Martina Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 Hei. Jeg har en Riviera 925 med hydraulisk styring. Ved litt hastighet ca 15-22 knop og litt belastning (sjø) så begynner styringen og knirke og det blir en slags friksjon. Er jeg ute i litt sjø så er det litt ubehagelig og jeg lurer på hva som kan være galt? Det er flybridge og 2 styreposisjoner på båten. Jeg har sjekket olje og det er helt fult når jeg åpner skruen på begge rattstammen. Hva kan være årsak/ galt? Quote Link to post
Morten1989 Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 Kan det være for mye olje i systemet? man bør vel ikke ha full tank annet enn når man har styresylinder helt trekt sammen? Dette er fordi det er forskjellig volum på stempel siden og stang siden av sylinderen. bare en tanke :-) Quote Link to post
bellen Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 @Morten1989 Det stemmer nok ikke. Stort sett alle styresylindere jeg har sett har gjennomgående stempelstang og har dermed samme volum på begge sidene av stempelet. Quote Link to post
Morten1989 Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 Ok, da har du ikke sett den jeg har i båten min, gjorde ett kjapt søk og det viser seg at de fleste har gjennomgående stang som du sier :-) Da skal jeg holde kommentarene mine tilbake, lykke til videre :-) Quote Link to post
ozo Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 Du har sikkert servostyring, og da kan det i såfall være reima til servopumpa som er så slakk at den glipper ved en viss belastning. Quote Link to post
Hulda Posted December 26, 2019 Share Posted December 26, 2019 I tillegg har jeg sett det samme når tetningsringer har begynt å svelle. For mye varme og/eller feil olje. Quote Link to post
Recommended Posts