Jump to content

Ny absorpsjon luftavfukter til 3000 kr. Erfaringer ?

Kapteinskutelaus

Recommended Posts

Jonas skrev 1 time siden:

Da kan du prøve med "d" som i adsorpsjonsavfukter som er en luftavfukter 

Det er nok ikke den typen avfuktere det snakkes om her.

Søker du på adsorpsjonsavfukter, er det rotoravfuktere som dukker opp på skjermen.

Disse har en helt annen virkemåte enn kondensavfuktere og koster 6-7 ganger så mye.

Hakkannen skrev for 15 timer siden:

Det er gjerne litt begrepsforvirring ute og går? Opplys oss gjerne. I bruksanvisningen til min Maeco DD8L står det at denne er en såkalt adsorpsjonsavfukter. Den har en rotor med overflate i zeolitt som avfuktingsmedie. Har hørt flere beskrivelser av teknologi for min og lignende avfuktere, blant annet sorpsjons-, adsorpsjons-, rotor- og tørkerotorsavfukter. Kjært barn mange navn?

Kommer vannet rennende ut en tynn slange, har du en kondensavfukter.

Kommer fuktigheten ut som fuktig luft gjennom en kanal, har du en rotoravfukter.

Verre er det ikke.

Jonas skrev for 2 timer siden:

Her beskriver TvisT hvordan en adsorpsjonsavfukter, som ikke blåser den fuktige luften ut av rommet, fungerer.

Kan han nå stoppe en betydelig misforståelse som utsalgsteder og mange andre er rammet av ?

Så da kan jeg be lagersjefen kjøper inn tørketromler, isteden for  dyre rotoravfuktere.

Dersom han lurer på noe, kan jeg bare henvise til ekspertene i denne tråden.

En tørketrommel er jo også bra den til det den er laget for, og blir veldig upraktisk i fritidsbåter.

Her er en kopi av en fungsjonsbeskrivelse for en sorpsjonsavfukter som koster 4000,- og er mye mindre enn en tørketrommel og vannet blåses ikke ut som vanndamp, men kan komme ut av en tynn slange. Disse små har ikke vert produsert så veldig mange år, tror jeg.

Virkemåte:
Luften blåses gjennom et roterende silica gel element. Den ser ut som en stor flat kake, er hullet som en bikube og går rundt ca èn gang i minuttet. Dette elementet trekker til seg fukten i luften og tørr luft blåses ut i rommet. En vifte blåser luft gjennom et varmeelement.
Den varme luften blåses gjennom rotoren i en sektor av denne. Da frigjøres fukten, og den varme fuktige luften føres gjennom en plastradiator hvor vannet kondenserer og renner ned i vanntanken. For kontinuerlig drenering, monteres slange på koblingen gjennom hullet på baksiden av avfukteren. Hvis vannet skal føres lengre bort, kan man føre slangen inn i en hageslange, rør e.l. 

Temaet har vært diskutert mange ganger her på forumet !

Etter et slikt innlegg så anskaffet jeg meg en avfukter. Trodde at det var en bra løsning etter å ha lest diverse innlegg.

Vår båthavn har egne effektavlesere på hver båtplass. Strømmen er 2.00 /kwh. 

Etter en vintersesong var en oppsummering av investering og effekt, og jeg må innrømme at skuffelsen var der!

Dyre strømutgifter og tilsynelatende ingen effekt på interiøret.

Etter denne erfaringen så valgte jeg å vakuum-pakke alt av tekstiler (Støvsuger og egne plastposer for vakuum pakning).

Alle vannskvetter ble tørket opp i skutebunn og i plasser hvor vann kunne ansamles i korrigeringer i støpen.

Sommeren ble benyttet til å tette alle evt. vann innsig fra oven. Det seg være vinduspakninger luke pakninger gjennomføringer, akseltetninger, etc.  (Luft må ha en vannkilde for å anrikes til fuktig luft).

En helt ny båt når sesongen startet ! Helt uten bruk av elektriske duppeditter!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg har helt motsatt erfaring...

Har brukt EL avfukter i over 14 år, har alt slitt ut 1... helt tørt og fint interiør når våren kommer...

Veldig viktig at båten er helt lukket...

Normalt slår jeg avfukteren av  i disse tider...da har den gått siden båten kom på land i sept...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

For en litt annen tilnærming. Hvorfor har vi fuktproblemer i våre båter? Hva er egentlig problemet foruten at det er bløtt?

Luft har fysiske egenskaper utfra trykk og temperatur som igjen skaper vårt problem i våres båter.

Ta. for eksempel ei luftig pute som ligger i benken i kabinen. Kjøpt inn på sommeren, men året etterpå så er den full av jordslag og lukter vondt. Hva har egentlig skjedd og hvorfor er puta ødelagt (igjen)?

Luften i kabinen oppvarmes av sollys på dag tid. Varm luft absorberer fuktighet i omgivelsene (Små vann pytter og fukt rundt omkring). Luften i puten varmes opp og som i den samme luften.

Kvelden kommer, sola forsvinner, temperaturen synker, og vanninnholdet i lufta kondensere. Vi får dugg. Inni puta! Neste dag skinner sola igjen, men det tar tid å trenge inn i puta (isolert). Men den varmes opp (grobunn for sopp og jordslag). Det samme gjentar seg dag etter dag vinteren gjennom.

Etter en regntung dag så er det pytter rundt omkring. En påfølgende solrik dag vil gjøre at lufta absorberer pyttene. Det samme skjer i båten hvis der er "pytter", Men her er ingen vind som blåser den fuktige luften vekk.

Man trenger ingen "luftfukter", men sunn fornuft !

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Guest Avmønstret#
Fjordgubbe skrev 9 minutter siden:

Samme spekk som den nye Sandstrømmen, som en nå får til 1500,- Mer en godt nok for det meste av vanlige fritidsbåter. 

----

Min erfaring med første utgaven av Meaco/Sandstrøm i båten har vært utelukkende positiv. Hadde ikke noe fuktproblem i båten før jeg fikk den men hadde da en solid sjau med å tømme båten for klær, dyner, seil osv. Etter jeg fikk avfukter har jeg alt i båten året rundt og inneklimaet i båten ble bedre med crispy sengetøy og knekkebrød. 

For et par tusenlapper er det en fornuftig investering. Faktisk en av de bedre jeg har gjort. 

For vår del, som har båten ute nå, og går litt inn og ut med våte klær og sånn, så er avfukteren helt topp!

På tre døgn nå, så har rotoravdykteren min tatt ut i underkant av 1 liter. RH måleren viser 43%, og den står ikke i nærheten av avfukteren. Kjennes tørt og varmt når en setter seg ned?

Da står hygrostaten på 40, setter den til 50 neste gang jeg er i båten! 

Men glemte selvsagt å lese av strømmåleren, så prisen av dettelar vente på seg. Skal komme tilbake med forbruket!

Hvor lenge vil en sådan med 6l vanntank kunne kjøre i frem kabinen på en In-Lander(samme som Scand 27) før tanken er full?

Siden jeg ikke har noe avløp i kabinen på min In-Lander, så måtte det brukes innebygd tank.

Men ser for meg denne fort blir full med det skiftende vær en har her på vestlandet.

Og når en er borte i 3 uker omgangen, så blir det lite effektivt om den er fylt etter 1 eller 2 dager.  

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Det vil variere etter hvor mye fukt du har i båten når du begynner med avfukter..

Den kan lett ta ut flere liter i døgnet når du begynner...deretter dabber det av, etter som båten tørkes ut..

Veldig viktig og holde båten så godt lukket som mulig...ellers må du avfukter hele Vestlandet...

Har heller ikke avløp det afvukteren står, tenker å la det renne ned i en 20liter, art 37361, fra Biltema. Siden det erfaringsmessig kommer max halvliter pr døgn, så holder det for meg. Men nå går det sjelden mer en et par tre dager mellom hver gang båten blir tilsett! Ligger nærmt da. 

Kanskje man kan lage en 220v nivåvakt som stenger når ekstern tank er full?

Pinkvin skrev for 18 timer siden:

Samme spekk som den nye Sandstrømmen, som en nå får til 1500,- Mer en godt nok for det meste av vanlige fritidsbåter. 

----

Min erfaring med første utgaven av Meaco/Sandstrøm i båten har vært utelukkende positiv. Hadde ikke noe fuktproblem i båten før jeg fikk den men hadde da en solid sjau med å tømme båten for klær, dyner, seil osv. Etter jeg fikk avfukter har jeg alt i båten året rundt og inneklimaet i båten ble bedre med crispy sengetøy og knekkebrød. 

For et par tusenlapper er det en fornuftig investering. Faktisk en av de bedre jeg har gjort. 

Kor selges denne til 1500?

Hva skjer når temperaturen går under 0 grader? Slår de seg av, eller vil de stå og gå, men ikke ha noen effekt?

Kan luftavfuktere startes i rom der temperaturen er under 0 grader, men rommet varmes opp?

Ser for meg å bruke den i en campingvogn på vinteren. I vogna er det minusgrader. Vil jeg kunne unngå kondens og fukt dersom jeg har en luftavfukter som starter når jeg slår på strømmen i vogna?

Pinkvin skrev On 28.12.2019 at 17.12:

Jeg lar avløpet gå i kjølsvinet så kjører jeg lensepumpa når det er vann nok. Kjekt med ferskvannsskylling av kjølsvinet ;-)

Vurderte en sådan løsning jeg også. Men det er ikke åpent fra kjøl i forkabinen og videre til motorrommet.

Så den løsning gikk ikke hos meg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...