Jump to content

Ladac landstrømslader gir for høy ladespenning?

riskyrasmussen

Recommended Posts

Jeg har en Ladac landstrømslader 30A.

Sto montert i båten da jeg overtok, så den kan være fra siden byggeår 2005

Jeg har lagt merke til at forrige eier har skiftet både forbruk og startbatterier i 2018, samt montert en skillediode for flere banker samtidig.

Når jeg var nede i båten i dag tidlig i 06-tiden lå spenningen på 14,85. Jeg har ikke sett det så høyt før, men så har jeg kun hatt troverdig måling i 1 uke også (BMV 712).

Tenkte at dette kunne være en "syklus" og tok turen neddom i 16-tiden. Spenningen var da 14,77.

Temperatur i mottorom var hhv. 9 og 10 grader.

Noen som har erfaringer med samme lader? 

Om det er den store laderen med trafo, så stikker det ut en temp føler, ved pluss og minuskabelen. Den lader litt hardere når det er lavere temp. Om du skrur av lokket, og trekker printkortet litt opp, så er det et potmeter som du kan justere spenningen med. Bør ha fullt batteri når du gjør det, og ta hensyn til temperaturen. Disse laderene har en fast minimumstid på float rundt 16t også, så om man stadig setter på lading med fulle, eller nesten fulle batterier, kan de nok bli litt hardt for batteriene. 

Jeg justerte spenningen litt ned på mine agm, og passet på å ikke lade nesten fulle batterier. Satte en egen liten 5A Lader på start, da det ikke har samme lade behov. 

Edited by Gullfisk (see edit history)
Seilars skrev On 2.1.2020 at 19.26:

Du skriver ikke noe om hva slags type batterier du har, og hvor lenge de har stått tilkoblet lader/ hvor fulle de er. 

Heisann!

Det er snakk om Sønnak Dual SR 550, og de har stått tilkoblet ganske lenge, over 1 uke :)

Har som flere andre hatt litt stor tillit til at laderen skjønner når det er fullt, men det er det slutt på ;)

Ser forøvrig av Sønnaks sine nettsider at de opererer med litt andre ladespenninger en det jeg er vant til.

Skjermbilde 2020-01-03 kl. 21.04.55.png

Skjermbilde 2020-01-03 kl. 21.05.07.png

Bruker du båten på vinteren? Lavere temperaturer gir enten lengre ladetid eller man må kompensere for den lave temperaturen ved å øke spenningen.  Bruker man ikke båten, så ser jeg ikke noe poeng i å lade med temp. kompensering.  De spenningene som oppgis regner jeg som maks spenningene som leverandør oppgir at man kan lade med. På vinteren kan man lade med høyere spenninger, og man trenger det om man vil lade opp batteriet like raskt som på sommeren. Aller viktigst er det at batteriet blir 100% fullt regelmessig.  At ett batteri står med 14,85V en uke etter at det ble tilkoblet er helt feil. Kjenn etter at batteriet er kjølig, se at det ikke trekker noen ladestrøm, og slå av laderen om den ikke har blitt slått av.  Mål gjerne hvilespenningen når batteriet har stått ubelastet ett døgn, og verifiser at den  ligger på mer enn 12,6V.  

Kan høres ut som om laderen din har hengt seg opp i bulk. 

riskyrasmussen skrev On 2.1.2020 at 18.11:

Jeg har en Ladac landstrømslader 30A. 
Noen som har erfaringer med samme lader? 

Ladac  laderne ble overtatt av Defa på et tidspunkt. Jeg har hatt et par versjoner av samme lader som deg i to forskjellige båter. Denne laderen har kostet meg to sett med batterier, sønnack bly syre 145 ah. Jeg tok kontakt med både Sønnack og Defa. Sønnack var klar på at det var laderen som knekte batteriene. Etter litt diskusjon med Defa fikk jeg etterhvert ny lader. 
Problemet med Ladac/Defa laderen var at den helt ukontrollert kunne øke spenningen til drøye 16 volt.

Flid skrev 53 minutter siden:

Ladac  laderne ble overtatt av Defa på et tidspunkt. Jeg har hatt et par versjoner av samme lader som deg i to forskjellige båter. Denne laderen har kostet meg to sett med batterier, sønnack bly syre 145 ah. Jeg tok kontakt med både Sønnack og Defa. Sønnack var klar på at det var laderen som knekte batteriene. Etter litt diskusjon med Defa fikk jeg etterhvert ny lader. 
Problemet med Ladac/Defa laderen var at den helt ukontrollert kunne øke spenningen til drøye 16 volt.

Det var nyttig info, takk.

Er du fornøyd med den nye laderen

Skulle jeg skiftet, så hadde det vært kjekt med kombinert lader/inverter :)

Det er nok korrekt som Flid hevder. De lovpriste laderene fra Ladac hadde den, for batteriprodusenten utmerkede egenskap, at når laderen konket (ikke alt for sjelden) kjørte Ladac ladespenningen opp til full kok av batteriene. Jeg har hatt en Ladac lader, mer enn nok for mitt vedkommende. Dette var i gamledager, da 'Ladac-generalen' fremdeles var i full vigør. Sikkert annerledes i dag.

Hvordan Ladac/Defa laderne er nå, vet jeg lite om. Men jeg har fremdeles en 30A Ladac lader med trafo fra gamledager/1998 som fungerer utmerket. Men den har en helt annen karakteristikk enn dagens "smarte" ladere. Den peiser på med 14,4V og den strømmen batteriet tar imot i rundt 24 timer før den senker spenningen til 13,6V. I tillegg er spenningen overlagret med pulser. Denne laderen bruker jeg dersom jeg har et batteri som er godt utladet for å få det på topp før frakobling og  innkobling  i bilen, båten eller hva jeg bruker batteriet til.

Angående ladere med pulslading, så kan det gi uriktige målinger med en del digitale multimetere.

ladac_30_box.jpg.fe5bf5a76d204d211d85f6d15b685d4b.jpg

ladac_30a_puls.jpg.71b5043eb8aab42f8b3fa64bb0bf21ef.jpg

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Samme lader jeg hadde, som jeg snakket om i innlegget i starten av tråden. Om man tar av endelokket foran i bildet, sitter det et potmeter for justering av spenningen på venstre side av lysdiodene. Det sitter litt ned på et printkortet som står på høykant så vidt jeg husker. Som LarsH sier, så holder den høy bulkspenning lenge, så derfor ikke så heldig med stadig topping av nesten fulle batterier. Spesielt agm og lukkede kanskje. 

Jeg har gått over til en Victron 25A "smart" lader i båten koblet direkte til forbruksbanken og som egner seg godt for oss som gjerne ligger mange dager sammenhengende i gjestehavn med landstrøm tilkoblet. Da tar den seg stort sett av alt forbruk. Om strømmen skulle være borte litt, booster den opp noen minutter med 14,4V når strømmen kommer tilbake før den senker spenningen igjen.

Takk for tipset om potmeteret, greit å vite om jeg skulle bruke den til batterier som trenger annen spenning.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den Defa laderen vi har nå er elektronisk, 2x30 ampere. Hvis man lar den stå på lading uten avbrudd leverer den 13,4 - 13,5 volt uten problemer. Hvis sikringen på land løser ut så starter den på 14,4 volt og det tar litt tid før den er nede på 13,4 igjen, selv med fulle batterier. Vi bodde i båten litt over seks måneder i fjor sommer. Den var da koblet til landstrøm mesteparten av tiden. Ingen problemer og det var ikke nødvendig å etterfylle en dråpe vann på batteriene.