Jump to content

Mercury -03, 90 hk, 4 takt, forgasser bom fast!!!

S/Y Villbas

Recommended Posts

De to nederste forgasserene står bom fast. De to øverste er lett og fine å bevege. Motoren er lett å få i gir. Det er ingenting som har kilt seg som jeg kan se. Skjedde etter jeg lånte vekk båten.... har mistanke om at noen har prøvd å gi ekstra gass samtidig som motoren stod i gir, eller gitt gass og så presset motoren i gir etterpå. Har noen hatt dette problemet???

6F7E6C57-27A0-403F-B302-FD94FEC95C26.png

Edited by S/Y Villbas (see edit history)
S/Y Villbas skrev 6 minutter siden:

Har noen hatt dette problemet

Anbefaler deg å fortelle hvilken motor du har....  da er det sikkert mange som kan hjelpe

Del nøyaktig typebetegnelse og årsmodell så order det seg nok.

Om det ikke er noe synlig utvendig, er det knapt noe annet enn irring i opplagringen som kan gi slike symptomer. Kanskje har "låntakeren" slakket av litt for brått, og fått en dose sjøvann innunder motordekselet…

Jeg ville ha sett etter spor av salt, og evt. spylt skikkelig rent. Litt penetrerende olje, god tid, og forsiktig lirking, vil da forhåpentligvis løse opp problemet.

Ja, det er kanskje svaret, men det er rart at både nederste og nest nederste forgasser har låst seg helt. Og det skjedde over natten... Trodde først det var feil i kontrollboksen, men den er helt ok...

tenkte også at det er irring som kan få ting til å sette seg slik - men ikke over natta... :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har du brukt den etter at du fikk den igjen av "låntager" og den virket fint, så plutselig satt de to nederste spjeldene fast i fullt åpen posisjon. Er det riktig forstått ?

Du har demontert overføringsstagene og kan deretter ikke bevege spjeld/spjeldaksling på de to nederste forgasserne. Riktig?

Har du sett inn i forgasserne? du vil normalt se irr rundt aksling/spjeld dersom det er problemet.

Riktig, overføringstagene har jeg fjernet. Null bevegelse i to nederste forgasserene. Nei, har ikke begynt å åpne på forgasserene. Er det noen forbindelse innvendig mellom nr. 3 og 4 som gjør at om den ene står, så er den andre kubb fast også?

Hvis alle stag og koblinger mellom gasserne er fjernet så må det nødvendigvis vær spjeldet som sitter. Har de vært "overtrukket" så kan ting skje med spjeldet. Redd for at gasserne må demonteres i så fall.... Eir/rust skjer ikke over natten... har aldri sett noen "innvendig" link mellom forgassere. 

Klarer ikkje løsne/kontrollere spjeldene fra innsugssiden da? Før du demontere? 

Gamle forgassere kan sette slik, spjeldet lager et lite spor i forgasserkroppen, og kan sette seg litt der. 

Se om du klarer vippe dem løs med skrujern, så pusser du litt grad på spjeldene neste gang du har dem ute. 

ozo skrev On 22.12.2019 at 11.04:

Jeg ville ha sett etter spor av salt, og evt. spylt skikkelig rent. Litt penetrerende olje, god tid, og forsiktig lirking, vil da forhåpentligvis løse opp problemet.

Dersom den har fått en dose sjøvann så er det lurt å å gjøre som ozo foreslår uten opphold.

Dette tar maks 3 min å påføre olje, så kan den heller stå og virke til

du får tid til å løsne den men tørk bort alt som kan være/inneholde sjøvann og påfør penetrerende olje (feks symaskinolje) så det ikke forverrer seg mens tiden går....

Hvor lang tid tok fra utlån til de sto fast ?

dieselfan skrev On 22.12.2019 at 13.06:

Har du sett inn i forgasserne? du vil normalt se irr rundt aksling/spjeld dersom det er problemet.

Edited by dieselfan (see edit history)