mmosberg Startet 5.Januar.2020 Del på Facebook Startet 5.Januar.2020 Noe som har tips til en automatisk vendebryter? 220V 16A. Skal ha i båten og den skal switche automatisk mellom landstrøm og inverter. Ser Victron har en som heter Filax 2. Men den er ultrarask og koster 4 tusen. Finnes det noe rimeligere? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Mortenliereng Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 (redigert) C.l Redigert 5.Januar.2020 av Mortenliereng Feil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Clas Ohlson skulle det stå Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Mortenliereng skrev 15 minutter siden: Clas Ohlson skulle det stå Søkte litt på Clasohlsson. Fant ikke noe. Link? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Mortenliereng Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Da er det ant utgått vare,selv kjøpte jeg på triaden-senter lørenskog.da lurer jeg på om kansje jula butikker kan ha noe,dem har blitt ganske store på el utstyr Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Er det det som vanelig vis blir kalt trappe-vender du er ute etter? Jeg fant noe på jula om du søker på el-materiel,og så søkrt du I kolonne på trappe-vender Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Dette kan evt lages selv med kontaktorstyring eller vil du ha fiks ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Det er også en mulighet?⚓ Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 time siden: Dette kan evt lages selv med kontaktorstyring eller vil du ha fiks ferdig? Fix ferdig ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Mortenliereng Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Hehe,ok kan se den,jeg vet at alcadon og asea på Alnabru har,hvis dem fortsatt er der.da er det elco materiell å det er bra greier. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Jeg hadde uten tvil brukt kontaktorer. Billig, trygt, kjapt og bygge og tar liten plass. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Ebay har jo flere alternative, f.eks denne: www.ebay.com Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 bellen skrev 52 minutter siden: Jeg hadde uten tvil brukt kontaktorer. Billig, trygt, kjapt og bygge og tar liten plass. Hvordan får man kontaktorer til å jobbe "break before make"? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 mmosberg skrev Just now: Hvordan får man kontaktorer til å jobbe "break before make"? Hjelpekontaktor og tidsrele Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 (redigert) Du trenger en kontaktor med 230V spolespenning og 2 NC + 2 NO kontakter, feks denne fra Elfadistrelec. DIN boks med skinne får du rimelig på Biltema. Landstrøm inn på A1/A2 og de to NO kontaktene, Inverter inn på de to NC kontaktene så tar du ut strøm til båten på andre sida ved å kople NC/NO kontaktene parvis sammen. Får da strøm fra inverter gjennom NC kontaktene når landstrøm ikke er tilkoplet. Når du setter i kontakten til landstrøm så får A1/A2 spenning, kontaktor sjalter og kopler fra NC kontaktene (Inverter) og lukker NO kontaktene (landstrøm). Jord koples sammen utenom kontaktor. Og så kan det være lurt å få noen autoriserte til å godkjenne selvsagt. Var koplet slik i min båt fra leveradør (dvs ikke fra fabrikk men montert lokalt før levering). Redigert 5.Januar.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 (redigert) bellen skrev 12 minutter siden: Hjelpekontaktor og tidsrele Blir for komplisert for meg. Hadde kanskje fått det til, men hadde måttet lese meg opp og brukt lang tid. Eventuelt måtte heg ha fått servert en kjøpeliste og arbeidstegning. Redigert 5.Januar.2020 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Fantino skrev 6 minutter siden: Du trenger en kontaktor med 230V spolespenning og 2 NC + 2 NO kontakter, feks denne fra Elfadistrelec. DIN boks med skinne får du rimelig på Biltema. Landstrøm inn på A1/A2 og de to NO kontaktene, Inverter inn på de to NC kontaktene så tar du ut strøm til båten på andre sida ved å kople NC/NO kontaktene parvis sammen. Får da strøm fra inverter gjennom NC kontaktene når landstrøm ikke er tilkoplet. Når du setter i kontakten til landstrøm så får A1/A2 spenning, kontaktor sjalter og kopler fra NC kontaktene (Inverter) og lukker NO kontaktene (landstrøm). Jord koples sammen utenom kontaktor. Og så kan det være lurt å få noen autoriserte til å godkjenne selvsagt. Var koplet slik i min båt fra leveradør (dvs ikke fra fabrikk men montert lokalt før levering). Just like this En Kaedra kapsling, kontaktor,kabling og nippler så er du der Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 mmosberg skrev Just now: Blir for komplisert for meg. Hadde kanskje fått det til, men hadde måttet lese meg opp og brukt lang tid. Eventuelt måtte heg ha fått servert en kjøpeliste og arbeidstegning. Sjekk svaret til @Fantino. Enklere kan det ikke gjøres. Husk at du ikke har lov å styre med dette selv! Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Jeg var så kjapp at jeg fikk med meg innlegget til @Fantino.... Det der skal jeg få til ? Men har et spørsmål: Vil et slikt opplegg med kontaktorer som styres av spenning fra hhv landstrøm og inverter være "raskt" nok til at inverter og landstrøm ikke kommer i kontakt med hverandre? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 (redigert) mmosberg skrev 34 minutter siden: Jeg var så kjapp at jeg fikk med meg innlegget til @Fantino.... Det der skal jeg få til ? Men har et spørsmål: Vil et slikt opplegg med kontaktorer som styres av spenning fra hhv landstrøm og inverter være "raskt" nok til at inverter og landstrøm ikke kommer i kontakt med hverandre? Dette er den absolutt rimeligste løsningen, den @Fantino skisserte og skal i prinsippet fungere supert! Dersom du har noen kroner ekstra, så hadde jeg nok satt inn 2stk 2p kontaktorer, en NC og en NO , hvor den ene kontaktoren blir overstyrt av et tidsrelè(feks satt til 2sek), nettopp fordi at det kan være noen millisekund forskjell på kontaktsettene. Og jeg er usikker på hvordan inverteren takler spenning "feilvei". En kollega opplevde en slik situasjon på et 230/400v anlegg og det ble mildt sagt dyrt.(vedkommende ble med i 400.000kr-klubben) Med tidsrelèet vil det ta 2 sek( i dette eksemplet) før inverteren gir strøm fra du drar ut landstrømmen feks. Skal du være 100% sikker på at ikke noen av kontaktsettene henger, så må det mekanisk forrigling til, men da må man over på litt mer åpne kontaktorer., som jeg anser som lite gunstig i en (fritids)båt. Redigert 5.Januar.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 @TrikkerN Lønning. Noen tips til til et tidsrele som passer på DIN skinne? Link? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Kikket litt på specen til kontaktor (Ligger link til PDF på sida jeg linket til) men greide ikke å finne noe om ‘garantert’ tid mellom break og make på denne kontaktoren fra Finder. Godt mulig det ligger implisitt i en eller annen standard som jeg ikke er kjent med. Kontaktor i min båt er av fabrikat Schneider og der fant jeg ‘garantert minstetid’ mellom break og make. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 (redigert) Fantino skrev 6 minutter siden: Kikket litt på specen til kontaktor (Ligger link til PDF på sida jeg linket til) men greide ikke å finne noe om ‘garantert’ tid mellom break og make på denne kontaktoren fra Finder. Godt mulig det ligger implisitt i en eller annen standard som jeg ikke er kjent med. Kontaktor i min båt er av fabrikat Schneider og der fant jeg ‘garantert minstetid’ mellom break og make. Schneider har denne, som er tilsvarende den du sendte. mmosberg skrev 11 minutter siden: @TrikkerN Lønning. Noen tips til til et tidsrele som passer på DIN skinne? Link? Feks denne Sjekket Elektro importøren(siden de ligger i parken), men der skulle de ha 1200kr,- for tilsvarende. Redigert 5.Januar.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 @TrikkerN Lønning supertakk ??? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Fjellbonden Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Forstår ikke behovet for kontaktorstyring av inverterstrømmen. Putt landstrømkabelen direkte i inverteren og slå av batterilader og evt vvbereder og du har strøm over hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.