hukommelse og smak kan fort dreie porposisjonene, særlig i minnet :-) 

Jeg liker flushdekkløsningen på Maxi Racer, men utover det.... syns jeg ikke den tiltaler utseendemessig utover at det nå vel er en båt med utrolig mye seilglede og fart for pengene på bruktmarkedet. Tror det er ett bra å sted å lete om en vil ha seg en kjapp weekendcruiser. 

-------

Morsom tråd dette. Gjett en båt som en annen syns var pen, som jo egentlig er helt umulig, men vi har navnet. Blir spennende å se om den faktisk er pen da :-D

Syns å huske noe lignende fra slutten av 80 tallet, var ei dame på nattklubb, tror hu het Astrid... noen som vet? :-D

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
21 minutes ago, Pinkvin said:

Ikke dumt gjettet det heller vil jeg tro mtp "flushdekk", men strider litt mot "ikke høy og klumpete" og "lav og bred". Men hukommelse og smak kan fort dreie porposisjonene, særlig i minnet :-) 

Ja, hukommelsen er «dynamisk» og «ønskelig».  Man husker det man vil huske, og tilpasser minner til det man ønsker seg. Hvis den båten som er observert lå mellom to nyere og mer moderne båter vil den uansett se lav ut. 

Mener å ha blitt fortalt at Maxi Racer deler skrog med Maxi Mixer, men at innredning og overbygg er forskjellig. Samt rigg, tipper jeg.

21 minutes ago, Pinkvin said:

Jeg liker flushdekkløsningen på Maxi Racer, men utover det.... syns jeg ikke den tiltaler utseendemessig utover at det nå vel er en båt med utrolig mye seilglede og fart for pengene på bruktmarkedet. Tror det er ett bra å sted å lete om en vil ha seg en kjapp weekendcruiser. 

En Maxi Racer er nok en fin «indre Oslofjord»-båt, og den kan sikkert hevde seg godt i midtukeregattaer når man lærer seg å seile den. Tror ikke jeg ville overnattet mer enn nødvendig i båten fordi den er ganske mørk og lav nedenunder. Men som «leketøy» og «far og sønn»-båt (eller «mor og datter»-båt) er den sikkert ypperlig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

42 minutes ago, Pinkvin said:

Kan en søke på navn i seilnummerregisteret hos Seilforbundet?

Det er vel norrating.org som har overtatt registeret, og jeg tror man bare kan søke i gyldige målebrev. Tidligere (hos norlys.org) kunne man søke på alle registrerte båter, selv om målebrevet hadde gått ut.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 11 minutter siden:

Det er vel norrating.org som har overtatt registeret, og jeg tror man bare kan søke i gyldige målebrev. Tidligere (hos norlys.org) kunne man søke på alle registrerte båter, selv om målebrevet hadde gått ut.

Ok, det forklarer at jeg kun fant råtne linker og ikke fikk logget på... Mener å huske at en før kunne søke "alt" egentlig, som du sier. Det var ganske praktisk. Skjønner ikke greia med å "skjule noe" hvis en først velger å seile med nummer i seilene, er da bare praktisk å kunne identifisere båten på den måten. Jaja... tro om de gamle registerne "er i live" på noen måte? Fikk en ikke opp resultater også der mon tro?

Jeg har ingen anelse om merke/modell.

Jeg hadde håpet det var noen på forumet som kanskje husket akkurat denne båten fra den gangen.

Det er jo bare på gøy, da jeg husket den som en veldig fin båt og at den vekket min interesse for seiling. :)

Skulle jeg hatt en båt i dag så skulle det vært en rask weekendbåt for seilas i Oslofjorden og tilstøtende områder. Ingen jordomseiling. Må kunne overnatte (det finnes jo hoteller også), men viktigst er seilgleden, og at den er superbillig og lett å vedlikeholde.

Redigert av JRO (see edit history)
1 hour ago, Pinkvin said:

Morsom tråd dette. Gjett en båt som en annen syns var pen, som jo egentlig er helt umulig, men vi har navnet. Blir spennende å se om den faktisk er pen da :-D

Syns å huske noe lignende fra slutten av 80 tallet, var ei dame på nattklubb, tror hu het Astrid... noen som vet? :-D

Men jeg har ikke bedt om å gjette merke ut fra beskrivelse, jeg har spurt om det er noen i området som husker akkurat denne båten. :)

Når det er sagt så kjenner vel alle Astrid. Og jeg tror du hadde ølbriller på deg den kvelden, min venn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...