Jump to content

Solcelle ventilator for kjøling?

Goddis77

Recommended Posts

Har en utfordring med mye varme i styrhuset på fine sommerdager.

Har tenkt på flere løsninger her, men ikke sett noen som er optimale enda.

Googlet litt og så at noen tipset til å montere slke solcelle drevne ventilatorer som denne her - https://www.maritim.no/solcelle-vent-216mm-m-batteri-og-bryter

Vil noe slikt hjelpe med å få ut varmen på fine sommerdager?

Det aller beste hadde vært skyvbare vinduer, men det har jeg ikke funnet enda.

Tips/kommentarer?

Har ingen direkte kjennskap eller kunnskap her, men det du ser etter bør vel flytte den varme lufta ut? Jeg innbiller meg at det er mer effektivt enn å blåse uteluften inn. Da er doradeløsning med vifte noe som kan fungere om det er plass? Vifta kan sikkert strømforsynes med solcellepanel også.

Min gjetning er at en slik ventilator har alt for liten kapasitet, samt at lufta den henter inn også vil være temmelig varm.

Ville heller slengt et skikkelig panel på hyttetaket for å ha tilgang til mer strøm og feks brukt dieselvarmer (om du har det) i kaldluftstilling for å lufte ut, evt en dedikert kraftig vifte som monteres i kanal og henter luft lavt i båten der den er sval. Du har gjerne defrostervifte som kan brukes hvis problemet kun er ved stilleligge?

Men det beste er sikkert å smekke i noen takluker om det er mulig?

Fantino skrev for 3 timer siden:

Ville heller slengt et skikkelig panel på hyttetaket for å ha tilgang til mer strøm og feks brukt dieselvarmer (om du har det) i kaldluftstilling for å lufte ut, evt en dedikert kraftig vifte som monteres i kanal og henter luft lavt i båten der den er sval. Du har gjerne defrostervifte som kan brukes hvis problemet kun er ved stilleligge?

Men det beste er sikkert å smekke i noen takluker om det er mulig?

Har dieselvarmer, defroster og takluker i dag, men lukene duger ikke på varme dager når en kjører litt sakte. Vinden kommer bakenfor der jeg sitter og kjører.

Har ikke tenkt på tanken med dieselvarmer eller defrosteren. Det kan muligens være et alternativ.

Har 2 ventilatorer på taket i styrhuset, så tenkte muligens at disse ville kunne bidra med å dra luften ut.

Ser at den de selger på biltema vil kunne settes til bare å ta luften ut i stedet for å også dra den inn.

Tempen nede i kabinen er fin, men der har vi gode gardiner som sperrer for solen. 

20180804_083257.jpg.ad79bceeb337d4e4a0170d51d0b1aa2d.jpg

Slike ventilatorer flytter ikke så store luftmengder, de er mest laget for å få luftgjennomstrømning mens båten ligger stille. Til det er de veldig godt egnet, den vil nok gjøre at du kommer til en båt med bedre luft enn uten. Men taklukene dine vil nok lufte ut mye mer enn disse når du er ombord.

Ventilatoren suger luft ut av båten så plasseringen på taket er jo ideel i forholdt til å kjøle

Morten_L skrev 1 minutt siden:

Slike ventilatorer flytter ikke så store luftmengder, de er mest laget for å få luftgjennomstrømning mens båten ligger stille. Til det er de veldig godt egnet, den vil nok gjøre at du kommer til en båt med bedre luft enn uten. Men taklukene dine vil nok lufte ut mye mer enn disse når du er ombord.

Ventilatoren suger luft ut av båten så plasseringen på taket er jo ideel i forholdt til å kjøle

Vil en kunne holde kjølingen nede når båten ikke er i bruk på denne måten, kombinert med gardiner?

Sånn at tempen holdes forholdsvis lav når en er fortøyd?

Utfordringen er varme inne i båten under fart? Om du kan stenge kjølevannet til defrosteren kan denne brukes til å blåse kaldluft. Defrosteren er den kraftigste viften ombord i de fleste båtene.

Luften vil oppleves mye kjøligere om du får den til å bevege seg inne i båten, og du vil også kunne flytte friskluften fra taklukene ned i båten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Når det er litt fart så har jeg ofte lukene stående slik at vinden treffer luken og kommer ned.

Det går ikke så lett når jeg kjører rolig avgårde som det hender vi gjør. Det var da jeg tenkte at luker i vinduet eller skyvbare vinduer var det beste, men det viste seg vanskelig å finne. Å minske varmen før vi starter opp båten hjelper nok på for det generelle inntrykket tror jeg. Kan uansett ikke skade.