Biam1 Startet 22.Desember.2019 Del på Facebook Startet 22.Desember.2019 (redigert) Hanto 24 - 1978 - Prosjekt Kjøpte en litt sliten Hanto 24 sjekte fra 1978 i høst, da jeg var blitt kaptein skuteløs igjen etter at jeg solgte Fjord 930-en. Hadde egentlig tenkt å ha skjærdgårsjeep denne gangen, men så ble det ikke slik gitt. Tror det var trangen etter å ha et nytt prosjekt som ville det slik ;). Fikk denne for en meget grei pris og klarte ikke å la være.. Har egentlig alltid hatt litt sansen for Hanto 24. Det er noe klassisk og pent med linjene syntes da jeg..Mulig folk er dritt lei prosjekttråder? MEN, håper noen i hvert fall finner det interessant da.. Jeg syntes en prosjekt tråd her er en grei måte å dokumentere arbeidet på for min egen del, og en flott arena og dele erfaringer/ og hente tips fra andre når utfordringene dukker opp. Målet er å få denne slitne klassikeren til å skinne litt igjen og ikke minst sørge for at det tekniske fungerer tilfredsstillende. Motoren skal være OK og er av litt nyere dato (Sole/Mitshubishi), men krever noe jobb den også. Her er det MYE MYE arbeid, og jeg kommer sikkert til å spørre meg selv hvorfor jeg gidder å bruke tid og penger på dette. Tja... vet ikke helt svaret på det. Skal forsøke å komme med oppdateringer her underveis. Har som mål og bruke mest mulig av det som kan brukes (pusses opp) + nye/brukte deler på lavbudsjett. Kan ikke koste på denne skuta for mye.. TO-DO Liste overordnet: Utvendig: Lakkere/rullemale overbygget i tilnærmet lik farge som skrog + mørk blå stripe skrog Blått bunnstoff Bytte kalesje (mørk blå). Har liggende. Rubbe og polere opp skrog Blått bunnstoff Tette vinduer + + + + Innvendig: Fjerne/skjære ut og bytte råttent treverk i sandwich konstruksjon under dollbord. Støpe inn nytt. Bytte ut tepper i kabin Nytt skrogtrekk og nye trekte tak plater. Rense alle kabin puter med tepperenser (trekkene er fine) Pusse ned og olje teak i kabin Pusse ned og olje teak innredning i cockpit Kople opp septik tank (ikke tank i dag) Nye dørker/dørk trekk i cockpit Rense puter (fått tak i et strøkent brukt putesett) Nytt dashboard + + + + To be Continued.. Redigert 22.Desember.2019 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 22.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2019 (redigert) kapper ut råttent tre verk under dollbord: Dette er resultat av dårlig monterte skruer (ikke tetningsmasse) på gjennomføringer/rekker Fukt og råte må bort!! Kompost Redigert 22.Desember.2019 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 (redigert) Artig med prosjekter, leser som regel disse trådene, men pleier ikke å kommentere. Er det grei tilkomst for å få fjernet gammelt treverk under dollbord? Går treverket hele veien rundt? Er dette et vanlig problem i slike snekker, eller er dette typisk Hanto? Redigert 23.Desember.2019 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Spennende prosjekt! Følger denne! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
jørn Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Dette prosjektet må følges :) Min første "store" båt var en Hanto 22. Den båten jeg har beste sommerminner med. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Work in progress.. Ribbet kabin. Heldigvis var gammelt skrogtrekk røsket bort før jeg overtok. "Nye" skai puter til cockpit fra donor båt. Har også liggende "ny" mørk blå kallesje fra donor båt. Her vasket og renset - til tørk. Begynt på lett sliping av all teak innredning pentry/skap mm. De var heldigvis stort sett oljet tidligere, så lite lakk rester. Her trenger jeg virkelig gode råd om behandling når de er ferdig pusset! Antar folket anbefaler olje?! Vil ha silkematt finish/olje, og noe jeg IKKE må slipe ned igjen. Hva velger man??? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Takk for hyggelige kommentarer dere! og @jørn takk for flott bilde! :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Jeg har gode erfaringer med Owatrol Teakolje. Silkematt, og bygger ikke lag. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 @Index - Notert! Helt vanlig Owatrol teakolje? Tåler den litt fuktig klima også uten at den flasser slik som lakk...? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 @Index: denne? https://owatrol.com/no/sortiment/9235-teak-olje.html Hvor ofte må du på med et nytt vedlikeholds lag? Erfaring med hvor lengde det holder? Hvordan er denne ift. fukt/muggsopp/blåmann.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Den ja! Hvordan den trivves med fuktig klima vet jeg ikke, min båt er forholdsvis tørr inni. Tok interiøret for 12-13 år siden og det ser fortsatt greit ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Litt Fun facts Produsert på Kroken i Grimstad fra tidl/midt 70-tallet til inn på midten av 80-tallet. To brødre som stod bak Hanto AS. Hans og Tore Jørgensen. Derav navnet HanTo Hanto 24 ble videreutviklet til Elwaro 755, som nesten har samme skrog. Samme Jørgensen som startet Elwaro Boats. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Desember.2019 Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Er det ikke barna som tok over? elwaro = Ellen, Wanja og Roar. Det jeg har hørt i alle fall. Båtbyggeriet brant ned, flapsen jeg hadde på Hantoen kom vist fra byggeriet rett før brannen. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 23.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2019 Er nok ganske riktig det @Jørn, men ikke Roar. Var Ronny mener jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 25.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2019 Juleferie nå, men her er litt bilder fra fjerning av råtne plank som var støpt inn som forsterkning under dollbord..Greit å få ut. Multikutter var riktig verktøy her. Så er det p støpe igjen hull ettet fender øyer/festet som var pepret med rundt hele dollbordet. Trengs ikke. Så er planen å støpe inn imprignerte bord her. Så holder det sikkert nye 40 år ?? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 25.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2019 Så holder man motet oppe m slike bilder inni mellom og tenker at det kan bli båt av dette ? går fort mot vår.. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 For kaldt å jobbe med båten nå - Så litt pause i prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Hadde en slik i noen år, meget fornæyd med den. Litt artig er det vel at skroget levde videre. Hanto 24 finner men igjen på Elwaro 715 hanto 22 er vel i dag samme skroget som Skagerakk 600/660 er bygd på Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Nero II Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Wester, klart en følger md på prosjekttråder - de er noe av det beste innholdet her - sammen med hentetrådene. Hva slags motor sitter i båten din og hva har du for planer der? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Wester skrev for 4 timer siden: Husker godt denne brosjyren. Holdt på å kjøpe en slik snekke rundt 1980. Valget sto mellom denne, en Hanto 24 og en Nidelv 24. Men endte etter hvert opp med en annen snekke, en Diana 24, kjøpt hos Gjeruldsen på Moi Moner på Fevik. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 28.Desember.2019 Del på Facebook Svart 28.Desember.2019 Wester, Hvor har du fått tak i alle de gamle annonsene for Hanto 24? Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 Trekt om instrument panel i dag. Ble «karbon look». Kanskje ikke helt riktig i en snekke, men det får duge da jeg hadde litt liggende.. klart til å montere inn igjen bryterpaneler og målere.. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 9.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2020 (redigert) Skal belistes med teak lister.. Redigert 9.Februar.2020 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.