Jump to content

Startbatteri Biltemas sølv kalsium som forbruksbatteri, erfaringer ?.


Haba

Recommended Posts

Hei.

Skal ha nytt forbruksbatteri. Det forrige var et AGM dual 100AH. Samtidig ble også startbatteriet skiftet til et Biltema start sølv kalsium type. Biltemabatteriet er som nytt ifølge målinger, mens AGM -et har mistet det meste av kapasiteten. Nå har jeg fått troen på Biltema sølv kalsium start og siden også baugthruster får spenning fra dette batteriet vil det trolig passe bra. Men har noen erfaring med typen som forbruksbatteri?

Med ønske om En riktig God Jul og en Kjekk ny Båtsessong. :santcheers:

Mvh Haba

Link to post

Ikke bare bra med sølv/kalsium.

Silver calcium batteries generally require more charging voltage (14.4 to 14.8 V) and deteriorate rapidly in vehicles which do not provide the required voltage range. (Alternators) which never reach required voltage range will cause rapid sulfation due to battery never being charged fully. As a general rule, silver-calcium batteries should not be installed to vehicles or systems which are not specifically designed for silver calcium battery chemistry.[citation needed] This also may occur with static chargers, some of which fail to charge these batteries.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Forrige batteriet i Pizzabilen var Biltema av nevnte kategori. Men først sto det noen år i Hulda som reservebatteri. Etter Pizzabilen har det tjent som batteri for solcellestrømmen på hytta i Valdres. Det holder fremdeles koken etter to år der, helt ufattelig. Batteriet i BMW'en er av samme konstruksjon fra Biltema. Montert i 2014, og lever i beste velgående. Jeg har aldri sjekket ladespenningen på bilene, men solcella på hytta stopper ladingen ved 13,6 V som max. Jeg har vel ikke mer erfaring med disse batteriene enn disse to.

Link to post

Jeg er så enig. Da kjøper man AGM som et minimum. Personlig har jeg ikke hatt annet enn startbatterier noen gang. Og de holder ikke mer enn 10 år før de konker, noen holder vel kanskje lenger. Man burde forvente myyye mer. Særlig prisen tatt i betraktning.

 

Man skal heller ikke se bort fra, når man leser trådstarters innlegg, at han spør etter erfaring fra brukere av en spesifikk batteritype. Jeg har forresten også Biltema sølv kalsium som startbatteri på aggregatet i Hulda. Men det kan ikke regnes som forbruksbatteri.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 13 minutter siden:

Man skal heller ikke se bort fra, når man leser trådstarters innlegg, at han spør etter erfaring fra brukere av en spesifikk batteritype.

Ok da regner jeg med han ikke er interessert i hvorfor det er en enda dårligere ide å bruke ett startbatteri med siver/calsium teknoloigi som forbruksbatteri  enn ett startbatteri uten.
Har dessverre ikke annet å bidra med i denne tråden enn etablerte batteri fakta så da overlater jeg scenen til de som bruker ett produkt til noe det ikke var tiltenkt til.
Det finnes jo mange solskinn historier der ute der brukerne ikke følger produsentene sine anvisninger med hell 

Link to post
Hulda skrev 17 minutter siden:

Kanskje du heller burde forholde deg til hva det spørres om enn å angripe meg.

Ja jeg har godt av scenen for å finne ut om TS er kun interessert i brukererfaringer eller om vi som kan litt om batteriets abc er velkommen til å mene noe på tråden hans.
Da følte du deg truffet av den generelle betraktningen skjønner jeg.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Du er litt uklar i logikken, skjønner ikke hva du mener :-)

Men jeg har uansett de beste erfaringer med de sølv-calsium-batteriene jeg har, og har hatt. Mine varmeste anbefalinger. Ta dog høyde for at jeg ikke har peiling på batterier. Jeg bare bruker dem. Lader dem ikke for mye ut. Og lader dem fort opp igjen. Dette gjelder i Hulda. Batteriene i bilene og på hytta bare er der.

Link to post

Biltemas artikkel 80-100 har 50% DOD og er laget for bruken. https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/vedlikeholdsfritt-batteri-2000028593
 

Som nevnt over er det ikke lurt å bruke startbatterier som forbruksbatteri. (Men skal man det, så se på den gule AGM-serien.)

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post

Kanskje litt bedre forklaring på hvorfor jeg tenker å bruke et starbatteri på forbruk. Som nevnt er både baugthruster og ankervinsj koplet til forbrukskretsen, originalt fra verftet. Dette har gått greit. Men nå ligger vi oftest i gjestehavn med landstrøm og lader på power supply modus, så det er ikke så aktuelt med et dedikert forbruksbatteri, men vil ha strøm når jeg bruker thruster. Synes da at et startbatteri synes mest hensiktmessig.

Link to post

Rent generelt mener jeg at en skal ha et rent startbatteri til forbrukere som trekker MYE strøm i KORTE øyeblikk som starter, vinsj og truster. Til alt annet, et rent forbruksbatteri.

 

Dette passer for et bruksmønster der en ligger mye i uthavn uten landstrøm og der lading stort sett foregår fra dynamo under gange, pluss gjerne/kanskje med solcellepanel og en landstrømlader i hjemmehavn. Slik hadde jeg det i mitt tidligere båtliv. Da hadde jeg Varta startbatteri på ca. 60Ah til start og vinsj, og 3 × 115Ah Sønnak forbruksbatterier til alt annet.

 

Men det finnes andre bruksmønstre som i Haba sitt tilfelle, - og også mitt. Pga. alder og comfort har vi sluttet i ligge i uthavn. Nå er det gjestehavner med landstrøm som er tingen for oss. Jeg har nylig byttet ut startbatteriet da det ikke var helt topp lenger etter 11 år. Da ble det et Biltema 62Ah 620A Sølv Kalsium batteri som så langt fungerer utmerket. For 6 år siden skiftet jeg ut de 3 forbruksbatteriene med 2 × 140Ah Euroglobe Semitraction (Heavy Duty) batterier med en startstrøm på 1000A hver og propper med mulighet til etterfylling av vann.

 

Dette har fungert helt utmerket, og passer meg svært godt etter at jeg fikk meg truster for to år siden som da også går på denne banken. Før neste sesong skal forresten vinsjen også flyttes over på denne banken. En bank på 280Ah er ikke mye for forbruk, men som sagt ligger vi 99% av tiden i havner med landstrøm og har en god 35A Victron lader som da lader forbruksbanken mens solcellepanelet lader startbatteriet. Dermed er batteriene stort sett fulle før vi drar hjem. Og på hjemturen blir batteriene videre toppet opp. Jeg har ekstern regulator (PDAR) på dynamoen og den er satt til å gi 14,8V til batteriene frem til at de er helt fulle, min. 1time. Så går den over til 13,6A.

 

Så litt oppsummert: Man (i hvert fall jeg) velger batterier etter bruksmønster.

 

Lagt til: Når det gjelder kvaliteten for BT sine batterier over tid, skal jeg ikke si noe. Der har jeg bare kort erfaring, 1 år i bilen og en halv sesong med båten. Men min meg på dette om 10 år, da vet jeg nok litt mer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Haba skrev for 14 timer siden:

Men nå ligger vi oftest i gjestehavn med landstrøm og lader på power supply modus, så det er ikke så aktuelt med et dedikert forbruksbatteri, men vil ha strøm når jeg bruker thruster. Synes da at et startbatteri synes mest hensiktmessig.

Da er jo forbruksmønstret nesten som startbatteri for å regne så da har heller ikke jeg noen innvendinger mot å bruke ett silver calsium batteri.
Tenkte tråden har kommet dit at jeg skulle raljere litt med spesifikasjonene på dette BT batteriet spesielt siden jeg nylig har kjøpt det beste 100AH batteriet i fra Bosch(5 serie) til bilen min.
Vel der gikk jeg fem på da BT batteriet er tyngre og leverer høyere CCA.

Virker som ett velbygd batteri i fra BT dette.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

I følge uoffisiell bakromsinfo. fra Biltema er deres leverandør av batterier samme som Sønnak. Sistnevnte lager kanskje ikke batterier selv lenger. I min ungdom var jeg og hentet batterier på fabikken deres ved Ringveien på Storo i Oslo.  Der er ikke Sønnak lenger.

 

For øvrig er Huldas bruksmønster som Lars H og Haba. Dog med den forskjellen at ved ankringer og overseilinger starter vi aggregatet som aktiverer en 50 A lader på 450 A banken og en 15 A lader på baugbatteriet. Aggregatet har sitt eget startbatteri med egen 8 A lader.

 

God Jul!

Link to post
Hulda skrev 42 minutter siden:

I følge uoffisiell bakromsinfo. fra Biltema er deres leverandør av batterier samme som Sønnak. Sistnevnte lager kanskje ikke batterier selv lenger. I min ungdom var jeg og hentet batterier på fabikken deres ved Ringveien på Storo i Oslo.  Der er ikke Sønnak lenger.

Jeg husker sønnak hadde en batterifabrikk på  Moloveien i Horten som også er nedlagt.
Sønnak eies i dag av verdens største batteriprodusent Exide
Exide har mange batterifabrikker i Europa.
Jeg tviler litt på om Exide produserer dette 100A batteriet for BT med silver/calium teknologi da Exide bruker en annen teknologi på sine beste batterier.

Dette er bare basert på sammenligning av produkter så det er ikke mer kvalitetsikret enn løse rykter om hvem som produserer hva for BT. 
Antagelig er batteriene til BT med sitt brede sortiment produsert av flere leverandører på forskjellige steder i verden
Ser heller ikke bort i fra at deler av batteriproduksjonen til BT kan foregå i Kina.
Jeg vet med 100% sikkert om andre aktører i Norge som produserer sine batterier der under eget varenavn så det er økonomi i det også.

Jeg nevnte litt lenger opp at jeg hadde kjøpt ett Bosch batteri.
Batteriene til Bosch i Europa blir produsert av varta.
Der i gården er det ikke gjort noe særlig for å skjule det da utsende på batteriene inkludert farge er 100 % identiske.
Det er bare navnet og varenummeret på batterikassen som er forskjellig.
 

Link to post

Har hatt 3 startbatterier av typen sølv-kalsium. Både Biltema og Bosch. Disse batteriene er søppel. Alle har dødd helt plutselig. Har hatt i både bil og båt. Har siste årene bevisst kun kjøpt batterier som IKKE står Silver på. Og de holder. Aner ikke hva det er med disse Silver-batteriene men som sagt så dør de bare helt plutselig. 

Link to post
  • 2 år senere...
jerognal skrev On 22.12.2019 at 12.09:

Har hatt 3 startbatterier av typen sølv-kalsium. Både Biltema og Bosch. Disse batteriene er søppel. Alle har dødd helt plutselig. Har hatt i både bil og båt. Har siste årene bevisst kun kjøpt batterier som IKKE står Silver på. Og de holder. Aner ikke hva det er med disse Silver-batteriene men som sagt så dør de bare helt plutselig. 

 

Den erfaringen har ikke jeg etter mange års bruk av Biltema sølv-kalsium i både bil og båt.

 

Men nå har jo Biltema kommet med stadig flere batterityper, så det blir vanskeligere å velge. Prisene er heller ikke spesielt lave lengre, men det gjelder kanskje generelt i markedet?

Biltema har til og med en egen marinebatteri-serie. Men om disse har noen spesiell tilpasning for marinebruk er vel kanskje litt tvilsomt.

 

biltemabatterier.jpg.30b7540f13c08d04edd4cb24ec5d0ab1.jpg

 

biltemamarine.jpg.c65c3f5e20a997a9e1e1546583b43f1b.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...