Petrell Svart 28.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2019 Hei. Hvis du er fornøyd med båten, men har dårlig magefølelse for motoren, få den ut og inn med en ny. Båtlivet er som natt og dag når det er fritt for bekymringer. Kan virkelig anbefale Beta Marine 50 hk. Dette er en relativ billig 4 sylindret japansk kvalitets motor ( ca kr.100 000 ). Denne kan fås med 7 graders ned vinklet gear. Alle servicepunkter er meget lett tilgjengelige. Ingen svarte bokser, turbo, intercooler e.l. Monterte en selv i en Marex 770, veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 30.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Helt enig med Petrell. Har du dårlig følelse med motoren og mulighet til å kjøpe en ny, så er det mye bedre å kjøpe ny motor enn å bruke for mye penger på en gammel motor. Jeg hadde samme følelsen i vår, og bestemte meg da for å skifte motor. Hadde da kostet på overhalt turbo og overhalte spridare på en VP 2003T fra 1991. Fremdeles sur eksosrøyk og høyt støynivå,. Min båt er en Najad seilbåt 34 fot, men jeg seiler en del alene , og vil ha en motor som garantert fungerer når jeg skal legge til kai eller må ha hjelp fra motoren når jeg virkelig trenger den. Jeg valgte en Vetus M4.45 ( 42 HK) siden jeg fikk en veldig god pris på denne ( SEK 73000) og importøren holder til like i nærheten. Totalt kom installasjonen på 123 000 med ny fleksibel kopling og ny propell. Da satte jeg bort hele jobben til Grundsunds marina, og er veldig fornøyd både med motor og installasjon. Vetus bruker Mitsubishi som basismotor. Fire sylindre , ganske støysvak, og lett tilgjengelig service punkter. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 30.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Denne er vel også et godt alternativ? https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=157415835 Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 30.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Det rasjonelle må være å ta det systematisk. Hvis motortypen i seg selv er uønsket så det en ting. Hvis det er fordi motoren ikke er i ok tilstand/justert så er det en helt annen. Det å finne tilstand kan gjøres grovt i hvertfall uten stor kostnader; kompresjon, oljeforbruk, tegn til slitasje på lagre/sylindre/ventiler/dyser etc. Så er det noen ting som må vektes om å legge penger inn i reparasjoner/vedlikehold versus utbytting. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 30.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Jeg har vært i båten i går kveld, og nå i kveld, jeg har hatt motoren til å gå i 3 timer tilsammen, har hatt den i gir hele tiden. Det positive er at den går veldig fint når jeg har fått start, å det er en jevn fin lyd av eksosen. Men, den er veldig tungstartet når den er kald, jeg må file i tilsammen 30-60 sekunder før den starter, å da går den ujevnt i noen få sekunder . Ja, og så er det eksoslukta da......lukter gammel traktor. Men, det er jo en 35 år gammel motor. Uansett, jeg har ikke gitt den helt opp, jeg skal få målt kompresjon, og sjekket dysene. Forresten, er det kaldstartfunksjon på denne motoren? I min tidligere båt hadde jeg en Farryman på 24 hk, V2 diesel, og der var det en kaldstart funksjon. Husker den var også plaget med røyklukt. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 30.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Det står i brukermanual at den motoren har en automatisk kaldstart funksjon Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Hej Min bror har en gammal bohusjulle med en VP MD 1 från 1967, sjövattenkyld, aldrig rörd. Den är inte lättstartad ens på sommaren, kan mycket väl vara otäta ventiler. Han har ett knep, han tar loss luftfiltret och sprutar in lite motorolja i insuget och den startar mycket lättare. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Botnaby skrev for 18 timer siden: Jeg har vært i båten i går kveld, og nå i kveld, jeg har hatt motoren til å gå i 3 timer tilsammen, har hatt den i gir hele tiden. Det positive er at den går veldig fint når jeg har fått start, å det er en jevn fin lyd av eksosen. Men, den er veldig tungstartet når den er kald, jeg må file i tilsammen 30-60 sekunder før den starter, å da går den ujevnt i noen få sekunder . Ja, og så er det eksoslukta da......lukter gammel traktor. Men, det er jo en 35 år gammel motor. Uansett, jeg har ikke gitt den helt opp, jeg skal få målt kompresjon, og sjekket dysene. Forresten, er det kaldstartfunksjon på denne motoren? I min tidligere båt hadde jeg en Farryman på 24 hk, V2 diesel, og der var det en kaldstart funksjon. Husker den var også plaget med røyklukt. Jeg vil påstå at du kansje har en lekkasje i dieselsystemet, som lekker luft inn i systemet kansje? Har hatt samme symptomer på min, da lakk serie litt diesel en plass, og da kommer det inn luft. Når man får luft i systemet blir det veldig tungstartet, pluss at den kan virke å bare svive på 3 sylindere en tid på kansje 4-5 sek før den får diesel til alle sylindere. Dette vil også medføre større mengder røyk enn vanlig. Ingen fasit, bare mine tanker. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Vår var også tungstartet og rakklet fælt før den tente på alle sylindre. Byttet dyser uten at det hjalp nevneverdig. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 31.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Jeg har misstenkt at det lekker diesel ja, men det er ikke utvendig iallefall, der er alt 100% tett. Men, kan det sige tilbake i tanken, eller lekke ned i motoren innvendig fra pumpa? Denne rakkler også når den er helt kald, men når den har fått gått seg god og varm er den fin i gangen. Virker som det er bakerste sylinder som rakler når den er kald, jeg lyttet med stetoskop .Jeg kan godt beholde motoren altså, men det hadde vært veldig greit å blitt kvitt litt røyklukt og fått den litt mer lettstartet. Jeg skal koble litt elektrisk de neste dagene, så skal jeg ta saga'en med på fjorden å blåse rein motoren litt:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 (redigert) Kan godt være at dieselen siger tilbake mot tanken. Før neste oppstart kan du prøve og lufte systemet via lufteskrua på filter med håndpumpa .Kommer det mye luft så siger det tilbake. Blir den lettere og starte rett etter luftingen så har du jo funnet ut litt mer. Hadde ei blærepumpe rett etter tanken på min av samme type som påhengsmotorer bruker. Ei slik kan hjelpe og klemme på rett før kaldstart. Ville nok sjekket at fødepumpa (hånndpumpa) fungerer som den skal. Hvis ikke den klarer og opprettholde trykk under gange blir den vanskelig og starte og det blir mye hvit røyk under drift. Min fødepumpe hadde en defekt ventil og den oppførte seg slik du beskriver. Redigert 1.Januar.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 7.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Jeg har vært jevnlig i båten den siste tiden, og har kjørt motoren rundt 20 timer i båthavna, har hatt den fortøyd hele tiden, men har hatt den i gir slik at den ha fått kjørt seg varm hver gang. Den er femdeles tungstartet, men når jeg har fått start gå den som en klokke. Så jeg har bestemt meg for å beholde motoren :) Så nå holder jeg på å gå over det elektriske og kona syr nye puter. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 8.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2020 Har du sjekket ventilklaring på motoren? Hvis en eller flere ventiler ikke lukker helt, enten på grunn av dårlig justering eller ujevne ventilseter, så vil motoren være vanskelig å starte. Du skrev at du hadde hatt av toppene, men har du justert ventiler i etterkant av det? Og hvordan er det med oljetettinger rundt ventilstammene på denne motoren? Erfaringsmessig kan disse ha betydning for røykutvikling og lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Eit dumt spørsmål kanskje, men du har vinterdiesel på tanken? Ser du bur i Troms. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 14.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Jeg har sjekket ventilklaring, og det er ok. Men jeg har ikke hatt av sylindrene ennå, men jeg tenker å ta det i løpet av året. Motoren går som en klokke når jeg først har fått start. Jeg har prøvd å hatt full gass, halv gass ingenting gass, og mange flere muligheter, men den er fremdeles like tungstartet. Den ryker litt blått ved oppstart og noen minutter, men så er det bare vanlig grå eksos deretter. Vinterdiesel, nja, det var halv tank ca 80 liter med diesel når jeg kjøpte båten, kun styrbord tank er i bruk, den tanken var rengjort og dieselen må nok være fra våren 2019, eller sommeren 2019. Så , takk for tipset, men jeg fylte på 80 liter med vinterdiesel her for ett par mnd siden, det også på styrbord tank + en liten flaske med noe diesel rens eller noe anti dieseldyr. (ventilene mellom tankene er stengt) . Uansett, nå nærmer det seg for en prøvetur på fjorden, tenker å få det til i løpet av uka som kommer. Som nevnt, når motoren først er startet er det ikke noe problem, å den har gått nærmere 30 timer i båthavne nå i det siste, så jeg regner med at prøveturen skal gå bra. Det er original ferskvannskjøling på denne, og det har ikke forsvunnet noe kjølevann , så systemet er tett. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2020 Kweelhouse skrev On 31.12.2019 at 0.40: Det står i brukermanual at den motoren har en automatisk kaldstart funksjon @Botnaby Har du sjekket at kaldstartfunksjonen er operativ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Botnaby Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Nei, har ikke sjekket det, jeg vet om den funksjonen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal sjekke om den virker. Jeg har lest en del manualer og diverse , men jeg finner ikke ut noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Er ikkje heilt sikker, men meiner du skal ha full gass til den starter. Vert å prøve Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Har prøvd full gass, halv gass ingen gass og så videre.........men like tungstartet. Tar 30 sekund før den i det hele tatt tenker på å prøve å tenne:) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 16.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Lenge siden jeg hadde md17.Er det ein knapp til å trykke inn eller å trekke ut nede på dieselpumpa.Husker det var noke med kaldstarten,om den var etter det og sen stoppa var den håplaus å få i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2020 Dette er en md 17 d, jeg har ikke funnet noen knapp, det eneste jeg har kommet frem til er at det er automatisk kaldstart, den skal visstnok fungere slik at gassen skal stå på fult til motoren tenner......men, det hjelper ikke på denne motoren iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Jeg kjenner ikke denne motoren. Men jeg antar ut fra alderen at det er en forkammer diesel. Disse må ofte ha en eller annen form for gløding/forvarming når det er kaldt. Dette løses typisk med glødeplugg(er) eller et system der diesel sprutes inn i manifoilen og antennes ved hjelp av en glødeplugg. Du må finne ut hvilken løsning denne motoren har, hvordan den betjenes og om den virker. Om det er en eller flere glødeplugger involvert er det ikke usannsynlig at de begynner å bli slitne etter alle disse årene. Det ligger en servicemanual i dokumentarkivet, kanskje denne kan være til hjelp. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 (redigert) MD17 er ikke forkammermotor, har ikke glødeplugger eller annen type forvarming. MD 11 D er samme motor men med kun to sylindre. På MD11 D er det en fjærbelastet knapp på dieselpumpa i bakkant av motoren som skulle trykkes ned. Gjør vel ikke annet enn å bidra med litt ekstra diesel. Har du ikke denne knappen så skal det være en "automatisk kaldstartanordning" på motoren. Den aktiveres ved å skyve gasshendelen til full og dra på starter. Redigert 17.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Botnaby Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Fant ut noe interresant i dag, viss jeg gir full gass, og så tar den tilbake til nøytral , og så prøver å starte så tenner den i løpet av 5 sek.....pussig. Uansett, i dag ble det 5 timer gange på fjorden, ikke antydning til noe feil. Så da skal jeg ha motoren er besluttningen min.. Men, til vinteren skal jeg bytte pakninger og diverse.....men, først skal jeg kjøre mest mulig frem til høsten. Viss jeg bakker ei stund, og så gir gass så kommer det blå røyk......det er sånne små irriterende ting jeg vil ha bort. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 (redigert) Botnaby skrev 42 minutter siden: Fant ut noe interresant i dag, viss jeg gir full gass, og så tar den tilbake til nøytral , og så prøver å starte så tenner den i løpet av 5 sek.....pussig. Da er det vel slik den automatiske kaldstartanordningen virker da vel. Redigert 19.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.