Jump to content

Automatisk 220V 16A vender, hvor kjøpe rimelig?

mmosberg

Recommended Posts

Noe som har tips til en automatisk vendebryter? 220V 16A.

Skal ha i båten og den skal switche automatisk mellom landstrøm og inverter.

Ser Victron har en som heter Filax 2. Men den er ultrarask og koster 4 tusen. Finnes det noe rimeligere?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Du trenger en kontaktor med 230V spolespenning og 2 NC + 2 NO kontakter, feks denne fra Elfadistrelec. DIN boks med skinne får du rimelig på Biltema.

Landstrøm inn på A1/A2 og de to NO kontaktene, Inverter inn på de to NC kontaktene så tar du ut strøm til båten på andre sida ved å kople NC/NO kontaktene parvis sammen. Får da strøm fra inverter gjennom NC kontaktene når landstrøm ikke er tilkoplet. Når du setter i kontakten til landstrøm så får A1/A2 spenning, kontaktor sjalter og kopler fra NC kontaktene (Inverter) og lukker NO kontaktene (landstrøm). Jord koples sammen utenom kontaktor.

Og så kan det være lurt å få noen autoriserte til å godkjenne selvsagt.

Var koplet slik i min båt fra leveradør (dvs ikke fra fabrikk men montert lokalt før levering).

Redigert av Fantino (see edit history)
bellen skrev 12 minutter siden:

Hjelpekontaktor og tidsrele :thumbsup:

Blir for komplisert for meg. Hadde kanskje fått det til, men hadde måttet lese meg opp og brukt lang tid.

Eventuelt måtte heg ha fått servert en kjøpeliste og arbeidstegning.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

Fantino skrev 6 minutter siden:

Du trenger en kontaktor med 230V spolespenning og 2 NC + 2 NO kontakter, feks denne fra Elfadistrelec. DIN boks med skinne får du rimelig på Biltema.

Landstrøm inn på A1/A2 og de to NO kontaktene, Inverter inn på de to NC kontaktene så tar du ut strøm til båten på andre sida ved å kople NC/NO kontaktene parvis sammen. Får da strøm fra inverter gjennom NC kontaktene når landstrøm ikke er tilkoplet. Når du setter i kontakten til landstrøm så får A1/A2 spenning, kontaktor sjalter og kopler fra NC kontaktene (Inverter) og lukker NO kontaktene (landstrøm). Jord koples sammen utenom kontaktor.

Og så kan det være lurt å få noen autoriserte til å godkjenne selvsagt.

Var koplet slik i min båt fra leveradør (dvs ikke fra fabrikk men montert lokalt før levering).

Just like this :thumbsup:

En Kaedra kapsling, kontaktor,kabling og nippler så er du der :thumbsup:

004ad602-f353-4644-a1e7-84ec67cd1e4a.JPG

Jeg var så kjapp at jeg fikk med meg innlegget til @Fantino....

Det der skal jeg få til ?

Men har et spørsmål: Vil et slikt opplegg med kontaktorer som styres av spenning fra hhv landstrøm og inverter være "raskt" nok til at inverter og landstrøm ikke kommer i kontakt med hverandre?

Det glade Sørlandet!

mmosberg skrev 34 minutter siden:

Jeg var så kjapp at jeg fikk med meg innlegget til @Fantino....

Det der skal jeg få til ?

Men har et spørsmål: Vil et slikt opplegg med kontaktorer som styres av spenning fra hhv landstrøm og inverter være "raskt" nok til at inverter og landstrøm ikke kommer i kontakt med hverandre?

Dette er den absolutt rimeligste løsningen, den @Fantino skisserte og skal i prinsippet fungere supert! :wink:

Dersom du har noen kroner ekstra, så hadde jeg nok satt inn 2stk 2p kontaktorer, en NC og en NO , hvor den ene kontaktoren blir overstyrt av et tidsrelè(feks satt til 2sek), nettopp fordi at det kan være noen millisekund forskjell på kontaktsettene. Og jeg er usikker på hvordan inverteren takler spenning "feilvei".

En kollega opplevde en slik situasjon på et 230/400v anlegg og det ble mildt sagt dyrt.(vedkommende ble med i 400.000kr-klubben)

Med tidsrelèet vil det ta 2 sek( i dette eksemplet) før inverteren gir strøm fra du drar ut landstrømmen feks.

Skal du være 100% sikker på at ikke noen av kontaktsettene henger, så må det mekanisk forrigling til, men da må man over på litt mer åpne kontaktorer., som jeg anser som lite gunstig i en (fritids)båt.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Kikket litt på specen til kontaktor (Ligger link til PDF på sida jeg linket til) men greide ikke å finne noe om ‘garantert’ tid mellom break og make på denne kontaktoren fra Finder. Godt mulig det ligger implisitt i en eller annen standard som jeg ikke er kjent med. Kontaktor i min båt er av fabrikat Schneider og der fant jeg ‘garantert minstetid’ mellom break og make. 

Fantino skrev 6 minutter siden:

Kikket litt på specen til kontaktor (Ligger link til PDF på sida jeg linket til) men greide ikke å finne noe om ‘garantert’ tid mellom break og make på denne kontaktoren fra Finder. Godt mulig det ligger implisitt i en eller annen standard som jeg ikke er kjent med. Kontaktor i min båt er av fabrikat Schneider og der fant jeg ‘garantert minstetid’ mellom break og make. 

Schneider har denne, som er tilsvarende den du sendte. :yesnod:

mmosberg skrev 11 minutter siden:

@TrikkerN Lønning. Noen tips til til et tidsrele som passer på DIN skinne? Link?

Feks denne :wink:

Sjekket Elektro importøren(siden de ligger i parken), men der skulle de ha 1200kr,- for tilsvarende. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...