Jump to content

Yamaha 70hk 1994 pris

rene83

Recommended Posts

Det har jo alt å si hvilken stand den er i. Generelt er slike motorer ganske dyre sett i forhold til alder etc. Men da kreves det jo at de er godt holdt, starter og går bra og bærer preg av bra vedlikehold. 

Jeg har en 60 hk Evinrude fra 1991. Uten powertrim. Går bra. Starter alltid så lenge det er strøm på batteriet og bensin. Mange foretrekker eldre totaktere fremfor eldre firetaktere. 

Har du bilder? Hvordan er motoren i stand? Lang/ kort stamme etc? Powertrim eller ikke?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Det har jo alt å si hvilken stand den er i.

helt klart.  For å ta ytterlighetene: en ferskvannskjørt og velservet motor, hvor det går an å få løs div bolter uten at de knekker.   Kontra en som har levd hele livet i saltvann og man må påregne at alle boltene til undervannshuset er irret fast og går tvert av når man skal skifte impeller 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Balder..

"Delvis skjæring" vil i praksis si att dette ikke er motor for en som ikke er vant mekaniker.

Betal heller litt ekstra for en motor som er i god stand.

Enig med de over, foretrekker en enkel å bra 2-takter fremfor en gammel 4-takter, det pga reprasjons/service kostnader på 2-takt vs 4-takt.

En bekjent skaffet seg en bra fungerende 90 hk Yamaha for 5000. Riktignok fra 80-tallet, men når motorene er så gamle som den du spør om, spiller det liten rolle om den er 25 eller 35 år gammel. Skadehistorikk, og hvordan den er brukt og vedlikeholdt er viktigst. 

Den er verdt ca 3x så mye i deler, som den er komplett. Hvis du får solgt alle delene. Girhus og powertrim blir somregel solgt på dagen, men resten blir man gjerne sittende igjen med 

Guest Balder..

En motor solgt i deler kan være god butikk, men en må være ærlig, selg kun gode deler, test/sjekk/mål mekaniske deler å ohm test elektronikk.

Jeg hadde en 1998 Johnson 115 i bruk på min dorgebåt i mange år, annonserte en gang etter en stator for å ha i reserve, endte da tilfeldigvis opp med å kjøpe en lik delemotor for 3000kr, plukket av ett par ting jeg ville ha i reserve til egen motor å annonserte resten.

Da det etter noen måneder var solgt deler for over 10000kr fra denne delemotoren endte jeg de 2 neste årene opp med å kjøpe 8 slike 90/115hk Oceanrunnere.

Betalte under 5000kr pr/st for alle, ble kjøpt ut fra bilder, dvs usett, fikk de alltid hjem ilpt av 2-4dg for 500-1000kr/st via Finn.no Småjobber (som det desverre ble slutt på).

Av de 8 ble alle bortsett fra 2st som bare trengte forgasser service og en som hadde ledningsbrudd ifbm stator ilpt av kort tid solgt som deler.

De 3 som med litt arbeid var i orden fikk en vanlig service å solgt for 15-18000kr pr st.

Har nå solgt båten med den motoren å dermed sluttet jeg med denne "hobbyen"

Det "fryktelige" oppi dette var att de fleste motorene var i orden, noen hadde vært inne på verksted pga startproblem å fikk beskjed om att det måtte kjøpes nye forgassere for 10000kr, det var bare å rense forgasserne så var motor i orden, flere lignende tilfeller med småfeil, det virker som mange verksted "skaper" store rep kostnader for dermed å få solgt en ny motor, de legger til..."beklager vi kan ikke ta din motor i bytte, prøv på finn.no".

Det er bra att noen gjør det slik i steden for att motorene bare skrotes.

Det er mye å spare på å kjøpe en brukt del som er i orden kontra nye deler.

Jeg tenker ca 25% av nypris er en ok pris for både selger å kjøper så lenge delene er i orden, det blir da likevel mye penger igjen bare for bare de 10 mest attraktive delene på en motor, undervannshus, stator, powerpack, forgassere, trim tilt enhet, trottlehus, ledningsnett, coiler, bensinpumpe/VRO, komplett powerhead med topper, + alle smådeler.

Skal du prøve dette sørg for å finn ett motor merke/modell der produksjonen strekker seg over en lengre periode å att delene også kan brukes på flere modeller.

Feks som på Johnson/Evinrude 90/115hk  1996-tom2003 90/115hk der alle delene er like å går om hverandre, eneste forskjellen på 90hk og 115hk er porthøyde på eksos/transfer porter + forgasser diam, alt ! annet er det samme.

Noe må man jo pusle med :)