Jump to content

Kan jeg hente ut diesel fra returen på filterne som er montert på motoren for å drive 2 dieselvarmer


Roger og Olina

Recommended Posts

Sikkert ett dumt spørsmål for mange... Men tar sjansen. Kan jeg hente ut diesel fra returen på filterne som er montert på motoren for å drive 2 dieselvarmere? Må jo da fungere selv om motoren ikke går da. 1f642.png

Det beste er sikkert å ta fra tanken. Men er søren meg ikke lett å komme til der. Har også lurt på å sette på en Y på slangen ut fra tanken med en tilbakeslagsventil og så en ny Y til de to varmerene med hver sin tilbakeslagsventil. Kan dette være en løsning evnt?

 

Er mye demontering for å komme til tanken og løsningen jeg har nå at hver av varmerene har hver sin "tank" (kanne) er dårlig, da de må ofte fylles (2 ganger i døgnet) og blir fort noe gris. Så har lest en del her på forumet uten at jeg har funnet svaret som jeg kan bruke...

 

:-)

Inke0610412859883520_n_LI.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du et filter med vannutskiller før disse filtrene på motoren? (Jeg har vannutskiller før diesel går til sugepumpen, derfor jeg spør.)

 

Eller er disse de eneste filtrene du har? 

 

(Jeg kan ikke svare på om dieselvarmerene klarer å suge diesel gjennom dieselpumpen. Det har jeg aldri prøvd.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Klart det kan funke. Pilen din viser til 'diesel inn på filter'. Pumpene til varmerne skal ha sine egne tilbakeslagsventiler, ellers vil de ikke fungere. Det er en fordel å sette på en liten kulekran der du tar ut diesel, tilfelle av at det skulle bli luft den gale veien. Det er også en fordel om du har falltank, slik at det alltid er et tilløpstrykk. Du gir litt begrenset info. Hulda kjører en sikkerhetsfilosofi som tilsier at varmer ikke blandes inn i dieselsystemet til motoren. Dette gjelder både ufrivillig tapping av tanken til for lavt nivå, og risikoen for å lage ball i motorens krav på luftfri dieseltilførsel. 

Link to post
Share on other sites

Hadde også tilførsel til Eber, fra Racor fg500 grovfilter. Hadde planer om å kjøre retur fra motor, til tank for Dickinson diesel varmer, med overløp til drivstofftank, men kom ikke så langt før den ble solgt. Da ville tanken bli fyllt når motor gikk. Kanskje det kunne være en løsning? 

Link to post
Share on other sites

"ikke gjør som mora di sier" (karius og Baktus fra Egner)

Filtrene du refererer til er fin-filtrene på selve motoren. Et returløp derifra har enten en eller to oppgaver. Den ene kan være å automatisk lufte filter ved evt. filterskifte. I såfall skjer dette gjennom et lite restrektivt hull mot retur-systemet. Den andre er at dieselens overtrykksventil er montert her. Dvs. for å sikre nødvendig overtrykk til høgtrykkspumpa.  Kjenner ikke til nødvendig overtrykk på din motor. men på mine tamd60c motorer så er det 1.0 til 1.5 bar.

Når motoren går så er overtrykk  ikke noe du vil ha mot pumpa til dieselvarmeren som er konstruert for å suge.

Et annet moment er at,  pumpa for dieselvarmeren,  neppe vil være istand til å suge diesel gjennom hele systemet. Returen fra motor går gjerne til tanken over væskespeilet og du vil suge luft.

 

Gjør som andre nevner: Koble deg med et T-stykke etter forfilter og forsyn varmeren derifra, med egen avstegnings-ventil!

 

God Jul !

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Som endel antyder; ikke koble deg inn på systemet til motoren.

Resultatet kan bli at suget fra motoren gjør at varmeren stopper, at motoren suger luft gjennom varmeren og at du får et uoversiktlig system mht feilsøking. Noen dieselmotorer drar gjerne 4 ganger så mye gjennom filtrene som de bruker, resten går til kjøling av diesel systemet og tilbake til tanken.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Lars Moe skrev 56 minutter siden:

En gammel fiskebåt jeg var på for mange år siden hadde en dagtank som ble fylt fra returen. Dagtanken var koblet mot to reflex ovner. Men jeg er usikker på hvordan den var koblet for overskuddet når dagtanken ble full.

 

Muligens et overløp, tilbake til hovedtank…?

Dette kan jo gi trådstarter en mulighet...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...