Jump to content

Hanto 24 - 1978 - Prosjekt tråd

Biam1

Recommended Posts

Hanto 24 - 1978 - Prosjekt

Kjøpte en litt sliten Hanto 24 sjekte fra 1978 i høst, da jeg var blitt kaptein skuteløs igjen etter at jeg solgte Fjord 930-en. Hadde egentlig tenkt å ha skjærdgårsjeep denne gangen, men så ble det ikke slik gitt. Tror det var trangen etter å ha et nytt prosjekt som ville det slik ;). Fikk denne for en meget grei pris og klarte ikke å la være.. Har egentlig alltid hatt litt sansen for Hanto 24. Det er noe klassisk og pent med linjene syntes da jeg..Mulig folk er dritt lei prosjekttråder? MEN, håper noen i hvert fall finner det interessant da.. Jeg syntes en prosjekt tråd her er en grei måte å dokumentere arbeidet på for min egen del, og en flott arena og dele erfaringer/ og hente tips fra andre når utfordringene dukker opp. Målet er å få denne slitne klassikeren til å skinne litt igjen og ikke minst sørge for at det tekniske fungerer tilfredsstillende. Motoren skal være OK og er av litt nyere dato (Sole/Mitshubishi), men krever noe jobb den også. Her er det MYE MYE arbeid, og jeg kommer sikkert til å spørre meg selv hvorfor jeg gidder å bruke tid og penger på dette. Tja... vet ikke helt svaret på det. Skal forsøke å komme med oppdateringer her underveis. Har som mål og bruke mest mulig av det som kan brukes (pusses opp) + nye/brukte deler på lavbudsjett. Kan ikke koste på denne skuta for mye..

Hanto-24-utv01.jpg.dc749bee0a9592c7189bb22548af8fe5.jpg

Hanto-24-utv02.jpg.af067eb3ed0b58e0d2ddb68bc29360c1.jpg

TO-DO Liste overordnet:
Utvendig:

• Lakkere/rullemale overbygget i tilnærmet lik farge som skrog + mørk blå stripe skrog
  • Blått bunnstoff
  • Bytte kalesje (mørk blå). Har liggende.
  • Rubbe og polere opp skrog
  • Blått bunnstoff
  • Tette vinduer
  • + + + +

Innvendig:

• Fjerne/skjære ut og bytte råttent treverk i sandwich konstruksjon under dollbord. Støpe inn nytt. 
  • Bytte ut tepper i kabin
  • Nytt skrogtrekk og nye trekte tak plater.
  • Rense alle kabin puter med tepperenser (trekkene er fine)
  • Pusse ned og olje teak i kabin
  • Pusse ned og olje teak innredning i cockpit
  • Kople opp septik tank (ikke tank i dag)
  • Nye dørker/dørk trekk i cockpit
  • Rense puter (fått tak i et strøkent brukt putesett)
  • Nytt dashboard
  • + + + + 

To be Continued.. 

Redigert av Wester (see edit history)

Work in progress..

Ribbet kabin. Heldigvis var gammelt skrogtrekk røsket bort før jeg overtok. 
IMG_8769.jpg.bafde5cd171ba8cb3334893b65c8ca7c.jpg

"Nye" skai puter til cockpit fra donor båt. Har også liggende "ny" mørk blå kallesje fra donor båt.
Her vasket og renset - til tørk.
puter01.jpg.6b9f38c2905759a55870b991ba252d9b.jpg 

Begynt på lett sliping av all teak innredning pentry/skap mm. De var heldigvis stort sett oljet tidligere, så lite lakk rester. Her trenger jeg virkelig gode råd om behandling når de er ferdig pusset! Antar folket anbefaler olje?! Vil ha silkematt finish/olje, og noe jeg IKKE må slipe ned igjen. Hva velger man??? ;)

IMG_9130.JPG.e96616ae3c4e96f6a286c0a9cb7f028e.JPG

Juleferie nå, men her er litt bilder fra fjerning av råtne plank som var støpt inn som forsterkning under dollbord..Greit å få ut. Multikutter var riktig verktøy her. Så er det p støpe igjen hull ettet fender øyer/festet som var pepret med rundt hele dollbordet. Trengs ikke. Så er planen å støpe inn imprignerte bord her. Så holder det sikkert nye 40 år ??

8E0F7651-D07A-4D55-A29A-809E2CE0F056.jpeg

01FB69D1-06D7-401E-AD13-B9E0D951D9C0.jpeg

3DBC6DE5-524B-438D-B25D-A9E9FA578AAB.jpeg

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...