Jump to content

Saga 27 ac. Sette inn ny motor?


Botnaby

Recommended Posts

Jeg var så heldig å få en Saga 27 ac  for 5000 kr :) Jeg kjøpte den med feil på motor, motoren er en volvo penta md 17d. Motoren fikk vann i olje, men dette er nå ordnet, men jeg synes motoren ryker mye, og den er  tungstartet når den er kald. Så nå sitter jeg å lurer på å sette inn helt ny motor. Hva mer er lurt å gjøre i den forbindelse. Har fått med meg at dieseltankene kan være tært . Men, noen som har andre tips å komme med. Båten er pen ellers, ingen lekasjer rundt vinder, og skroget er pent behandlet.  Båten er fra 1985. 

 Jeg har sett at den motoren som står i har gir som er vinklet 7 grader. Der er ikke mye plass opp til luka nå, så hvordan blir det med ny motor uten vinkel på giret? Noen som har byttet til ny motor på samme båt som har noen tips å komme med. Samboer og ungen er veldig fornøyd med båten, så vi blir nok å beholde den mange år.  Jeg ser derfor ikke noe problem i å bruke en del penger på den.

 

 

Redigert av Botnaby (see edit history)
Link to post

MD17 er jo en tung "steinknuser" av en motor som går hardt og den er gammel. Noen har slitt med kjøleproblemer, både at den blir varm og at den går for kald, gjerne samtidig (kjølevannet fordeler seg ikke jevnt til alle sylindre).

 

Ny motor kan jo gjøre båten langt mer brukervennlig med tanke på komfort og støy. Det høres ut som om ny motor er ønsket uansett så da ville jeg hørt med en lokal forhandler og fått en pris på komplett pakke ferdig montert eller evt motor-på-palle om du har lyst til å montere selv. Du får tak i gir med ca 7 grader nedvinkling i dag og :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Når jeg fikk båten hjem og begynte å se over motoren oppdaget jeg flere småting. Dieselpumpa satt fast, så det har nok vært vann i dieselen, men jeg demonterte pumpa og gjorde ren alle delene, og da virket den fint. Men det virker som det siger tilbake diesel når motoren står noen dager. Men, motoren har og hatt rikelig med vann i olja, det har kommet gjennom sjøvannspumpa, den var totalhavarert. Jeg har hatt av topplokkene , å det ser ok ut . Men, jeg har ikke noe god følelse for motoren, av en eller annen grunn:) Synes jeg hører ulyder hele tiden:)

Link to post

Har brukt motoren ca 10 timer, har kjørt den god og varm flere ganger, og byttet olje og filter 3 ganger slik at jeg har fått ut alle rester av vann. Men jeg har måttet fylle etter vann på ferskvannskjølingen 2 ganger. Er martec ferskvannskjøling på den. Virker som det har vært trykk i den, så vannet har blåst ut. Men har ikke sett når det har skjedd. 

Link to post

Ja, var derfor jeg vurderer ny motor,  selv om det blir å koste en del. Kunne tenkt meg å satt inn ny motor selv. Men, jeg ble skikkelig usikker når jeg så vinkelen på giret. Men, det er jo 4 sylindra motorer som også får plass i de her båtene, så det skal vel gå ann å få til. Jeg var forresten å så på en saga 27 for noen år siden, på den var luken til motoren 10 cm høyere en dørken ellers, det var en meget dårlig løsning. Så jeg vil for all del ikke ende opp med noe slikt, derfor jeg spør her først:) 

Link to post

Om du bytter til en motor med rett gear så er det bakre motorfeste som bestemmer høyden. Når man bytter til ny motorer er det best og også løsne hylserør og stevnlager og sette alt opp på nytt. Ikke noe problemene litt jobb. Det er viktig at innfesting av stevn lager justeres etter ny motors vinkel . Å montereen motor ut i fra Aksel vinkel blir litt feil. La alltid motor bestemme vinkel. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Hvor er @Lars H. når vi trenger han...?

 

Vel, jeg følger med med en skjerm på Båtplassen og en på VM i sjakk. Men føler ikke at jeg har hatt noe å bidra med hverken med motor eller sjakk frem til nå.

 

sjakk.jpg.20bdf604afab40ab0efbb1beb64d0466.jpg

 

Knude skrev 1 time siden:

Når man bytter til ny motorer er det best og også løsne hylserør og stevnlager og sette alt opp på nytt. Ikke noe problemene litt jobb.

 

Her må jeg reagere. Å løsne og rense hylserør på en Saga 27 er ikke bare bare der det går inn under akterkabinen gjennom treverk, bek og betong. Å endre vinkel på stevnsbeslaget med cutleslager blir helle ugreit.

 

Det er flere Facebook-grupper for Saga 27, og der er det en del som har byttet motor uten at jeg har sett at det har vært noe snakk on endringer av hylserør.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Så, viss jeg skal bytte motor så bør jeg ha vinkel på giret:) Har sett på mange motorer på finn, ettersom jeg kunne se hadde alle rett utgående aksling....men, da vet jeg hva jeg må spørre etter:) 

 

Så, tilbake til volvo md17D.............fikk lyst å løfte ut motor eg få noen til å se på den....jeg har sett at det bobler litt på bakerste sylinder ned mot blokka, tror det er oljekanal innenfor der, sikkert o-ring som er gåen etter 35 år.  Men, jeg frykter det ene tar det andre, og vipps så har jeg brukt en formue på den motoren. Det som irriterer meg mest er røyken, er det noe som kan reduseres? Jeg synes det lukter gammel traktor av eksosen. 

Link to post

Hei Botnaby!

 

Jeg har eid en Saga 27 i 5 år  og har også assisterte med motorinstallasjon i samme type båt for en del år siden der jeg sjekket plassforholdene med forskjellige motorer og laget tegning av nytt fundament.

Som @Lars H. skriver, hvis det er innstøpt ballast i kjølen mellom stevn og hylseskott, slik det var i min båt, så er det en relativt stor jobb å endre retningen på hylsen. Dette på grunn av at betongen må fjernes før hylsrøret kan  modifiseres.

Før du bestemmer hvilken motor du skal kjøpe så må du få sjekket en del viktige mål i motorrommet dette på grunn av at det er liten høyde under dørken samtidig som det også kan være liten plass i bunn til girhus, svinghjulshus  og bunnpanne, avhengig av motortype og offset på giret.

Jeg ville først målt inn plassering av eksisterende motor relativt til dørk over motor, dette kan gjøres ved å måle avstand fra skott mot batterirom til svinghjul og deretter måle fra senter girflens og senter svinghjul til overkant dørk. Samtidig bør det tas noen mål fra samme sted perpendikulært til skroget.

Da kan du, basert på målskisse til eksisterende motor,  få laget en skisse som viser senter propellaksel relativt til dørk og skrog Dette vil så bli grunnlaget for å se om det er plass til motoren(e) som blir vurdert. Jeg regner med at motorleverandørene kan være behjelpelig med dette hvis du ikke kan tegne opp dette selv.

Da det er 7 grader nedvinkling på eksisterende gir så antar jeg at det en motor med tilsvarende nedvinkling på giret vil passe best.

 

Tegningen under viser hvordan en Iveco på ca. 80 hk. ble plassert i båten. Det var ca. 10 mm klaring mellom isolajon på motorromsluke og trykklokket på varmeveksleren. Her var det en Perkins 4.108 som ble skiftet ut. I dette tilfellet ble det valgt gir uten nedvinkling på grunn av at det ikke var plass til bunnpannen hvis gir med nedvinkling skulle brukes. I denne båten ble også hele fundamentet fornyet for å passe til den nye motoren.

 

1175324286_Saga27MotorinstallasjonIveco.jpg.54d65070e4613fa6b6016a37bc339f4a.jpg

Link to post

Fantastisk:) Skjønner at det var lurt å gå inn på dette forumet:) Jeg glemte å nevne en ting, jeg dorger mye etter laks og ørret, å i den forbindelse så hadde det jo vært fint med sluregir. Var jo litt derfor jeg har tenkt på ny motor. Jeg tenker jo i utgangspunktet på samme antall hk. Men nå vet jo ikke jeg hvilken fart jeg får i dag, båten er noe grodd under, så jeg får ikke sjekket det heller. Noen som har noe formening om dette? Fart i dag, og bør jeg øke antall hk?.  Uansett, er ny motor med 35-40 hk og sluregir mulig i denne type båt. 

Link to post

Her tegninger for motordimensjonene på motoren i min Saga 27. Det er en Yanmar 4JHE 44Hp som har sittet i båten fra den var ny i 1986. Jeg har ikke sluregear, men på tomgang er hastigheten i underkant av 2knop. På full guffe kan jeg gå i 7,5knop som vel er omtrent "skroghastigheten".

 

4jhe_deminsion2.jpg.638961e58bd3fac0c286c51966c9fab6.jpg

 

 

4jhe_deminsion3.jpg.b4c94bccdd8e8c7900b4a01611808cc4.jpg

 

 

4jhe_deminsion1.jpg.8cca66e02efb02bb823c9b67d8633526.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ved å slipe ventiler og sjekke/ justere brennstoffpumpe og dyser kan røykproblemet reduseres noe. Dette koster en hel del om man setter bort jobben.

På tomgang/ lavlast ryker de mye uansett. Det stod røykbegrenser /spjeld på den jeg hadde, men antar ca 99% har koplet bort dette i årenes løp da det sotet fast og laget krøll. Mao motoren ryker mye kontra nye motorer uansett grunnet konstruksjonen. Lekke ventiler/ dårlig kompresjon og dårlige dyser vil selvfølgelig gjøre alt mye værre.

Motorbytte er dyrt og omfattende, samt dårlig butikk for videresalg. Er man 100% sikker på at man skal ha båten i mange år, samt gjør det meste selv så kan det forsvares, selv om man « alltid» kommer billigere ut av det om man kjøper gammel båt der andre har tatt tid og kostnad med motorskifte.

Link to post
hanto1 skrev for 1 time siden:

Det stod røykbegrenser /spjeld på den jeg hadde,

Har der vært røykbegrense på MD17? Trodde det kom først på turbomotorene 30/31/40/41...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...