Jump to content

Automatisk 220V 16A vender, hvor kjøpe rimelig?


mmosberg

Recommended Posts

Fjellbonden skrev 4 minutter siden:

Forstår ikke behovet for kontaktorstyring av inverterstrømmen. Putt landstrømkabelen direkte i inverteren og slå av batterilader og evt vvbereder og du har strøm over hele båten.

Hva skal du med landstrømkablen tilkoblet inverteren?

 

  

mmosberg skrev 16 minutter siden:

@TrikkerN Lønning supertakk ???

 

Null stress :thumbsup:

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Fantino skrev 47 minutter siden:

Kikket litt på specen til kontaktor (Ligger link til PDF på sida jeg linket til) men greide ikke å finne noe om ‘garantert’ tid mellom break og make på denne kontaktoren fra Finder. Godt mulig det ligger implisitt i en eller annen standard som jeg ikke er kjent med. Kontaktor i min båt er av fabrikat Schneider og der fant jeg ‘garantert minstetid’ mellom break og make. 

 

Hva bør "garantert minstetid" være?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Jeg lette egentlig etter en bekreftelse på break before make, så det at det fantes en minstetid var egentlig svaret på det. Slik jeg forsto det var selve mekanismen i kontaktor slik at den tilsvarer den skjematiske og ikke kan være ‘make before break’.  Tenker at minstetid ikke burde bety så mye så lenge en vet at Landstrøm/Inverter ikke _kan_ ligge inne samtidig.

Link to post

Er det ikke en slik du er ute etter?

Jeg har samme ønske på kobling ingen båt og har vurdert et slik automatisk bryter der bereder og batterilader et koblet før bryteren og resten av 220v kretsen etter. 

Så vidt jeg leser kjapt på beskrivelsen gir den 2 sec omkoblingstid: https://www.ebay.com/itm/220V-2P-63A-Dual-Power-Automatic-Transfer-Switch-For-Generator-Changeover-Switch/143487430333?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F143487430333%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D79cd156916f0a4cc1d2776ccfff3368c&ul_noapp=true&pageci=0d6e8347-ab45-4836-a40c-191e519fa9ce

Screenshot_20200106-083557_eBay.jpg

Link to post
Morten_L skrev 8 minutter siden:

Er det ikke en slik du er ute etter?

Jeg har samme ønske på kobling ingen båt og har vurdert et slik automatisk bryter der bereder og batterilader et koblet før bryteren og resten av 220v kretsen etter. 

Så vidt jeg leser kjapt på beskrivelsen gir den 2 sec omkoblingstid: https://www.ebay.com/itm/220V-2P-63A-Dual-Power-Automatic-Transfer-Switch-For-Generator-Changeover-Switch/143487430333?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F143487430333%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D79cd156916f0a4cc1d2776ccfff3368c&ul_noapp=true&pageci=0d6e8347-ab45-4836-a40c-191e519fa9ce

Screenshot_20200106-083557_eBay.jpg

 

Den så grei ut. Er litt skeptisk til slike ting fra Kina da. Kan noen med innsikt si yeay or nay om denne?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Om du vil bygge inn ekstra sikkerhet slik @TrikkerN Lønning skisserte så tror jeg du kommer rimeligst fra de med de to 2NO + 2NC releene du finner øverst i dette søket (lillesøster og lillebror til det jeg linket til opprinnelig) pluss et enkelt tidsrele. Totalpris snaut 750 for disse 3 komponentene fra Elfa. Min erfaring er at en kommer mye raskere og rimeligere i mål som ‘lekmann’ ved å bestille fra de, enn å tråle rundt til proffgrossister og prøve å få kjøpt de komponentene en trenger.

 

Så bruker du bare tidsreleet til å forsinke styrespenningen til A1/A2 på 2NO releet som kopler til landstrømmen.

Link to post

Et evt. delay (forsinkelse) er normalt bare nødvendig når det er et aggregat som skal tilkobles.

Motoraggregater (så sant ikke inverter-aggregat eller aggregat med innebygget delay)
har tendens for å levere enorm høye spenninger ved oppstart, dvs før den har stabilisert seg.
Avhengig type kan dette ta noen sekunder, derfor er det nyttig at switchen venter litt lengre enn det.
That´s it.


:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Fantino skrev for 8 timer siden:

Om du vil bygge inn ekstra sikkerhet slik @TrikkerN Lønning skisserte så tror jeg du kommer rimeligst fra de med de to 2NO + 2NC releene du finner øverst i dette søket (lillesøster og lillebror til det jeg linket til opprinnelig) pluss et enkelt tidsrele. Totalpris snaut 750 for disse 3 komponentene fra Elfa. Min erfaring er at en kommer mye raskere og rimeligere i mål som ‘lekmann’ ved å bestille fra de, enn å tråle rundt til proffgrossister og prøve å få kjøpt de komponentene en trenger.

 

Så bruker du bare tidsreleet til å forsinke styrespenningen til A1/A2 på 2NO releet som kopler til landstrømmen.

 

@Fantino hvordan skal det tidsrelèet kobles?

 

BA1R16.PNG.4ac269ec7ba1a41395bd3b09248e52b6.PNG

 

 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Hvis du blar litt nedover på sida finner du databladet. Du har 7 funksjonsområder. Du vil nok ha 0.5-10s. Dette velges med de to ‘hjulene’ (område og antall sekunder).

 

Så må du kople landstrøm til A1/A2 som er inngang til styrespole. Da starter relé å ‘telle’ når du setter i landstrømkontakten. Før hot/brun leder videre til 15 og hent den ut igjen på 18. Nøytralleder/blå skal ikke innom dette releet da det er enpolt. Så fører du brun fra 18 og blå til A1/A2 på 2NO kontaktor slik at denne forsinkes før den legger inn landstrømmen.

 

A1/A2 på 2NC kontaktor for inverter skal ha landstrøm direkte.

 

Videre trekker du brun/blå fra landstrøm til ene sida av 2NO kontaktor, brun/blå fra inverter til ene sida av 2NC kontaktor og kopler brun/blå parvis sammen på andre sida av disse to kontaktorene (strøm til båt). Som beskrevet tidligere.

 

Og før noen andre tar opp denne problemstillingen: Til slutt kan en diskutere om dette _egentlig_ er bedre enn å bare bruke en stk 2NC+2NO kontaktor da det antakeligvis er teoretisk mulig at kontaktor for inverter brenner seg fast og så sjaltes landstrøm inn likevel. Om en bare har en enkelt kontaktor (og kan få _fastslått_ at denne er break-before-make) så vil den mest sannsynlig ikke kunne sjalte om den er fastbrent i normalstilling slik at den problemstillingen faller bort. Men dette blir sikkert veldig teoretisk. Antar TrikkerN Lønning kan ‘boka’ her!

FFD21F14-A9C5-4A62-9855-F76C76953214.png

Link to post
Fantino skrev 46 minutter siden:

Hvis du blar litt nedover på sida finner du databladet. Du har 7 funksjonsområder. Du vil nok ha 0.5-10s. Dette velges med de to ‘hjulene’ (område og antall sekunder).

 

Så må du kople landstrøm til A1/A2 som er inngang til styrespole. Da starter relé å ‘telle’ når du setter i landstrømkontakten. Før hot/brun leder videre til 15 og hent den ut igjen på 18. Nøytralleder/blå skal ikke innom dette releet da det er enpolt. Så fører du brun fra 18 og blå til A1/A2 på 2NO kontaktor slik at denne forsinkes før den legger inn landstrømmen.

 

A1/A2 på 2NC kontaktor for inverter skal ha landstrøm direkte.

 

Videre trekker du brun/blå fra landstrøm til ene sida av 2NO kontaktor, brun/blå fra inverter til ene sida av 2NC kontaktor og kopler brun/blå parvis sammen på andre sida av disse to kontaktorene (strøm til båt). Som beskrevet tidligere.

 

Og før noen andre tar opp denne problemstillingen: Til slutt kan en diskutere om dette _egentlig_ er bedre enn å bare bruke en stk 2NC+2NO kontaktor da det antakeligvis er teoretisk mulig at kontaktor for inverter brenner seg fast og så sjaltes landstrøm inn likevel. Om en bare har en enkelt kontaktor (og kan få _fastslått_ at denne er break-before-make) så vil den mest sannsynlig ikke kunne sjalte om den er fastbrent i normalstilling slik at den problemstillingen faller bort. Men dette blir sikkert veldig teoretisk. Antar TrikkerN Lønning kan ‘boka’ her!

FFD21F14-A9C5-4A62-9855-F76C76953214.png

Jeg ville bare nevne at det er en teoretisk mulighet at det kan skje. Spesielt når @mmosberg bor såpass nærme meg :giggle:

 

Laget en kjapp tegning på telefonen(så kvaliteten er derav) på styrestrømmen.

 

Screenshot_20200106-221531_Samsung Notes.jpg

Link to post
On 1/6/2020 at 8:42 AM, Morten_L said:

Er det ikke en slik du er ute etter?

Jeg har samme ønske på kobling ingen båt og har vurdert et slik automatisk bryter der bereder og batterilader et koblet før bryteren og resten av 220v kretsen etter. 

Så vidt jeg leser kjapt på beskrivelsen gir den 2 sec omkoblingstid: https://www.ebay.com/itm/220V-2P-63A-Dual-Power-Automatic-Transfer-Switch-For-Generator-Changeover-Switch/143487430333?_mwBanner=1&ul_ref=https%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F0%2F0%2F0%3Fmpre%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F143487430333%26rvr_id%3D0%26rvr_ts%3D79cd156916f0a4cc1d2776ccfff3368c&ul_noapp=true&pageci=0d6e8347-ab45-4836-a40c-191e519fa9ce

Screenshot_20200106-083557_eBay.jpg

 

Har montert en slik i båten for å kunne ha to landstrømkontakter, en i baugen og en akter for å slippe ledninger som ligger på dekk og slenger. Har fungert helt topp i flere år nå. Det er en motor inne i enheten som driver to automatsikringer av/på. Ganske "fail-safe" vil jeg si.

Link to post

Fant den på Aliexpress også, _med_ litt mer info: NOK 102.09  5% Off | 2P AC200V-240V 4P AC350-415V  MCCB type Dual Power Automatic transfer switch ATS
https://a.aliexpress.com/DjFMlCaU

 

Ser egentlig optimal ut for jobben og billigere blir det vel ikke? Er die-hard Ali fan selv, men på 220V har jeg handlet ‘hjemme’/kjente merker. Mulig det er bare tull og at ‘alt’ lages der likevel - bare med annen merking?..

Link to post
Fantino skrev 24 minutter siden:

Mulig det er bare tull og at ‘alt’ lages der likevel - bare med annen merking?..

Du er nok inne på noe der. Med et prosjekt jeg styrte med en stund, så var jeg i kontakt med en del produsenter i Kina. Jeg fekk noen kataloger av produktene dei produserte, og bildene av produktene var skremmende like bildene som er brukt på nettsider til annerkjente båtutstyrsbutikker her hjemme. 

Link to post
mmosberg skrev On 6.1.2020 at 8.06:

@Fantino da blir jo spørsmålet om man er safe uten det fordyrende tidsrelet? 

 

Det ville ikke jeg tatt sjansen på. Inverter og landstrøm er ikke synkronisert, dvs. man får gjerne en stjernesmell om det  kobles sammen. 

 

I båten min har jeg både automatisk og manuell løsning.

 

Løsning 1: Manuell topolet vender med tre posisjoner,  «landstrøm»  «o» og «Inverter»  Posisjonene ligger i den rekkefølgen for å være sikker på at det tar litt tid å vri over, samt at «o» ligger imellom de to 230V kildene. Bryteren betjenes rolig. Løsningen er der som en redundant løsning til den automatiske i tilfelle automatikken skulle svikte en dag. 

 

Løsning 2: Automatisk kobling mellom landstrøm og inverter. Da ligger inverteren klar og  synkronisert med landstrømmen, og en ultra rask  bryter legger inn inverteren på noen millisekunder ved strømbrudd. Dermed blinker det ikke engang i tv’en når jeg legger ut landstrømmen.  Funksjonen er absolutt kul den, men man må jo følge med på belastningen når man henter fra ett batteri. Med mindre man har ett konkret behov, så er denne løsningen unødvendig.  For å få til en slik løsning, så må sinus kurvene på landstrømmen og inverteren følge hverandre, slik at spenningen mellom landstrøm og inverter er minimal ved bytte. Da kan man i prinsippet koble seg på landstrømmen og levere tilbake til stolpen, men det er hverken lov eller ønskelig, så victron har sperret den muligheten.

 

Løsninger der landstrøm og inverter kobles sammen uten kontroll på synkroniseringen, og uten tidsforsinkelse , ville  jeg ikke valgt.  Skal man først ha automatisk bytte til inverter ved utfall av landstrøm, så er en liten  tidsforsinkelse på minst etpar sekunder å foretrekke. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...