Jump to content

Trematerialer utfor Grimstad - Berging eller tyveri?


mons

Recommended Posts

Nrk melder om at store mengder trematerialer blir berget fra sjøen utfor Grimstad - Arendal.

https://www.nrk.no/sorlandet/flere-tonn-planker-pa-avveie-langs-sorlandskysten-1.14838572

 

I den nederste videosnutten intervjues regionsdirektør i kystverket og uttaler såvidt jeg skjønner at hvis ikke forsikringsselskap el melder seg er slik berging tyveri.

Folk har tauet til land store materialpakker og plukket løse materialer, og ingen eier/forurenser har meldt seg.

 

Er det tyveri å slepe slikt til land?

Blir det tyveri hvis ikke man melder fra om funnet?

Skal det meldes som hittegods slik at samfunnet må bruke penger på å leie Falken el til å hente inn hittegodset fra holmene for senere å selge det på auksjon?

Er det egentlig berging ihht loven slik at berger kan kreve bergelønn? Det kan vel neppe være tvil om at materialene hadde vært 100% tapt om fiskere ol ikke hadde berget de?

Nå er vel restverdien full av saltvann kanskje 25%

 

Kan de som har hatt arbeid/utgifter med berging fakturere evt eier og i tillegg be eier komme og hente materialene der man har lagt de på land?

 

Åpent for litt kverulering i vintermørket ;-)

 

 

 

 

Mons

Link to post

Høres litt byråkratisk ut;  en person sleper materialpakker ut av skipsleia og fortøyer materialene i sikkert område, blir deretter anmeldt for tyveri av regionsdirektør i kystverket og for å ha hindret flere forlis med risiko for tap av menneskeliv da taxibåten som dundret over der den ene materialpakka lå, IKKE kjørte på materialpakka og dermed IKKE røsket IPS drevet rett ut av båten og sank som en stein....

Link to post
Guest Avmønstret#

Med den historiske ballasten en har på Sørlandet er nok kysten ryddet for plank temmelig raskt, uten at noe moralske spørsmål er stilt. Bare ikke slå hjel om noen levende havarist reker i land.

 

Blir nok mye snekring på det blide Sørland denne sommersesongen. ;-)

----

Drit i Kystverksdirektøren sier nå jeg. Så lenge en ikke selger videre syns jeg dette må være grei skuring. Ville dokumentert mengde (tatt bilder) av det jeg fant for å unngå spekulasjoner om det blir lagt til rette for en eller annen "ordning" ifht å melde funn senere. 

 

Materialer som ligger i sjøen utgjør en fare, og har, når de ligger i sjøen, etter min vurdering null verdi. De er på vei til å bli 100% ødelagt. 

 

At en klarer å redde ut ørlite restverdi av det man rydder ut av sjøen blir mer i retning av å lage ved av en stokk en sleper i land. Den totale mengden arbeid som ligger i å redde restverdien overgår totalverdien. Klarer ikke å se at dette kan være tyveri. 

Link to post

Det er vel slik at det har vært i en del generasjoner allerede og mange hus på Sørlandet, og andre steder, er bygget av "gratis" plank som har kommet fra tapt last eller forliste skip. Husker ikke om dette er dekket i en konkret lov, men ganske sikker på at det er slik det er, Finnes også en del andre eksempler fra senere år (på nettet) og aldri vært nevnt noe annet enn at det er "finders, keepers".

 

Finders, keepers is an English adage with the premise that when something is unowned or abandoned, whoever finds it first can claim it. This idiom relates to an ancient Roman law of similar meaning and has been expressed in various ways over the centuries.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#
Puntern skrev for 6 timer siden:

Det jeg har hørt fra de eldre, vrakgods og annet som reker i land tilfaller finner. Om det ikke fjernes fra område innen 24 timer tilfaller det grunneier.

 

Hvis en på Sørlandet hører med "de eldre", som har hørt "fra de eldre" som har hørt fra "de eldre". Så er en vel sånn ca tilbake til den tiden Sørlendingene var pirater. Mellom 1807 og 14 ble det utrustet 70 kaperbåter i Kristiansand. I løpet av perioden ble 300 kaprede båter ført til Kristiansand. 

 

Det er også spekulert i at skip ble lokket til forlis med falske fyr/fyrbål og det som rak ii land ble tatt og skipene robbet. Men det har vel neppe overlevd noen som har kunnet bekrefte dette. ;-)

----

Ville nok hørt med politiet fremfor "de eldre". 

Link to post

Det er vel enkelt å være enig i at det i dette tilfellet virker være moralsk riktig å ta opp virket å bruke det til hva man ønsker. Dessverre er det vel slik at regler må dekke alle situasjoner. Hvis det hadde vært en last med høy verdi, for eksempel containere med elektronikk, ville det vel ikke fremstått som like selvfølgelig at alle og enhver bare kunne plukke det opp og beholde det?

Link to post
Pinkvin skrev for 16 timer siden:

 

Hvis en på Sørlandet hører med "de eldre", som har hørt "fra de eldre" som har hørt fra "de eldre". Så er en vel sånn ca tilbake til den tiden Sørlendingene var pirater. Mellom 1807 og 14 ble det utrustet 70 kaperbåter i Kristiansand. I løpet av perioden ble 300 kaprede båter ført til Kristiansand.

 

De var jo "statsautoriserte", eller hadde skriftlig tillatelse fra selveste kongen så nei, ikke pirater, men statsautoriserte pirater.

 

Dette oppslaget fra 2000er å finne på NRKs hjemmesider, ikke helt lett å bli klok på;

 

Mange har de siste dagene forsynt seg av store mengder vrakgods langs sørlandskysten. 2100 tonn materialer har drevet i land etter at en tysk lastebåt forliste i Skagerrak. Politiet oppfordret folk til å sanke tømmeret som driver i sjøen, men er det finnerens eie? Svein-Henrik Svensen, direktør i sjøassuranseselskapet Gard mener det ikke er en selvfølge at dette er finners eiendom. Politimesteren i Arendal, Ole Petter Parnemann, mener det er viktig at plankene kommer fort ut av sjøen slik at de ikke hindrer båt-trafikken.

- Så får vi diskutere eierskapet etterpå, mener Parnemann.

 

Så når, eller hvis, det kan bli etablert hvem som er den rette eier av plankene er det bare å informere denne om hvor han/hun kan hente sine planker. Jeg setter en krone på at ingen "rette eier" vil ta seg bryet med å hente materialene!

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

De opprinnelige eierne er lasten har nok allerede fått oppgjør fra sitt forsikringsselskap for tapet, så lasten er vel å betrakte som forsikringsselskapets eiendom. At de vil ta se bryet med å samle inn dette og så selge dette som vrakgods etterpå til sterkt redusert pris eller ren destruksjon tror jeg neppe vil skje. Tror nok forsikringsselskapet bare er happy med at "forurensningsproblemet" forsvinner av seg selv takket være driftige sørlendinger. Forsikringsselskapet ønsker nok minst mulig fokus på dette fra myndighetenes side i forhold til fare for skipsfart, forurensning av skjærgård etc. Så Win-Win-Win for alle parter at vraklasten blir "borte" på finurlig vis.

Link to post
Pinkvin skrev for 18 timer siden:

 

Hvis en på Sørlandet hører med "de eldre", som har hørt "fra de eldre" som har hørt fra "de eldre". Så er en vel sånn ca tilbake til den tiden Sørlendingene var pirater. Mellom 1807 og 14 ble det utrustet 70 kaperbåter i Kristiansand. I løpet av perioden ble 300 kaprede båter ført til Kristiansand. 

 

Det er også spekulert i at skip ble lokket til forlis med falske fyr/fyrbål og det som rak ii land ble tatt og skipene robbet. Men det har vel neppe overlevd noen som har kunnet bekrefte dette. ;-)

----

Ville nok hørt med politiet fremfor "de eldre". 

 

Artig at du trekker frem kaperfarten, som var en stor geskjeft på Sørlandet. Men du må sette det i rette kontekst, som var at England var i krig med Napoleon og engelskmennene fryktet at den dansk-norske marinen skulle bli involvert på Napoleons side og derfor gikk til aksjon. I 1807 ble stort sett hele den Dansk-Norske marine flåten tatt av engelskmennene i det store flåteranet i København Flåteranet.

Det igjen ført til at Danmark-Norge sluttet seg til Napoleon, krig og handelsblokade var et faktum. Vind og vær i Skagerak fortsatte å føre mange nå fiendtlige handels- og marinefartøyer opp langs de sørlandske kyster, men uten egen marine var det ikke så mye som kunne gjøres. Inntil Kongen begynte å utstede såkalte kaperbrev til driftige borgere som på egen regning og risiko utrustet passende små fartøyer som kunne ta opp kampen med de fiendtlige skipene i våre farvann. Gevinsten til borgerne var selvsagt en andel av byttet (prisen), dette ble avgjort i lovlige, regulerte former av den oppnevnte priseretten i Christianssand.

Risikoen for deltagerne var selvsagt faren for egen helbred samt den ikke ubetydelige risikoen for å havne i den engelske prisonen. Man regner med at det i årene 1807-1814 satt omkring 7000 dansk-norske i de engelske fangeleirene eller fangeskipene (og at de fleste av dem var norske) , ofte under særdeles kummerlige forhold.

Ibsens Terje Vigen figur var jo ikke en kaper men en av dem som for å berge egen familie trosset blokaden og rodde over Skagerak for å prøve å skaffe korn (det var pga blokaden tildels stor matmangel på Sørlandet i denne perioden), han ble arrestert av engelskmannen og havnet i prisonen, i hele 5 år.

 

Ovenstående bare for å justere litt på bildet av den gjevne sørlending som en herjende pirat, som med huggerten i kjeften border gullfregatten... :smiley: 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Rolf skrev 14 minutter siden:

Ovenstående bare for å justere litt på bildet av den gjevne sørlending som en herjende pirat, som med huggerten i kjeften border gullfregatten... :smiley: 

 

Har du en venn på Sørlandet så har du en venn for livet, men har du en uvenn på Sørlandet så vet du det ikke!:giggle:

 

ps

Fra en som feirer sørlandsjul med sin sørlandskone.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Rolf skrev 54 minutter siden:

 

Artig at du trekker frem kaperfarten, som var en stor geskjeft på Sørlandet. Men du må sette det i rette kontekst, som var at England var i krig med Napoleon og engelskmennene fryktet at den dansk-norske marinen skulle bli involvert på Napoleons side og derfor gikk til aksjon. I 1807 ble stort sett hele den Dansk-Norske marine flåten tatt av engelskmennene i det store flåteranet i København Flåteranet.

Det igjen ført til at Danmark-Norge sluttet seg til Napoleon, krig og handelsblokade var et faktum. Vind og vær i Skagerak fortsatte å føre mange nå fiendtlige handels- og marinefartøyer opp langs de sørlandske kyster, men uten egen marine var det ikke så mye som kunne gjøres. Inntil Kongen begynte å utstede såkalte kaperbrev til driftige borgere som på egen regning og risiko utrustet passende små fartøyer som kunne ta opp kampen med de fiendtlige skipene i våre farvann. Gevinsten til borgerne var selvsagt en andel av byttet (prisen), dette ble avgjort i lovlige, regulerte former av den oppnevnte priseretten i Christianssand.

Risikoen for deltagerne var selvsagt faren for egen helbred samt den ikke ubetydelige risikoen for å havne i den engelske prisonen. Man regner med at det i årene 1807-1814 satt omkring 7000 dansk-norske i de engelske fangeleirene eller fangeskipene (og at de fleste av dem var norske) , ofte under særdeles kummerlige forhold.

Ibsens Terje Vigen figur var jo ikke en kaper men en av dem som for å berge egen familie trosset blokaden og rodde over Skagerak for å prøve å skaffe korn (det var pga blokaden tildels stor matmangel på Sørlandet i denne perioden), han ble arrestert av engelskmannen og havnet i prisonen, i hele 5 år.

 

Ovenstående bare for å justere litt på bildet av den gjevne sørlending som en herjende pirat, som med huggerten i kjeften border gullfregatten... :smiley: 

Dette ble litt mer utdypet fortelling av Kaperspillet ?

Mouche skrev 39 minutter siden:

 

Har du en venn på Sørlandet så har du en venn for livet, men har du en uvenn på Sørlandet så vet du det ikke!:giggle:

 

ps

Fra en som feirer sørlandsjul med sin sørlandskone.

Haha, det er nok noe sannhet i dette ?

Link to post
Guest Avmønstret#
Rolf skrev 57 minutter siden:

 

Ovenstående bare for å justere litt på bildet av den gjevne sørlending som en herjende pirat, som med huggerten i kjeften border gullfregatten... :smiley: 

 

Nå er det vel en kar i en dyrepark som spiller opp den mest. Men ja, jeg ser for meg Sørlendinger med tollekniv i kjeften som bykser fra plankehaug til plankehaug på sjøen i disse dager, skal innrømme det :giggle:

 

Og om det kanskje føles mer naturlig enn en skulle trodd så kan både historisk erfaring, for å ikke snakke om epigenetikk kanskje forklare hvorfor ;-) Det har kanskje blitt naturlig for den sjøvante Sørlendingen å hoppe fra plankehaug til plankehaug med tollekniv/huggert i kjeften ;-) 

 

Vi vet jo også at Sørlendinger har en forkjærlighet for Listhaug (ok, den var tynn). 

 

listhaug.jpg.da0a569978cfa940596eaca0f527540b.jpg

 

 

Link to post
Mouche skrev 54 minutter siden:

 

Har du en venn på Sørlandet så har du en venn for livet, men har du en uvenn på Sørlandet så vet du det ikke!:giggle:

 

ps

Fra en som feirer sørlandsjul med sin sørlandskone.

:thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Folk som bor langs vår lange kyst har vel i alle år opplevd på kroppen sannheten i ordtaket "Havet gir og havet tar". Noe av det som havet gav var det som kom rekende i land og som kunne brukes, det være seg som brensel eller bygningsmaterialer. På den annen side så har kystbefolkningen alltid jo alltid vært smertelig klar over at havet tar, både sine egne og sjøfarende fra fjernere strøk. Og kystbefolkningen har vært klare og villige til å rykke ut for å redde både sine egne og fremmede. 

Mange er de hendelser der det berettes om utviste heltedåder, noen ganger med fatalt utfall for redningsmennene. Andre ganger gikk det godt, de skibbrudne sjøfarende ble reddet i land og man kunne etterpå ordne berging av skip og last. Da var det nok at enkelte kunne bli fristet av de verdier som var ombord og prøve å lure unna noe. Men det ble slått ned på, slike organiserte berginger skjedde under ordnede forhold og oppsyn av bemyndigede personer. Å stjele fra lasten ble ansett som tyveri og en alvorlig sak. Et eksempel på det er den såkalte Stry saka fra Uksnøya, her kan man vel si at myndighetene overreagerte.

 

Som det berettes:

Men no hende det sørgjelege! Det kom opp at fleire hadde teke med seg sjøvått lin og stry heim.

 

Sjøvått lin og stry - neppe ansett som særlig verdifullt i dag, kanskje ikke de store verdier dengang heller. Men påtalemakta tok dette særdeles alvorlig og saken endte tilslutt opp i høyesterett:

Futen på Sunnmøre kravde at 181 av dei som var mistenkte for tjuveri frå "Albion" vart innstemde til forhøyr. Den første dommen vart avsagt 5. mars 1839, men han vart forkasta av høgsterett som kravde ny sakføring 5. oktober 1841. Nokre av dei som vart dømde, døydde. Den nye kommisjonen avsa dom i saka mot dei 122 skuldige den 22. desember 1841. Dommen vart anka til høgsterett som stadfesta den den 30. september 1843. 72 mann frå Haram og 50 frå Sandøy og Aukra vart dømde til tukthusstraff frå 2 til 6 månader og nokre til vatn og brød. Mellom dei dømde var det 29 losar som miste losretten sin.

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...