Jump to content

Har kjøpt en båt :D Uttern D55 1.7TDI. Tips til hva jeg bør gjøre

Bigdrago

Recommended Posts

Hei.

Da ble det båt på meg og! Valget falt på en Uttern D55 med 1.7l mercruiser tdi motor. Finnes det haynes reparasjonshåndbok til denne eller lignende?

Reg.reim ble byttet i 2017. Oljer og alle filter ble byttet i 2018.

Det jeg tenker å gjøre før sesong:
- Bytte ut impelleren. Noen med god how-to video eller forklaring?

- Bytte ut belgene. Noen med god how-to video eller forklaring?

- Båtrubbing+polish etterfulgt av voks. 

- Behandle all teak med olje (Grunnolje Marin A + Treojle Marin B)

- Antar at anodene må byttes

- Legge på selvpolerende bunnstoff (grey-white kobberoksibasert?)

- Må jeg bytte olje hvert år? Hvor mange l går det på den? Må jeg bruke oljeskiftpumpe?

- Smører man propellen og motordelene som går under vann med noe?

- Kan båten stå på båthengeren eller må jeg rigge til noe for å unngå at all vekt legger seg på hengeren? (Respo 1200P)

- Hvor ofte bør girolje skiftes?

- Bør jeg skifte ut den blå kjølevæsken til rød? Leste på forumet her at rød er best. (

Beklager mange spørsmål. Men det klør i fingrene etter å bestille deler og mekke litt :)

Andre tips?

Du finner en del tips og triks om drevet her: http://mercstuff.com

Servicemanual for motor er Mercruiser manual #29, drev #14. Kan finnes på nett for nedlasting. 

Finnes on-line manualer hos https://boatinfo.no , men denne siden krever flash-player som ikke er populær lenger.

Motor har fire anoder, to i varmeveksler (en i hver ende) og to i intercooler. Alle er like, sitter i stor messing-mutter. Motor-anoder er sink.

Jeg bytter motorolje og filter hvert år. Motorolje suges ut gjennom peilepinne-rør. Går på ca 4,5 liter. Jeg får som regel ut 3,5-4,0 liter.

Jeg kjører på blå frostvæske, bytter med 2-3 års meløomrom. Er den blå som er anbefalt fra Mercruiser til denne motoren.

Det bør byttes olje på drev hvert år, dette er kontrollen på at tetninger er i orden og at det ikke har kommet vann i oljen.

Propell bør av, sitter en anode bakom her. Aksling smøres med vannfast fett ved montering. Anoder byttes etter behov ved ca. 50% tæret. Anoder er aluminium for bruk i saltvann.

Drev bør av for kontroll av belger og at vann ikke har kommet inn.

Relativt vanlig at eksosbelg løsner på drev, det er ikke noe problem. Blir bare litt mer støy ved drift.

Belger og slanger bør byttes hvert 5. år. Venter du lenger blir de stive. Omstendelig jobb og kronglete første gangen.

Motor brukerhåndbok kan finnes her: 

http://download.brunswick-marine.com/download

Inneholder litt om enklere vedlikehold og service-punkter.

Annet punkt for vedlikehold: Varmeveksler gror igjen og må renses ca hvert 2. år, hvis ikke blir det dårlig kjøling. Finnes tråder her inn om hvordan det gjøres.

Grei tilgang på deler og meget god service hos Ravns garage. Anbefaler å kjøpe orginale Mercruiser deler, jeg har varierende erfaring med uorginale deler. 

Edited by Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley: