Jump to content

Hvilken er den idelle båthøyttaler?

Lucky Strike

Recommended Posts

Leter etter et sett greie båthøyttalere til utendørs montering på båt. Dessverre ser det ut til at de fleste av de som designer slikt, ikke har særlig peiling på hva som bør kreves av disse. Riktignok averteres det med vannresistente membraner, men dette er ikke nok. Jeg har måttet bytte ut flere par pga at festehullene og kantene i området rundt sprekker opp. Dårlig design med tynt og svakt område, og plast som fort blir gammel og sprø. Pakning bak har hjulpet lite, plast beveger seg mye med temperaturforskjeller.

Noen modeller har ikke den tynne, svake lavprofil-designen, og har mer solide og dype skruehull. Men da er det gjerne slik at dekselet har en "tøff look", med mye dyp og varierende profilering. Sikkert stilig nok en stund det, men i vår tid med "oljeregn" frykter jeg at denne typen fort samler mye søl i profilene. Båtvask er det nok av fra før, så jeg ønsker meg en lettvasket overflate. Svart synes jeg ikke passer særlig bra. 

Så med dette begynner valgmulighetene å bli mye mindre. Når jeg også må ha ca 5-tommers er det vel snart umulig...

Noen som har erfaring med noe i nærheten av en slik super-høyttaler, og som er tilgjengelig pr i dag?  

Bildene viser et typisk eksempel på dårlige skruefester og et par eksempler på uønsket profildesign.

Lalizas 2.jpg

Sony Marine.JPG

Boss marine.JPG

Vel til meir utendørs oljesprut? vennlig det skal være til værre blir lyden. En høyttaler kan nesten ikkje være lukket i forkant uten det bli bare egnet til tale. Evt kan du montere et ventilgitter/sjalusirist foran.   Om du er plaget med at skruehullfesta sprekk så kan du sjølvsagt lime istaden. Ut får du det likevel dagen det skal byttes.