Jump to content

Hvor stor shunt trenger jeg?

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg vil kjøpe meg en slik Batterimonitor, men er veldig usikker på hvor "stor" shunt jeg trenger. Til forbruk, så har jeg 4 stk 120amp bly, som er koblet sammen. (mulig denne blir endret til 4x140amp gel)  Til motor, så har jeg 2 stk 110amp batterier som har felles jord med forbruksbatteriene. Behovet er i grunnen å lese av på forbruk. For startbatteriene blir kun brukt til motoren, så der har jeg (slik jeg ser det) ikke noe behov for å overvåke annet enn det jeg har i dag.

Men som sagt, så aner jeg ikke hvor stor shunt jeg må kjøpe. Så topp med en tilbakemelding fra de som kan dette :wink:

Mvh Roger

Den må kunne tåle det du har av samlet forbruk fra forbruksbanken, men om du ikke har vinsj, truster, stor inverter eller andre store forbrukere fra forbruksbank, holder det i massevis med 150-200A shunt, som vel er omkring standardstørrelse på de fleste monitorer. Om du har dynamo eller lader større enn dette, spiller det også inn.

Jeg vil uavhengig av spørsmålet ditt anbefale at du kjøper en Victron bmw 712. Der får du alt du trenger, inkludert bluetooth og egen app for innstillinger og lett avlesing av vital informasjon. På denne følger det med standard shunt på 500a som er "innafor" til så og si alt i en større fritidsbåt.

Hvis shunten blir unødvendig kraftig så blir den vel «ufølsom» for riktig registrering av små-strømmer?

Hadde selv en Sterling med 200 a shunt på min forbruksbank. Den tåler mer, men regustrerer maks 200. Jeg startet en motor fra den banken, og da fikk jeg forsåvidt feil på de a over 200 som gikk i startøyeblikket. 

Mange år siden jeg fikk dette innstallert (båten er nå solgt), men jeg mener jeg ble anbefalt å holde meg til en mer følsom shunt, men som likevel tålte maks i nødvendig tid (mener den var ratet for 1000a i en viss tid, og 500a i en viss tid, og maks 200 på hva den målte/ registrerte).

Jeg hadde Victron med 500a-shunt i min forrige båt og har nå montert en bmw 712 med denne shunten også i Bavaria'en. 

Denne shunten måler strøm problemfritt ned til 0.01a ved lave strømuttak. Helt suveren forutsatt riktig montering.

Nordan Family 27:

Normalt setter man vel shunten på forbruksbanken, ikke på startbatteri. Dermed skal ikke bruk av startmotor være et problem selv om shunten har mindre kapasitet enn strømuttaket ved start.

Dette er vel ment å være et voltmeter?

Det viser tydeligvis ikke spenningen, men kun en grafisk %-visning.

Verdien av dette intrumentet må du avgjøre selv, men for meg er denne noe meningsløs i en båt.

Men for å svare på spørsmålet ditt:

Denne er neppe beregnet for strømmåling (ampere) i det hele tatt, så du trenger ikke shunt. Denne måler spenning (volt).

Jeg antar det kun er en rød (pluss) og en sort (minus) ledning, som skal på +/- på batteripolene.

Og da viser displayet et eller annet. Hvor mye det viser når det viser noe, om det er riktig det som vises, eller om "full pott" er 12 volt, 12,7 volt, 13,6 volt eller 14,4 volt vet vel ingen, så hvilken verdi målingene har for deg er jeg i sterk tvil om.

Edited by Phoebe (see edit history)
Phoebe skrev for 5 timer siden:

Jeg vil uavhengig av spørsmålet ditt anbefale at du kjøper en Victron bmw 712. Der får du alt du trenger, inkludert bluetooth og egen app for innstillinger og lett avlesing av vital informasjon. På denne følger det med standard shunt på 500a som er "innafor" til så og si alt i en større fritidsbåt.

Før man bestemmer seg for shunt så må man sette seg inn i hvordan ting er koblet opp. I min Viksund 340 fra 2007 henger begge thrustere og vinsj på forbruksbanken. De drar sikkert 1000 A når de kjøres samtidig.

JRK skrev for 2 timer siden:

Før man bestemmer seg for shunt så må man sette seg inn i hvordan ting er koblet opp....De drar sikkert 1000 A når de kjøres samtidig.

Da bør verken kablene eller shunten være av den pinglete typen, JRK.

Hvis vi fortsetter med Victron 712  er det bare å be om å få en shunt for 1000A, 2000A eller 6000A med i stedet. Den siste bør jo holde for de fleste.

Phoebe skrev for 20 timer siden:

Normalt setter man vel shunten på forbruksbanken, ikke på startbatteri. Dermed skal ikke bruk av startmotor være et problem(...)

I 2 motors båter er det ikke uvanlig at den ene motoren startes fra forbruksbanken, mens den andre starter fra dedikert startbatteri. Og et cross-over rele til nødbruk.  Oppsettet i min båt var rimelig «standard Fairline» på den tiden. Derfor fikk jeg drøftelsene med elektrikeren om jeg skulle ha en grov shunt, eller en følsom shunt som også tålte startstrømmen. Det ble en følsom shunt.

Om batterimonitoren skal holde oversikt over mAh, må ikke shunten bare tåle den maksimale belastningen. Spenningsfallet må også alltid ligge innenfor monitorens måleområde. Ellers vil den gå glipp av all overskytende strøm. Effekten av at den, med en liten shunt, blir mindre følsom, må man da håpe på går i null.

[Til "GURIMALLA":

Denne har tydeligvis ett programmerbart punkt (den burde ha hatt to), så da må du selv velge hvilket punkt på skalaen som gir mest verdifull informasjon - og nei, den skal ikke ha shunt.]

Edited by ozo (see edit history)
Phoebe skrev for 18 timer siden:

Da bør verken kablene eller shunten være av den pinglete typen, JRK.

Hvis vi fortsetter med Victron 712  er det bare å be om å få en shunt for 1000A, 2000A eller 6000A med i stedet. Den siste bør jo holde for de fleste.

Det var det som var litt av poenget. I tillegg er det som andre har skrevet at med så stor shunt så blir målingene unøyaktig ved normal bruk. Shunten innebærer også et lite spenningsfall for thrusterne, så man bør stille spørsmålet om dette er en bra løsning.

JRK skrev 10 minutter siden:

med så stor shunt så blir målingene unøyaktig ved normal bruk

Til oppklaring: Jeg ser at vi bruker motsatt betydning av betegnelsen "stor". Det kan referere til at en stor shunt tåler mye strøm, mens, i og med at "shunt" er kortversjonen av "shunt-motstand", kaller jeg en shunt med stor motstand, for stor.

Men vi er enige om effekten :smiley:.

Forholdene med shunts har vært gått gjennom i detalj i en tidligere tråd. Her gikk det frem også hvorfor man ikke skal ha shunt med for lav A,  shunt med for stor A, men akkurat passe. På Hulda tror, med trykk på 'tror', at jeg har en shunt med arbeidsstrøm 500 A. Levert av BEP. Mener den kan ta sjokkbelastning på rundt 1000 A. Særlig over det, så brenner den av. Huldas hovedsikring. På meg ser det ut til at denne shunt'en fungerer selv på små strømmer, ned til 1/10 A. Jeg er ikke interessert i mA-området.

Det er akkurat dette som er så viktig Hulda. Man må se på hele installasjonen og hvilke forventninger man har . Skal du ha høy oppløsning/nøyaktighet  og høy strøm, så vil en shunt koste veldig mye. Det er bare å bestemme seg for hva som er godt nok.

Takker for alle som har kommet med gode råd. Ja, batteriene er koblet til både trøster og vinsj.. Vet ikke om jeg ble så veldig mye klokere. Men ser ut til at 500amp er innafor som Hulda skriver. Trøster kan jeg koble av med bryter, da denne har også eget batteri med egen kabel til forbruksbatteriene også. Så den bryteren kan jeg jo bare sette på når jeg evnt lader...

Har akkurat det samme på Hulda. Batteriet til baugpropellen kobles til resten av systemet med en fjernoperert BEP batteribryter. Bryteren kostet skjorta i 2010. Om den koster mer nå, vet jeg ikke. Shunten 'ser' ikke batteriet til baugpropellen. Skal dette batteriet inn i overvåkingen må jeg ha en shunt til. Nå ser jeg kun spenningen på batteriet til baugpropellen, greit nok.

Hulda skrev 55 minutter siden:

Har akkurat det samme på Hulda. Batteriet til baugpropellen kobles til resten av systemet med en fjernoperert BEP batteribryter. Bryteren kostet skjorta i 2010. Om den koster mer nå, vet jeg ikke. Shunten 'ser' ikke batteriet til baugpropellen. Skal dette batteriet inn i overvåkingen må jeg ha en shunt til. Nå ser jeg kun spenningen på batteriet til baugpropellen, greit nok.

I Know. Har kjøpt inn noe ting og tang fra BEP og det koster ja. Har lurt litt på den jeg legger med link til her. Men den kutter kun minus og finner ikke (ennå) noe mer enn 100amp. https://www.aliexpress.com/item/4000522544048.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.438e61d2onV19s&algo_pvid=b6d68400-51f9-4555-8c53-5e1920f4f705&algo_expid=b6d68400-51f9-4555-8c53-5e1920f4f705-15&btsid=5d0db6aa-f0fa-48ea-9580-f39ab170352e&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_6,searchweb201603_53

Det derre jallagreiene der ville jeg ikke stolt på. Min BEP tar 12 V, 600 A på strak arm. Bryteren er et relé, der styrestrømmen går fra kontrollpanelet. BEP'en kan også kjøres manuelt. Personlig vil jeg ikke ha en 'sikkerhetsbryter' som kun er tilgjengelig via trådløs forbindelse. Sikringen til baugpropellen, levert av Sleipner, er hos meg 400 A. Det er store, og potensielt farlige, strømstyrker ute og går.

Hulda skrev 5 minutter siden:

Det derre jallagreiene der ville jeg ikke stolt på. Min BEP tar 12 V, 600 A på strak arm. Bryteren er et relé, der styrestrømmen går fra kontrollpanelet. BEP'en kan også kjøres manuelt. Personlig vil jeg ikke ha en 'sikkerhetsbryter' som kun er tilgjengelig via trådløs forbindelse. Sikringen til baugpropellen, levert av Sleipner, er hos meg 400 A. Det er store, og potensielt farlige, strømstyrker ute og går.

Ser den. Men her var bare tanken på å kutte forbindelsen til forbruksbatteriene fra trøsterbatteriet.  Har sett litt på denne her også.. https://www.marineshop.no/blue-sea-systems/134398/blue-sea-system-fjernstyrt-batteribryter-12-volt-med-manuell-bryter-gul

Mellom batteribankene har jeg en vanlig on/off batteribryter. Bryteren jeg ref. til bryter strømmen til baugpropellen, slik at jeg kan drepe den om den skulle finne på å legge seg på mot min vilje. Bluesea er kvalitet, topp.