Jump to content

Sting 475 PRO


siddisen86

Recommended Posts

Hei.

 

Det finnes lite informasjon angående Sting 475 PRO, så jeg tenkte å dele litt erfaring.

 

Jeg kjøpte meg en Sting 475 PRO sommeren 2018, og jeg angrer ikke, selv om det ikke var så mye informasjon om denne modellen.

 

Nå har jeg eid båten i godt over 1 år. Og det jeg kan si er at dette er en kjempe god landstedsbåt. Fra tidligere har jeg eid Steady 385 (m/15 hk mariner) og en GH 14 (m/ 9.9 hk evinrude). Før jeg valgte Stingen var det flere modeller jeg hadde i tankene. Crescent, askeladden, uttern, yamarin,  Øien og buster (alle i 16 fots klassen). Men jeg så fort at jeg kunne gjøre et røverkjøp på kjøp av Stingen da jeg fikk en helt ny båt og motor til samme prisen for hva jeg måtte gitt for en eldre båt av de jeg har nevnt.  

 

Jeg har hatt båten ute på sjøen siden jeg kjøpte den. Jeg har kun hatt den på land to ganger for å vaske, og bunnsmøre den. Den er stødig på grunn av sin relativt høye vekt og ikke minst bredde. Den ligger godt i sjøen, og den tar grov sjø bra mht at båten ikke er større enn 16 fot. Båten har et høyt fribord, men det syns jeg bare er positivt, spesielt om man har små barn som meg.  Ungene står trygt i båten, og kan "spasere" enkelt rundt. De kan stå trygt å kikke/fiske på kanten og man føler seg trygg som far når du er ute på fjorden alene med dem. En annen positiv ting mht det høye fribordet er at det er lett å komme seg av og på båten fra bryggen.

 

Jeg bruker hovedsaklig båten til fiske, samt småturer ute på fjorden. Og til dette fungerer båten veldig bra. Jeg setter både garn og teiner, samt fisker med stang og harpe. Det er god plass til teiner i båten, og enkelt å sette garn fra bauen. Det er støpt inn to solide støtter foran i båten mft teinehalere etc. Og med tiden vil jeg nok spandere en teinehaler til båten. 

 

Båten jeg kjøpte er utstyrt med en 25 hesters evinrude E-TEC. Motoren fungerer greit til mitt bruk.,Båten kommer opp i 19.5 knop med to vokse ombord.  Jeg har hatt 4 voksne og 4 barn i båten, så det er rikelig med plass. Jeg har aldri følt meg utrygg når båten har vært så fullastet. Men med så full båt, er 25 hester i minste laget.

 

Det som trekker litt ned er at du sitter litt for lavt bak styrekonstollen. Dette vil nok bli bedre når jeg får bestillt nye puter på 5-10cm. 

 

I kløpet av året skal jeg få montert på en led lanterne, ekko lodd , VHF og stativ for flagg. Om jeg tar meg råd, kommer jeg nok til å oppgradere motoren fra 25 - 50 hester. Med en slik motorisering vil båten få en ny toppfart på 30 knop. 

 

Kort fortalt er dette en båt jeg kan anbefale. 

 

 

 

 

 

 

 

Bilde 4.JPG

Bilde 5.JPG

 

Bilde 6.JPG

Redigert av siddisen86 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vi endte også med en Sting 475 Pro. Ganske sjelden å se disse båtene ifht Sting 535 og jeg tror det henger sammen med at 535 ikke er veldig mye dyrere som ny og er nesten 40 cm breiere f.eks for de som trenger stor båt. Vi fikk sjøsatt den i går etter å ha hentet den over fjellet i helgen. Til nå virker det som en super båt for poden som er en ivrig fisker med teiner og garn. GH14S som han hadde var en super båt, god i sjøen, men jeg syns fribordet ble lavt når en tenåring skal driv på i sjø og vind.

 

30 hk på våres og den gikk 21 knop i kulingen i går så vi får se litt når det er roligere, men veldig fornøyd med denne hittil, utrolig god i sjøen. Først var vi ute med GHen for å ta bilder og det var absolutt en helt annen verden og gå ut i samme bølgene med denne Stingen, jeg ble veldig overrasket da jeg hadde trodd denne var flatbunnet og ville slå mye, men det var nesten ikke slag å merke så lenge en passet farten, men kunne holde den i plan i mye større bølger enn jeg klarte med GHen. Den ville jo lette pga den lavere vekten, men den går 25-26 knop også med samme motorstørrelse.

 

Enig at en slitter litt lavt bak, så her må en ha en solid pute med seg og ja, 40 hk blir nok ikke feil med last i denne båten, er jo best for motoren og ikke ligge å presse og jeg syns den gikk utrolig stille på 15 knop, men opp mot fult ble det mer intens støy...

633_1523231690.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...