Jump to content

Er det egentlig behov for hovedbryter på startbatteriet?


index

Recommended Posts

Jeg ser hovedbryteren til startbatteriet er I ferd med å ta kvelden igjen, det er nå tredje eller fjerde gang jeg skifter I den tiden jeg har hatt båten. I tillegg til at jeg har skiftet et par ganger på forbruk. Men jeg begynner å lure på om det egentlig er behov for en slik bryter? Den blir jo et svakt punkt mellom batteri og starter, og med mitt bruksmønster blir den slått av og på et par-tre ganger om dagen. Alternativet er å sette inn en kraftigere bryter, men jeg antar at det som sliter mest på den er disse stadige av og på bevegelsene. Og de vil jo bli de samme med en kraftigere bryter. Når bryteren er ny fungerer den helt fint, men etter et par år starter problemene. Jeg har til dags dato aldri hatt en bil med hovedbryter, uten at problemer har oppstått av den grunn. Så hva sier dere? Er det egentlig bortkastet med bryter her, eller bør den erstattes med en ny?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Er på tredje bryter jeg og! fikk en veldig lite hyggelig opplevelse sist sommer, da vi skulle på tur.. rett utenfor havna vår kutta motoren, helt blackout.  frisk vind og vi drev rett mot skjæra..  fikk ankerfeste akkurat noen få meter før vi dundra i steinene..  resultat var motorsikring som røyk pga dårlig hovedstrømsbryter.   Jeg bytta den til en som er tre ganger dyrere, som benyttes på bobiler.  De gangene jeg har glemt å skru av bryter og vært bortte fra båten i 2-3 uker har det vært strømtomt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Kjøp noe skikkelig så varer den lenge.

 

Jeg har brukt Hella sine til nå, men ser at de heller holder ikke lenge. Må nok oppgradere til noe bedre ja.

bellen skrev 1 time siden:

Jeg mener det er et must med strømbryter. Men skal båten brukes innen 2-3 dager, så ser jeg ingen grunn til å betjene den. Trenger ikke å slå av strømmen hver gang du stopper motoren. 

 

Jeg bruker båten stort sett hver dag, så da vil I så fall bryteren alltid stå på. jeg liker å gjøre alt strømløst når jeg går fra båten, men jeg ser jo at det sliter på bryterne. De er gode og stramme I fjæra når de er nye, men etter et par år føles de heller slappe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hulda skrev 32 minutter siden:

 Greit å kunne isolere batteriene. I en bil kan man bare svinge inn til siden og la det brenne.

 

Har du opplevd dette? Jeg har hatt bil I nærmere 40 år nå (begynte tidlig), men har aldri opplevd noe slikt...

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 9 minutter siden:

 

Har du opplevd dette? Jeg har hatt bil I nærmere 40 år nå (begynte tidlig), men har aldri opplevd noe slikt...

 

 

Ikke jeg heller. Dog holdt det på å ta fyr en gang for 60 år siden, det var min egen sviktende kompetanse som var årsaken. Men om det ikke har skjedd deg eller meg, er det ikke dermed bevist at det ikke forekommer. Mellom Son og Strömstad er det minst en bilbrann pr. år. Minst. Og der går det mange biler. Det virker som om det relativt brenner fler båter enn biler. Jeg har heller aldri ramla ned verken med fly eller helikopter. Detta blir dusteargumentasjon.

Link to post
Martine29 skrev 13 minutter siden:

Vi gjør vel ofte ting på autopilot uten å tenke på hvorfor. Sånn skal det være liksom. Som en annen skriver her inne, hvor ofte brenner en bil som ikke har hovedstrømsbryter....nesten aldri. Men allikevel slår jeg av all strøm etter hver bidige. Men stenge av sjøvannsinntak gjør jeg aldri.... Ja vi er noen rare figurer

 

Samme her! Hovedbrytere blir slat av og på hver gang båten brukes, mens sjøvannsinntak til motor ikke har vært rørt på flere år. Selv om risikoen for lekkasje sikkert er større enn brannfaren....

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ute på kveruleringsstien igjen? Hvis du finner at batteribryteren skaper fler problemer enn den løser, så bare fjerner du den. Ikke nødvendig å spørre forumet om det. Du har kompetanse nok til egen vurdering i så måte.

 

Kan legge til at min hovedgrunn for å slå av hovedbryteren når vi forlater båten er todelt. For det første blir høyamp.delen som er en-polet ikke lenger aktiv. Den to-polede delen som er sikret med 50 A er alltid påslått. For det andre kan ikke motoren startes fra cockpit uten at hovedbryteren er på.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 1 minutt siden:

Ute på kveruleringsstien igjen? Hvis du finner at batteribryteren skaper fler problemer enn den løser, så bare fjerner du den. Ikke nødvendig å spørre forumet om det. Du har kompetanse nok til egen vurdering i så måte.

 

På ingen måte. Jeg ønsker bare å høre andres mening før jeg tar en avgjørelse. Siden jeg er usikker selv. Er det ikke det forumet er til for?

 

Det er ikke nødvendig å svare om du synes noe er dumt vettu.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Båter er mer utsatt for saltvann/rust som finner veien via svinghjulet og til innslaget på starteren enn biler.

Hvis innslaget blir hengende inne ryker starteren, og noe smelter. Har man flaks tar det ikke fyr.

Har sett flere startere som har tatt kvelden slik oppigjennom årene.

Å koble fra batteriklemme med kortsluttet starter er risikosport, for da utvikler du mye knallgass. Triveligere å slå av en bryter.

Synes hovedstrømbryter er bra, men bør kanskje ikke stenges i utrengsmål.

Mons

Link to post
Framtia skrev 25 minutter siden:

300 AH :giggle:

Der har du forklaringa på kvifor brytaren må skiftast så ofte @index

- Kjøp ein med lengre levetid enn 300 amperetimar, så er problemet løyst..:wink:

 

Spøk til side; mi erfaring er at enkle kvalitetsbrytarar utan unødvendig rallemikk og som er montert i fornuftig miljø, varer lenge.

problema oppstår oftast med billigmateriell, ev. brytarar med fleire funksjonar enn berre av / på. f. eks. fleirtrinns velgebrytarar og brytarar med div. hjelpekontaktar og ind. lys.

Mine tre brytarar er over 25 år gamle, orginalmonterte og fungerer som dei skal. Ein dose med multispray av og til, er det einaste vedlikehaldet dei vert utsette for.

 

 

Link to post
Havlengt skrev 18 minutter siden:

Spøk til side; mi erfaring er at enkle kvalitetsbrytarar utan unødvendig rallemikk og som er montert i fornuftig miljø, varer lenge.

problema oppstår oftast med billigmateriell, ev. brytarar med fleire funksjonar enn berre av / på. f. eks. fleirtrinns velgebrytarar og brytarar med div. hjelpekontaktar og ind. lys.

 

Ja, derfor har jeg så langt bare erstattet bryterne med tilsvarende de gamle uten noe som helst annet enn strøm av/på. Av anerkjent merke selvsagt. Men det er mulig at dagens brytere er svakere enn de som ble levert den gang båten var ny. Jeg får studere litt hva jeg får plass til, en større bryter enn den originale er neppe feil.

 

Jeg pleier også å gi bryterne en dose multispray nå og da, mulig det hjelper litt. Men en underdimensjonert bryter vil vel uansett gi seg til slutt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
mons skrev 1 time siden:

Båter er mer utsatt for saltvann/rust som finner veien via svinghjulet og til innslaget på starteren enn biler.

Er dei? All luft som går igjennom grillen og radiatoren på en bil, treffer også motoren. Det må vel da også gjelde alt vannet som kommer inn? Kjører du i ei regnbyge, så sprayes bilmotoren konstant med vann. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...