Kjetil1 Svart 30.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Krever de at lasten returneres til rett eier, vil jeg anta det er smartest å slepe lasten tilbake der den ble funnet slik at rette eier kan hente selv ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
M/S AIOLOS Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Hvis det så mye som antydes at forsikringsselskaper skal ha plankene så er det ja bare for finnerne å legge dem tilbake der de fant dem, eller kreve bergingslønn samt kreve lagerleie for dette. Er ikke forbauset om de vil ha alt tilbake, sånn er jo selskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Det er urealistisk at det blir krevd tilbake. Det kan kreves berging og det blir fort en kostbar prosess. Om det skal kreves tilbake må det selvfølgelig hentes der det er sikkert lagret, også en kostbar affære. (å dumpe tilbake vil selvfølgelig være et lovbrudd) Så mener jeg det er noen regler rundt når man kan gjøre krav. Forsikringeng kan selvfølgelig ikke vente i evig tid med dette. Og som nevnt da vil kostnad med ettersyn etc spille inn. Om man har mye liggende kan man jo presse frem et svar fra forsikring ved å kontakte dem med frist for svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Dette har uansett ikke store verdien etter å ligget I sjøen og slått mot land. Noe kan nok selges, men neppe til full pris. Så jeg tipper det er billigere å la private forsyne seg og rydde opp enn en bergingsaksjon initiert av forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 index skrev 21 minutter siden: Så jeg tipper det er billigere å la private forsyne seg og rydde opp enn en bergingsaksjon initiert av forsikringsselskapet. Uten tvil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 31.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 Her er båten, men de skriver ingenting om hva man kan gjøre med plankene. De har fulgt rederne og meldt fra til registreringsland og nærmeste land som var Danmark. Sitér dette innlegget Mons Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Så lenge de er i int farvann og har varslet som de sier , da har de sitt på det tørre vil jeg tro. Venter mest i spenning på om eierne av lasten har tenkt å rydde selv eller la plankene komme til nytte i folks private prosjekter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Jeg for min del håper bare an noe av materialene unnslipper sørlendingene og i stedet fordeler seg oppover vestlandskysten. Litt gratis plank er aldri feil? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjeles Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 On 12/28/2019 at 11:40 PM, mons said: Blir det tyveri hvis ikke man melder fra om funnet? On 12/28/2019 at 11:47 PM, tilplan said: Jussen kjenner jeg ikke, men .... On 12/29/2019 at 1:08 AM, Sjeldenutpå said: Ukjent med praksis og jus. Men eg vil annta .... On 12/29/2019 at 2:38 AM, Fuglen said: Det er vel "søppel" i fjæra ... On 12/29/2019 at 7:41 AM, Mouche said: Her tror jeg faktisk det bare er å forsyne seg med god samvittighet .... On 12/29/2019 at 8:59 AM, Puntern said: Hva jussen sier nå til dags vet jeg ikke. Det er underlig at lovkunnskapen står så svakt og selvjustisen står så sterkt blant båtfolket. Fort gjort å sjekke loven om hittegods fra 1953. Her er noen aktuelle utdrag: Lov om hittegods [hittegodslova] § 1.Hittegods er lausøyre som har kome bort for innehavaren utan at han ville det, og som nokon har funne og teke hand um. § 2.Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det. Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på. § 5.Den som sit med hittegods, skal ta vel vare på det. Kjem godset bort eller vert det nemnande skadt og han har fare grovt aktlaust åt, er han ansvarleg for tapet som eigaren lid. § 12.Den som ulovlig tilegner seg hittegods, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Den som ulovlig unnlater innen rimelig tid å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som etter bestemmelse i lov skal ta vare på den, straffes med bøter. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 (redigert) Kjeles skrev 24 minutter siden: Det er underlig at lovkunnskapen står så svakt og selvjustisen står så sterkt blant båtfolket. Fort gjort å sjekke loven om hittegods fra 1953. Her er noen aktuelle utdrag: Bra du setter skapet på plass for oss. Finner du eier løse planker til sjøs eller i fjæra er det bare å dumpe de av på nærmeste politivakt i sammen med hjulkapsler og enslige votter som ligger langs ruta ditt. Redigert 1.Januar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 (redigert) § 1.Hittegods er lausøyre som har kome bort for innehavaren utan at han ville det, og som nokon har funne og teke hand um. Ville dyr eller andre pelsdyr enn mink som har rømt og sidan vert attfanga eller eventuelt drepne etter tiltak av andre enn eigaren, vert rekna for hittegods. Funne bufe og andre husdyr, berga fiskereiskap og båtreinad, vrakgods og annan bortkomen lausøyre som det er gjeve føresegner om i serskild lov, skal ikkje reknast for hittegods utan det går fram av serføresegnene. Er her juristene kommer inn, finnes det eget lovverk som overstyrer §1? Redigert 1.Januar.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mons Svart 1.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Tror det er flere regler som spiller inn. Når går det fra å være hittegods til å være søppel? Søppel du tar opp av vannet har du plikt til å behandle videre. Kan du kaste en bærepose eller må du ta forsvarlig vare på den? Det finnes også regler om å overta gods ol som eieren har gitt opp, og ettersom et forsikringsselskap ikke har meldt seg må man vel anta at de ikke er interessert? Godt nyttår! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mouche Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 (redigert) Kjeles skrev 1 time siden: Det er underlig at lovkunnskapen står så svakt og selvjustisen står så sterkt blant båtfolket. Fort gjort å sjekke loven om hittegods fra 1953. Her er noen aktuelle utdrag: Ja, her satte du oss virkelig på plass, i alle fall meg, det skal du ha! Kom til å tenke på at jeg fant en liten fender flytende i sjøen for et par år siden, og den tok jeg opp og har siden brukt siden ingen eier har dukket opp. Nå skjønner jeg nå a tjeg skal umiddelbart sette meg i bilen og kjøre til nærmeste politistasjon og avlevere denne. Og for de som har god tid og/eller kjeder seg, kan det muligens være noe å finne av interesse her: https://docplayer.me/40503094-Last-over-bord-en-gjennomgang-av-reglene-om-oppryddingsansvar-relatert-til-last-saerlig-containere-som-har-falt-over-bord-fra-skip.html#show_full_text Redigert 1.Januar.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mons Svart 1.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Kanskje dette er løsningen på forlatte båter? Meld de som hittegods og be politiet sørge for henting? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Mouche skrev 5 minutter siden: Ja, her satte du oss virkelig på plass, i alle fall meg, det skal du ha! Kom til å tenke på at jeg fant en liten fender flytende i sjøen for et par år siden, og den tok jeg opp og har siden brukt siden ingen eier har dukket opp. Nå skjønner jeg nå a tjeg skal umiddelbart sette meg i bilen og kjøre til nærmeste politistason og avlevere denne. Ta ikke den irooooniske tonen der unge mann! (Fritt etter Jan P Syse ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 (redigert) Siden hopprennet ikke er det aller morsomste så blar jeg litt i boken; Siste Havn, Skipsforlis langs Sørlandskysten, og der ser det vel ut som at der det var snakk om verdier så ble det utbetalt bergningslønn for verdifulle gjenstander og at det som ble reddet i land ble auksjonert bort så også auksjonarius fikk en slant, men kan ikke finne eksempler på at noen planker ble tildelt en slik behandling. Men jeg gjentar min "påstand" om at en god del benyttet byggemateriale i uthavner langs denne kysten er materialer som "tilfeldigvis" har kommet flytende av seg selv og uten at noen betaling har funnet sted. Redigert 1.Januar.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brigg Svart 1.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2020 Mouche skrev for 6 timer siden: Men jeg gjentar min "påstand" om at en god del benyttet byggemateriale i uthavner langs denne kysten er materialer som "tilfeldigvis" har kommet flytende av seg selv og uten at noen betaling har funnet sted. Dette tror jeg har skjedd i stort omfang også andre steder enn på sørlandskysten. Lengst nord langs kysten, hvor det er lite skog, var det alltid kjærkomment når fraktebåtene med «russertømmer» mistet noe av lasten i dårlig vær. Da kunne det bli materialer til et nytt naust eller noe. Gåkkå mathus på Hysvær ved Vega på Helgelandskysten er bygget av materialer funnet langs holmene i området. Dette ble bygger for 15-20 år siden. https://www.visitvega.no/gkk-mathus Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2020 pipe skrev for 19 timer siden: Bra du setter skapet på plass for oss. Finner du eier løse planker til sjøs eller i fjæra er det bare å dumpe de av på nærmeste politivakt i sammen med hjulkapsler og enslige votter som ligger langs ruta ditt. Endelig er det funnet en løsning for meg siden det ligger mye av slikt ved eiendommen min, venter til det blir lyst og bringer "hittegodset" til lensmannskontoret Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.