Botnaby Startet 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2019 (redigert) Jeg var så heldig å få en Saga 27 ac for 5000 kr :) Jeg kjøpte den med feil på motor, motoren er en volvo penta md 17d. Motoren fikk vann i olje, men dette er nå ordnet, men jeg synes motoren ryker mye, og den er tungstartet når den er kald. Så nå sitter jeg å lurer på å sette inn helt ny motor. Hva mer er lurt å gjøre i den forbindelse. Har fått med meg at dieseltankene kan være tært . Men, noen som har andre tips å komme med. Båten er pen ellers, ingen lekasjer rundt vinder, og skroget er pent behandlet. Båten er fra 1985. Jeg har sett at den motoren som står i har gir som er vinklet 7 grader. Der er ikke mye plass opp til luka nå, så hvordan blir det med ny motor uten vinkel på giret? Noen som har byttet til ny motor på samme båt som har noen tips å komme med. Samboer og ungen er veldig fornøyd med båten, så vi blir nok å beholde den mange år. Jeg ser derfor ikke noe problem i å bruke en del penger på den. Redigert 26.Desember.2019 av Botnaby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Jeg tror jeg ville begynt med å finne ut hvorfor motoren ryker og er tung startet. Det kan jo være mye motor igjen enda. Hvilken farge er det på røyken ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 MD17 er jo en tung "steinknuser" av en motor som går hardt og den er gammel. Noen har slitt med kjøleproblemer, både at den blir varm og at den går for kald, gjerne samtidig (kjølevannet fordeler seg ikke jevnt til alle sylindre). Ny motor kan jo gjøre båten langt mer brukervennlig med tanke på komfort og støy. Det høres ut som om ny motor er ønsket uansett så da ville jeg hørt med en lokal forhandler og fått en pris på komplett pakke ferdig montert eller evt motor-på-palle om du har lyst til å montere selv. Du får tak i gir med ca 7 grader nedvinkling i dag og Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Når jeg fikk båten hjem og begynte å se over motoren oppdaget jeg flere småting. Dieselpumpa satt fast, så det har nok vært vann i dieselen, men jeg demonterte pumpa og gjorde ren alle delene, og da virket den fint. Men det virker som det siger tilbake diesel når motoren står noen dager. Men, motoren har og hatt rikelig med vann i olja, det har kommet gjennom sjøvannspumpa, den var totalhavarert. Jeg har hatt av topplokkene , å det ser ok ut . Men, jeg har ikke noe god følelse for motoren, av en eller annen grunn:) Synes jeg hører ulyder hele tiden:) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Du bør ta en tur på sjøen og la motoren få gå seg go og varm..... Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Har brukt motoren ca 10 timer, har kjørt den god og varm flere ganger, og byttet olje og filter 3 ganger slik at jeg har fått ut alle rester av vann. Men jeg har måttet fylle etter vann på ferskvannskjølingen 2 ganger. Er martec ferskvannskjøling på den. Virker som det har vært trykk i den, så vannet har blåst ut. Men har ikke sett når det har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Hvis du ikke får skikk på motoren så har du likevel fått en såpass billig og god båt at en nyere motor er en ren investering. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Ja, var derfor jeg vurderer ny motor, selv om det blir å koste en del. Kunne tenkt meg å satt inn ny motor selv. Men, jeg ble skikkelig usikker når jeg så vinkelen på giret. Men, det er jo 4 sylindra motorer som også får plass i de her båtene, så det skal vel gå ann å få til. Jeg var forresten å så på en saga 27 for noen år siden, på den var luken til motoren 10 cm høyere en dørken ellers, det var en meget dårlig løsning. Så jeg vil for all del ikke ende opp med noe slikt, derfor jeg spør her først:) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Hvorfor usikker når du såg vinkelen på gearet? Det er jo mest vanlig med gear som har vinkling på utgående aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Men, det hadde jo vært kjekt å fått til den motoren som står i også...men av en eller annen grunn føler jeg at jeg ikke helt stoler på den. Kanskje jeg må få en motorkyndig til å se på den. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Jeg har bare sett med rett utgående aksling . Iallefall på de jeg har sett på hittil. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Hvor er @Lars H. når vi trenger han...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lysekil Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 http://www.cruisersforum.com/forums/f54/old-volvo-md17-191695.html Her er litt å lese om MD17 og motorbytte Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Om du bytter til en motor med rett gear så er det bakre motorfeste som bestemmer høyden. Når man bytter til ny motorer er det best og også løsne hylserør og stevnlager og sette alt opp på nytt. Ikke noe problemene litt jobb. Det er viktig at innfesting av stevn lager justeres etter ny motors vinkel . Å montereen motor ut i fra Aksel vinkel blir litt feil. La alltid motor bestemme vinkel. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lars H. Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 (redigert) Popeye70 skrev for 2 timer siden: Hvor er @Lars H. når vi trenger han...? Vel, jeg følger med med en skjerm på Båtplassen og en på VM i sjakk. Men føler ikke at jeg har hatt noe å bidra med hverken med motor eller sjakk frem til nå. Knude skrev 1 time siden: Når man bytter til ny motorer er det best og også løsne hylserør og stevnlager og sette alt opp på nytt. Ikke noe problemene litt jobb. Her må jeg reagere. Å løsne og rense hylserør på en Saga 27 er ikke bare bare der det går inn under akterkabinen gjennom treverk, bek og betong. Å endre vinkel på stevnsbeslaget med cutleslager blir helle ugreit. Det er flere Facebook-grupper for Saga 27, og der er det en del som har byttet motor uten at jeg har sett at det har vært noe snakk on endringer av hylserør. Redigert 26.Desember.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Så, viss jeg skal bytte motor så bør jeg ha vinkel på giret:) Har sett på mange motorer på finn, ettersom jeg kunne se hadde alle rett utgående aksling....men, da vet jeg hva jeg må spørre etter:) Så, tilbake til volvo md17D.............fikk lyst å løfte ut motor eg få noen til å se på den....jeg har sett at det bobler litt på bakerste sylinder ned mot blokka, tror det er oljekanal innenfor der, sikkert o-ring som er gåen etter 35 år. Men, jeg frykter det ene tar det andre, og vipps så har jeg brukt en formue på den motoren. Det som irriterer meg mest er røyken, er det noe som kan reduseres? Jeg synes det lukter gammel traktor av eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Hei Botnaby! Jeg har eid en Saga 27 i 5 år og har også assisterte med motorinstallasjon i samme type båt for en del år siden der jeg sjekket plassforholdene med forskjellige motorer og laget tegning av nytt fundament. Som @Lars H. skriver, hvis det er innstøpt ballast i kjølen mellom stevn og hylseskott, slik det var i min båt, så er det en relativt stor jobb å endre retningen på hylsen. Dette på grunn av at betongen må fjernes før hylsrøret kan modifiseres. Før du bestemmer hvilken motor du skal kjøpe så må du få sjekket en del viktige mål i motorrommet dette på grunn av at det er liten høyde under dørken samtidig som det også kan være liten plass i bunn til girhus, svinghjulshus og bunnpanne, avhengig av motortype og offset på giret. Jeg ville først målt inn plassering av eksisterende motor relativt til dørk over motor, dette kan gjøres ved å måle avstand fra skott mot batterirom til svinghjul og deretter måle fra senter girflens og senter svinghjul til overkant dørk. Samtidig bør det tas noen mål fra samme sted perpendikulært til skroget. Da kan du, basert på målskisse til eksisterende motor, få laget en skisse som viser senter propellaksel relativt til dørk og skrog Dette vil så bli grunnlaget for å se om det er plass til motoren(e) som blir vurdert. Jeg regner med at motorleverandørene kan være behjelpelig med dette hvis du ikke kan tegne opp dette selv. Da det er 7 grader nedvinkling på eksisterende gir så antar jeg at det en motor med tilsvarende nedvinkling på giret vil passe best. Tegningen under viser hvordan en Iveco på ca. 80 hk. ble plassert i båten. Det var ca. 10 mm klaring mellom isolajon på motorromsluke og trykklokket på varmeveksleren. Her var det en Perkins 4.108 som ble skiftet ut. I dette tilfellet ble det valgt gir uten nedvinkling på grunn av at det ikke var plass til bunnpannen hvis gir med nedvinkling skulle brukes. I denne båten ble også hele fundamentet fornyet for å passe til den nye motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 (redigert) Har hatt ein Volvo Penta Md 17C eg og, rett nok for ein mannsalder sidan. Kjøpte båt og motor ny, men hadde berre problemer med motoren. Selde båt og motor etter få års bruk. Fin båt, men aktuelle kjøparar var alle som ein negative til denne motoren. Men er elles ein solid motor. Redigert 26.Desember.2019 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 26.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Fantastisk:) Skjønner at det var lurt å gå inn på dette forumet:) Jeg glemte å nevne en ting, jeg dorger mye etter laks og ørret, å i den forbindelse så hadde det jo vært fint med sluregir. Var jo litt derfor jeg har tenkt på ny motor. Jeg tenker jo i utgangspunktet på samme antall hk. Men nå vet jo ikke jeg hvilken fart jeg får i dag, båten er noe grodd under, så jeg får ikke sjekket det heller. Noen som har noe formening om dette? Fart i dag, og bør jeg øke antall hk?. Uansett, er ny motor med 35-40 hk og sluregir mulig i denne type båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2019 Her tegninger for motordimensjonene på motoren i min Saga 27. Det er en Yanmar 4JHE 44Hp som har sittet i båten fra den var ny i 1986. Jeg har ikke sluregear, men på tomgang er hastigheten i underkant av 2knop. På full guffe kan jeg gå i 7,5knop som vel er omtrent "skroghastigheten". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Botnaby skrev for 13 timer siden: Det som irriterer meg mest er røyken, er det noe som kan reduseres? Det er meget mulig men da må først farge på røyk kartlegges. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 Ved å slipe ventiler og sjekke/ justere brennstoffpumpe og dyser kan røykproblemet reduseres noe. Dette koster en hel del om man setter bort jobben. På tomgang/ lavlast ryker de mye uansett. Det stod røykbegrenser /spjeld på den jeg hadde, men antar ca 99% har koplet bort dette i årenes løp da det sotet fast og laget krøll. Mao motoren ryker mye kontra nye motorer uansett grunnet konstruksjonen. Lekke ventiler/ dårlig kompresjon og dårlige dyser vil selvfølgelig gjøre alt mye værre. Motorbytte er dyrt og omfattende, samt dårlig butikk for videresalg. Er man 100% sikker på at man skal ha båten i mange år, samt gjør det meste selv så kan det forsvares, selv om man « alltid» kommer billigere ut av det om man kjøper gammel båt der andre har tatt tid og kostnad med motorskifte. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2019 hanto1 skrev for 1 time siden: Det stod røykbegrenser /spjeld på den jeg hadde, Har der vært røykbegrense på MD17? Trodde det kom først på turbomotorene 30/31/40/41... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ove T Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Hej Volvo Penta har ombyggnadssatser mellan MD 17 och D2 50, 55, 60, och 75 Ombyggnadssats Jag har en bekant som satte in en D2 55 i en Saga 27 så den får plats. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 På den MD17 C med hydraulisk overføring jeg hadde var det spjeld på eksosmanifolden rett før blandebendet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.