Jump to content

Båt rep som hobby

Båtmannen2.0

Recommended Posts

Hei. Jeg driver å vurdere om jeg skal starte med en hobby hvor jeg kjøper båt og fikser litt også selge med profit. Er det noe dere som kjenner båtmarkedet og båt generelt tror kan være noe å tjene på. Vurderer også med bil men vet ikke om båt/bil er mest å tjene på

Jeg er ganske sikker på at om du sjekker båtmarked,  å finner en båt som er blitt utsatt for både dårlig behandling, og dårlig vedlikehold,  og gjør et grundig arbeid for å få båten til å skinne, så kan det være noen kroner å tjene på det. Rik, blir du nok ikke. Men at det kan gå i pluss tror jeg nok. Om du kan regne deg en fornuftig time lønn er jeg vel noe mer usikker på. Men som en grei hobby, så tror jeg det går bra 

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 27 minutter siden:

Jeg er ganske sikker på at om du sjekker båtmarked,  å finner en båt som er blitt utsatt for både dårlig behandling, og dårlig vedlikehold,  og gjør et grundig arbeid for å få båten til å skinne, så kan det være noen kroner å tjene på det. Rik, blir du nok ikke. Men at det kan gå i pluss tror jeg nok. Om du kan regne deg en fornuftig time lønn er jeg vel noe mer usikker på. Men som en grei hobby, så tror jeg det går bra 

Jeg kjøpte en liten sjark for 27k. Den var sarv. Gjorde en helteinnsats og fikk på litt mer utstyr og stelte det som kunne stelles. Solgte for 65k. Da har jeg altså brukt flere hundre timer og kostprisen var sikkert over 50k totalt. Så timelønnen min på de 10k jeg "tjente" var latterlig lav. Om det finnes objekter man kan tjene penger på så tror jeg ikke man har høy timelønn. Minstelønnen i Norge gjør at man tjener bedre med å jobbe med andre ting, men en fin hobby er det jo! :thumbsup:

Hobby er slik jeg ser det noe man gjør av lidenskap ved siden av det man tjener penger på. Altså noe som har sitt mål i seg selv, og ikke mål utenfor det man driver med ('ekstrinsisk' på fagspråket). Det er ingen tvil om at båtreparasjon kan fungere som hobby!

Mikser man inn 'tjener penger på' som motivasjon så kan fort gleden ved mestring og forbedring, og det å nå målet (få en fungerende båt på vannet og bruke den) bli borte. Dette er det mange studier som underbygger. 

Denne motsetningen kan jo ha sin løsning i praksis gjennom at folk bytter båt når det ikke er noe mer igjen å fikse, trefot-syke osv. Da er man vel stort sett heldig om man ikke taper så mye penger, mer enn at det å selge og tjene penger er selve driveren. 

Your mileage may vary...

Edited by Thostr (see edit history)

Eg ville satset på utenbordsmotorer tror eg. 

Spesialisert meg på et par 3 fabrikater. 

Kjøpt opp havarerte motorer billig og opparbeidet et delelager med power trim, motorblokker, undervannshus etc... 

Og så sette i stand, kjøpe motorer med feil du vet du kan fikse selv/har deler til. 

Har selv kjøpt noen motorer med feil billig, som eg vet/tror/gambler på eg kan reparere billig. Har gjort dette til eget bruk og kun solgt etterhvert som båten byttes ut. 

Har nå en mercury optimax 150 på hekken som har kostet meg under 20.000kr

Forrige båt hadde en Suzuki dt90 som var et resultat av 2 vraka motorer og et par nye smådeler... Også denne kunne eg solgt med fortjeneste. 

Edited by Fjordland (see edit history)
Fjordland skrev 38 minutter siden:

Kjøpt opp havarerte motorer billig og opparbeidet et delelager med power trim, motorblokker, undervannshus etc... 

Og så sette i stand, kjøpe motorer med feil du vet du kan fikse selv/har deler til. 

Enig, men ville holdt meg til motorer med kun mekaniske problemer.

Fjordland: du holder et høyt nivå på alt jeg har sett fra deg, så det at du får det til er velfortjent og forundrer meg ikke.

Det som kommer nå er sagt i beste mening men kanskje provoserende å lese.... men husk; gjort i beste mening

Båtsmann: du ha betydelig grunnkunnskap og utstyr i tillegg til at du må være en 5-10% mekaniker om slikt skal fungere.

Det er veldig få som er i den gruppen.....  du bør tenke deg godt om.... og være sikker på at du er så god-  før du tar steget.

Med alle sosiale medier tilgjengelig så sprer dårlig arbeid seg som en brann i tørt grass og kuling...

Du må investere noe og dermed må du trolig holde på litt før du går i null, for så å gå i pluss om det klaffer.

Ett skikkelig bomkjøp.... og du må kanskje gjennomføre 3 jobber for å rette opp....

Er du for god... pirkete og petimetrisk, går det trolig for sakte....

Kjøp deg skikkelig poleringsutstyr og lær deg å polere. Reis rundt og tilby deg å vaske og polere båter på opplagsplasser.

Var en flink svenske i havna vår i våres, som plutselig hadde jobb i bare vår havn i flere uker. Tror han tok kr 300/time. 

Husk at du må skatte av inntekten da...;-)

Som hobby vil jeg tro du kan tjene litt men ikke all verden. Selve båten er jo ofte en grei jobb med litt tidsbruk, så er det motoren da som helst bør fungere optimalt ellers blir du nok hagebåtreder før du vet ord av det

Guest Avmønstret#

Å ha en hobby koster som regel penger. Som oftest så "kommer en hobby til en". Klart, en kan kjøpe seg en hund, en seilbåt, en veteranbil og så og si starte med en ny hobby. Og noen ganger kan en hobby utvikle seg til en bi- inntekt, og en sjelden gang en hovedinntekt, men da risikerer en å miste gleden med det som engang var en hobby. Heldig er de som får til en jobb som samtidig gir en "hobbyfølelse", det er ikke mange av de. 

Å vurdere å begynne med en hobby, som man ikke allerede har, og tjene penger på den, tror jeg er for mange steg på en gang, og også egentlig feil bruk av begrepet "hobby". Det høres mer ut som å starte opp for seg selv, en jobb. 

----

Ta en kikk på FB sidene til MK båt AS, som, blant annet, pusser opp gamle båter og selger de: 

https://www.facebook.com/MKBaatAS/

En ser at det å pusse opp en gammel båt er vanvittig ressurskrevende. En må ha billig tilgang på  kaianlegg, mulighet for løft og flytting av båt, lokaler for båt, masse utstyr/verktøy og erfaring og kompetanse for å klare å gjøre det på en effektiv måte som kan gi lønnsomhet. 

Og når en ser på prisene båtene selges for så tror jeg at en kan si at ingen blir rike på dette:

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?orgId=1740061950

----

Tror jeg ville satset på det en faktisk hobby ved siden av jobb/studier eller hva en nå bruker tiden på. Pusset opp en båt eller to og sett om det var noe en likte å holde på med 5-6-7 dager i uka, og om det går an å tjene penger på. 

Guest Balder..

Det er penger å tjene på "møkkete å slark holdte" båter, det er egentlig ikke veldig vanskelig å tjene bra, men det kreves effektivt å godt utført arbeid.

Det er mange som ikke har mekaniske evner til å holde en bruktbåt i fin å god stand over tid, disse båtene selges ofte straks det oppstår noe eier selv ikke evner å reparere, grunnen er ofte pga innhentet rep kostnad på verksted.

Annonsene på disse båtene har ofte dårlige bilder å da ofte av en rotete å skitten båt, dette er i seg selv nok til å skremme bort de fleste, du må evne å "se forbi" dårlige bilder, skitt å rot å klare å se for deg det ferdige resultater før du kjøper.

Jeg har siste 2år kjøpt endel slike båter, gjør det fordi det er overraskende lite som skal til, liker å få den ustelte båten fin igjen.

Det er ofte minimalt med mekaniske problem fordi en båt i utgangspunktet er enkel, derfor båt fremfor bil som er mer komplisert å dermed flere fallgruver.

Det er ofte ett skrog som krever rubb å god kvalitetspolering, nye dekaler er ett must.

Kjøp kun båter du vet er populære, legg gjerne til små ting som "løfter" båten å som gjør att den stikker seg litt ut.

Du bør helst ende opp med 100% feilfri båt, legg vekt på å få med de små detaljene, prøv å end opp med den beste båten av gjeldende modell.

Jeg tror båter fra 30-100t er best "egnet".

Bilder viser feks hva en god polering å nye dekaler gjør, siste bilde båt klar til levering.

20190523_194717.png

20191029_184758.jpg

20190523_194856.jpg

Edited by Balder.. (see edit history)
Guest Avmønstret#
Balder.. skrev 1 time siden:

Det er penger å tjene på "møkkete å slark holdte" båter, det er egentlig ikke veldig vanskelig å tjene bra, men det kreves effektivt å godt utført arbeid.

Det vi ikke vet noe om er hva trådstarter har tilgang på i utgangspunktet. At en kan tjene penger på en "kjapp jobb" når en har alt en trenger fra før er greit. 

Men bare å se på bildene dine, som er ganske sparsommelige. Du har lokaler med lys og varme/strøm, det kommer ikke gratis. Du har en henger, tipper du har en bil for å trekke den ;-) Og for å polere så har du.... en del utstyr som koster x tusen. Og det er det du trenger "kun for polere" en båt så å si. Klart en kan alternativt være uten lokale og ha en arbeidsbil og jobbe ute når været tillater det. 

Poenget mitt er vel at det potensielt kan være en ganske drøy startkostnad, alt etter hva en har tilgang til fra før. 

Men ja, om jeg tenkte dette var noe for meg så ville jeg egentlig bare begynt med en båt og sett hvordan det gikk. Det viktigste er vel egentlig at en trives med det en holder på med. 

Hvis hovedønsket er å tjene litt ekstra penger ville jeg satset på å reparere/vedlikeholde båter for andre. (Hvis du har kompetansen selvsagt) Som andre her inne har vært inne på er brukte båter med noen år på nakken billige å kjøpe, selv om de er i OK stand. Differansen mellom en båt i dårlig stand og en fin er ofte ikke vanvittig stor og jobben ofte mer omfattende en det kan virke som. Derimot har jeg inntrykk av at en reparatør, med litt kunnskap som dykker opp til avtalt tid og ikke priser seg fullstendig ut er sjelden vare og i hvert fall her på Østlandet kunne en slik jobbet så mye hen ønsket tror jeg. Er ønsket å kose seg med en hobby blir selvsagt saken en annen.

Er jo STOR forskjell på om en skal holde på med åpne skjærgårdsjeep eller feks eldre cabincruiser/større snekker med innenbords motor og kahytt.

En 15-18 fots skjærgårdsjeep er det jo begrenset hva som skal gjøres på. Hvor i mot på cabincruiser/større snekker, så kan fort listen med oppgaver bli lang, og mye tid som må til. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Guest Balder..

Skjønner att det kreves noe utstyr og noe kompetanse, men det ble spurt å jeg svarte, forventer vel att når det blir spurt slik så ligger det vel noe utstyr å kompetanse bak, det er ikke noe man gjør ute på plenen.

En skjærgårdsjeep eller en liten daycruiser er forholdsvis enkle saker for den som tenker på å legge ned noen timer av sin fritid.

Guest Avmønstret#
Okkaby skrev for 4 timer siden:

Er jo STOR forskjell på om en skal holde på med åpne skjærgårdsjeep eller feks eldre cabincruiser/større snekker med innenbords motor og kahytt.

En 15-18 fots skjærgårdsjeep er det jo begrenset hva som skal gjøres på. Hvor i mot på cabincruiser/større snekker, så kan fort listen med oppgaver bli lang, og mye tid som må til. 

Innbiller meg at en må kunne mestre ganske mye, alt fra å fikse gelcoat, til kanskje enklere glassfiberjobber, rette rustfritt, ha rimelig kontroll på et elsystem og en del mekanisk ifht motor og det ene med det andre. 

Må en ikke være det en kaller for en litt "handy" tusenkunstner, sånn ca? God på det meste?

Guest Balder..

Pinkvin, det stemmer, men når noen faktisk tenker på å investere i en båt for profittens skyld går man vel ut fra att vedkomede vet hva som kreves, hvis ikke ender det hele sansynligvis med ett fryktelig tap.

Skal man gjøre dette må det som jeg sa tidligere leveres ett perfekt resultat, da blir det igjen litt....men det viktigeste er jo att det investerte ikke bindes opp i noe som er usalgbart, det må faktisk selge seg selv pga tilstand......så tenker man på denne hobbyen bør det tenkes gjenom grundig.

Edited by Balder.. (see edit history)
Guest Avmønstret#
Balder.. skrev 1 minutt siden:

Pinkvin, det stemmer, men når noen faktisk tenker på å investere i en båt for profittens skyld går man vel ut fra att vedkomede vet hva som kreves, hvis ikke ender det hele sansynligvis med ett fryktelig tap.

Sånn tenker jeg også. Begynner man i andre enden og skal "lære underveis" så blir det feil ende. Dvs greit nok som en faktisk hobby, men ikke mtp å tjene penger, det må komme etterhvert som man har lært. 

Balder.. skrev 1 minutt siden:

Skal man gjøre dette må det som jeg sa tidligere leveres ett perfekt resultat, da blir det igjen litt....men det viktigeste er jo att det investerte ikke bindes opp i noe som er uselgbart, det må faktisk selge seg selv pga tilstand......så tenker man på denne hobbyen bør det tenkes gjenom grundig.

Eller "bare" gjøre det som en hobby, og tjene penger på en annen måte ;-)

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Innbiller meg at en må kunne mestre ganske mye, alt fra å fikse gelcoat, til kanskje enklere glassfiberjobber, rette rustfritt, ha rimelig kontroll på et elsystem og en del mekanisk ifht motor og det ene med det andre. 

Må en ikke være det en kaller for en litt "handy" tusenkunstner, sånn ca? God på det meste?

Du er nok ikke alene om å innbille seg akkurat det.

Skal man faktisk gjøre penger og er en tusenkunstner. Så hadde jeg nok vurdert et marked jeg anser som mer sikkert, hvis det skal tjenes penger. 

Men startkapital har en tendens til å sette en del begrensninger :smiley: 

Som en eller annen sa "En god hobby _skal_ koste!" :giggle:

En bekjent av meg med egen lagerhall kjøpte båt til høstpris, vinterlagret og shinet opp båten ila vinteren.  For så å selge neste vår igjen. Og så ny bruktbåt til høsten igjen.    Så han hadde båt annenhver sommer , tjente nok ikke penger - men hadde etter eget utsagn et rimelig båthold :)    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 11 minutter siden:

Som en eller annen sa "En god hobby _skal_ koste!" :giggle:

En bekjent av meg med egen lagerhall kjøpte båt til høstpris, vinterlagret og shinet opp båten ila vinteren.  For så å selge neste vår igjen. Og så ny bruktbåt til høsten igjen.    Så han hadde båt annenhver sommer , tjente nok ikke penger - men hadde etter eget utsagn et rimelig båthold :)    

Jeg har en del i min omgangskrets, ink meg selv som driver oppussing av leiligheter og salg/utleie.

Dette anser jeg som et mer sikkert marked, men timeprisen kan man ikke skryte av, så sant man ikke er veldig heldig med kjøper :smiley: