dieselfan Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 (edited) Har en Honda GX270 som uten at jeg vet hvorfor, har store mengder vann i olja. Motoren har stått ute på et strømaggregat på en arbeidsbåt. Har tilsammen 9 av disse motorene som jeg har brukt siste 25 år, men aldri sett spor av olje... Har ringt litt rundt til kompiser og de fleste sier det er helt umulig å få vann i olja på dette motordesignet. Har sjekket visuelt etter sprekker, men ser ingen. Det er ikke tegn til lekkasje ut av veivhus. Har sjekket innsug og eksospakninger, finner ingen feil. Motoren finnes bla på: Strømagregat, hoppetusser, slampumper, gokart, asfaltsager, hydraulikkaggregater, heiser, vedkløyvere, minidumpere ++++ Er det noen som har opplevd vann i olje på disse motorene ? Noen som har en ide om hvor vann kan komme inn ? Edited December 28, 2019 by dieselfan (see edit history) Link to post
Sjøfnugg Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 (edited) Disse har vel nivåplugg på to sider. Begge er skrudd til? Er en gjennomføring på toppen av veivhuset til regulatoraksel mener jeg. Midt på under tanken. Ser den på bildet ditt. Kan tetning på den være dårlig? Edited December 28, 2019 by Sjøfnugg (see edit history) Link to post
dieselfan Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 (edited) Sjøfnugg skrev 45 minutter siden: Disse har vel nivåplugg på to sider. Begge er skrudd til? Takk for gode forslag Ja, min motor har peile/fylleplugger på begge sider. Disse er tette og fine på gjengene og ikke tegn til vannperler under kravene. Sjøfnugg skrev 45 minutter siden: Er en gjennomføring på toppen av veivhuset til regulatoraksel mener jeg. Midt på under tanken. Ser den på bildet ditt. Kan tetning på den være dårlig? Gjennomføringen til regulatorakslingen er opphøyet og det ligger også skjermet under tanken og er i tillegg dekket av armen. Men når jeg jeg trykker veivhuset med sykkelpumpe, gjennom oljepåfylling, så er det rundt regulatorakslingen det blåser ut... Skal sjekke videre om det kan komme vann inn den veien... Edited December 28, 2019 by dieselfan (see edit history) Link to post
Sjøfnugg Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Er det en engangshendelse med vann i oljen? Fx etter en tur i hardt vær? Eller gjentar det seg gjevnlig? Link to post
dieselfan Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 Har kun fått vann i olja en gang. Det er en ca 3 mnd jeg ikke har kontroll på. Strømaggregatet har stått på "lekter" aktig båt i skjermet farvann. Det har ikke vært spylt rundt aggregatet. Aggregatet har kun vært utsatt for vanlig regnvær.... Link to post
Fjordland Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 Er vel relativt lite oljeresovar på disse... Skal vel ikkje mye kondens til før det blir grått? Link to post
dieselfan Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 Oljevolumet er 1 liter. Kondens - har jo mange av disse motorene og noen av de står ute hele året... hoppetussa har stått i sola i fem år og den burde være mye mer utsatt. Har aldri sett så nye som antydning til vann i olja på noen av disse motorene... Frykter jeg overser noe banalt (kan det ha noe med nikket mitt å gjøre? at jeg ikke skjønner bensin...?) Link to post
Sleipner93 Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 Er vel en utluftingslange fra toppdekselet til luftfilter om jeg husker riktig? Kan vann ha kommet inn her ? Link to post
Shortcut Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 Hvad er store mængder vand i olien ? Skift olien og fyld en frisk tankfuld benzin på aggregatet. Lad den så køre med belastning til benzinen er opbrugt. Jeg har sådan en motor der kører en 3" vandpumpe. Når den har stået stille for længe kan der også være "vand" i olien. Link to post
Jens_P Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 Om motoren har stått i nærheten av din oppgitte bostedsedskommune så var det jo litt snø og is en periode før jul. Kan det ha lagt seg snø og is på steder som har ført til vann og is på steder det normalt ikke kommer fuktighet? Som @Sleipner93 antyder, så er det vel en utlufting fra veivhus et sted? Bare en spekulasjon. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Posted December 29, 2019 Author Share Posted December 29, 2019 Takk for veldig gode innspill alle sammen Jens_P skrev 51 minutter siden: Kan det ha lagt seg snø og is på steder som har ført til vann og is på steder det normalt ikke kommer fuktighet? Godt forslag ! jeg skal prøve å kaste på noe snø og se om jeg kan forstå hvordan smeltevann renner av. Båten ligger i en fjordarm nær Arendal hvor jeg bygger hytte. Det er et "gjør alt selv" prosjekt så jeg har endel utstyr. Helsa svikter så da trenger jeg enda mere utstyr for å kompensere.. Men vann i olja er jeg ikke vandt til Sleipner93 skrev for 3 timer siden: Er vel en utluftingslange fra toppdekselet til luftfilter om jeg husker riktig? Kan vann ha kommet inn her ? Har sjekket slangen nå og det er ikke sprekker i slangen. Shortcut skrev for 3 timer siden: Hvad er store mængder vand i olien ? Oljen er lysegrå så jeg vurderer det til å være mye vann i den olja Link to post
bmwmaxi Posted December 29, 2019 Share Posted December 29, 2019 Jeg har vært borti samme problem med en tilsvarende motor. Viste seg og være et rusthull i eksospotta som resulterte i at regnvann randt inn via sylinder. Kan vel også oppstå ved dårlig pakning mellom eksos potte og 90 grader bennet. Link to post
dieselfan Posted December 29, 2019 Author Share Posted December 29, 2019 bmwmaxi skrev 55 minutter siden: rusthull i eksospotta som resulterte i at regnvann randt inn via sylinder. Der fant du løsningen Etter å ha sjekket tipset ditt er det klart at min motor mangler deflektoren på utgangen av eksospotta.. Regnvann og smeltevann kan dermed komme inn i potta. Bare litt om gangen men som vi vet: "mange bekker små blir en stor å" Skyller nå motoren og har sjekket at det ikke er korrosjon på ventiler og seter med snake kamera. Ingen feil på eksospakning. Har bestilt ny deflektor. Husk på detaljene folkens Tusen takk til alle for veldig aktiv og god hjelp Link to post
Faxen Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Du må skifte NIC til BENSINFAN. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ivar Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 .. eventuelt "Forbrenningsmotorfan" Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 dieselfan skrev On 29.12.2019 at 12.20: Oljen er lysegrå så jeg vurderer det til å være mye vann i den olja Trenger ikke å vær så veldig mye vann for å få lysegrå olje. Jeg var på en gammel båt for noen år siden der oljen på ene thrusteren var temmelig lysegrå. Slik oljen såg ut, så tippet jeg det måtte være minst 20% vann i oljen Målte vanninnholdet til 2,5%. Så med et oljevolum på 1 liter, så er det ikke mange milliliterene som skal til for at oljen lysner betraktelig. Link to post
bellen Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Faxen skrev Just now: Du må skifte NIC til BENSINFAN. Eller "bensinhelv..e" Link to post
bmwmaxi Posted December 31, 2019 Share Posted December 31, 2019 Pass dere nå så det ikke blir TESLAFAN Link to post
dieselfan Posted December 31, 2019 Author Share Posted December 31, 2019 Takk @bellen alt godt til deg og dine ???? Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now