Jump to content

Er det egentlig behov for hovedbryter på startbatteriet?

index

Recommended Posts

mons skrev for 2 timer siden:

Båter er mer utsatt for saltvann/rust som finner veien via svinghjulet og til innslaget på starteren enn biler.

Så mye vann I kjølen har jeg aldri hatt. Heldigvis.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Selvstarteren i Hulda er fra 1999, som ny. Selvstarteren i Pizzabilen (Ford Connect) ligger foran motoren som står på tvers. Etter 10 år måtte jeg plukke den fra hverandre og overhale grunnet rust. Ikke alltid samme driftsforhold i båt og bil. Datteren har en Ford Kuga, selvstarteren til den ligger nå på garasjegulvet, ikke reparerbar etter 7 år. Hos oss på Østlandet som kjører på salta spekesild halve vinteren, går det ut over skiver, bremesrør, blekk og startere i første omgang. Pizzabilen får nye bremseskiver hvert annet eller hvert tredje år, ellers kikk under EU-kontrollen. Men dette gjalt i første omgang strømbryter.

Kom til å huske at jeg fikk et eller annet i det elektriske en gang som gjorde at baugpropellen begynte å snurre på lav hastighet. Da var det greit å kunne skru av bryteren.

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Jeg har også brukt slik som avbildet, både i 3 og firepolet, i to av mine båter, og det har fungert feilfritt. Har da brukt laskekniv til start og minus, og passende sikring til forbruk. På 4 polet har jeg da hatt ledig for å putte inn ved emergency kobling mellom start/forbruk. Bryter da begge banker og minus ved utkobling.abb-xlp00_6bc-sicherungslasttrenner-ns0777194_02.jpg.2f9880d06100f53f7c389fc47c9e4dae.jpg

Missforstår jeg eller bruker du denne til batteribryter? 

Jeg har faktisk ikke hatt noen defekte brytere enda, men hadde nok aldri droppet den. 

Saltvannet og salt luft finner mange veier. Drypper fra slanger, saltvann i kjølen (gjerne eldre tresnekker), saltvann inn fra drevet, via svinghjulet og inn i starter. Hjelper hvert år noen som har rust i starteren..

Selvfølgelig ruster det i biler også hvis man bor på feil plass.

Mener det står spesifikt på Bep-bryterene at man ikke skal bruke noen smøremiddel. Tror at litt fett på kontaktflaten kan isolere litt og medføre dårligere kontakt/varmgang.

Mons

D

TrikkerN Lønning skrev 2 minutter siden:

Missforstår jeg eller bruker du denne til batteribryter? 

Jeg har faktisk ikke hatt noen defekte brytere enda, men hadde nok aldri droppet den. 

Den typen har vært brukt som batteribryter i båter jeg har hatt tidligere. Fungerte helt utmerket.

Hovedbryter har jeg både på forbruk- og start-batteriene. Når jeg er i båten, er de alltid på, men skrues av når jeg drar hjem. Jeg har to "fisete" brytere som på bildet nedenfor. I løpet av de over 30 årene jeg har hatt båten, har jeg kun skiftet en slik bryter? Flaks? Ikke vet jeg.

hovedbryter.jpg.dc9a85816bb2d1e36cfd8e9737278799.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Hovedbryter har jeg både på forbruk- og start-batteriene. Når jeg er i båten, er de alltid på, men skrues av når jeg drar hjem. Jeg har to "fisete" brytere som på bildet nedenfor. I løpet av de over 30 årene jeg har hatt båten, har jeg kun skiftet en slik bryter? Flaks? Ikke vet jeg.

De finnes jo i forskjellige utgaver, og sikkert kvaliteter, men slik type kostet meg en diodebro på en dynamo i ferien et år. Den jeg hadde, trykket nøkkelen en kobberskinne ned på kontaktpunkter på boltene. Denne skinna var for sped, og bøyde seg etter en tid så den mistet kontakten.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Kjører du i ei regnbyge,

Jeg kommenterte det ovenfor, har aldri hørt at det regner saltlake, he he. Men OK, jeg tok underspyling på bilen på fredag, pga redsel for rust. Jeg har hatt egen bil i over 50 år nå, men har aldri fått elektriske problemer pga vann, ferskvann eller saltvann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@index, hvis jeg hadde brukt båten 2-3 ganger per dag så hadde jeg nok gjort følgende: Byttet til ny bryter. Ikke skrudd av bryter utenom evt. på kvelden (når båten skal ligge lenge stille). Før jeg hadde gjort det så hadde jeg sjekket at det ikke er noe koplet til kretsen/ bryter som trekker strøm (altså sjekke at det ikke er noen strømtyv der).

Jeg antar at forbruk som til kartplotter, lys i båten, vannpumpe etc styres gjennom egen bryter eller evt relé og fra forbruksbank.

Personlig tar jeg ikke bryteren ved kortere opphold, utenom av ren vane. Derimot ville jeg hatt en bryter, både ved evt. lengre stilleligge (ferie etc) eller ved eks. et branntilløp. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 50 minutter siden:

Jeg antar at forbruk som til kartplotter, lys i båten, vannpumpe etc styres gjennom egen bryter eller evt relé og fra forbruksbank.

Alt av forbruk går på eget batteri ja. Inkludert lanterner. Og det er ingen mellomløsning, evt nødstart går via startkabler i så fall. Så det er kun starter og instrumenter som er koplet til startbatteriet. Trygt og enkelt.

Det blir nok ny bryter, enten lik den gamle eller helst en kraftigere om plassen tillater det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Jeg har brukt opp 4-5 sånne på 13 år. Ikke så ille det,men ene gangen kjøpte jeg nytt startbatteri før jeg fant ut at det faktisk var bryteren som var synderen. Så akkurat det skiftet ble litt dyrt...

Bruker BlueSea. Men jeg prøvde meg en gang med en enklere variant, den viste seg å lede mer enn ønskelig så alubalja ble elektrisk sånn i det store og det hele. Gjør neppe det en gang til.

Lever ellers etter regelen at alt elektrisk i en båt skal ha bryter og sikring.

Sammenlikningen med bil ser jeg ikke helt relevansen av. Eller skal vi også sammenlikne andre ting mellom bil og båt, sånn som liter per (sjø-) mil og serviceintervaller også? Forutsetningene er forskjellige, så man sammenlikner ikke all verdens mellom bil og båt, ei heller elektrisk anlegg. Men for all del, ta en kikk på det elektriske anlegget i en bil som har gått i norsk saltsørpe et par tiår så kan det jaggu være fristende å montere bryter der også, selv om det vil være lettere irriterende på en moderne bil hvor alt må stilles inn på nytt hver gang du bruker bryteren. (For ikke å snakke om hvor mange utrykninger Viking og tilsvarende hadde spart seg pga utladede batterier på biler som brukes lite.)

Jeg tenker at hvis du ikke vil ha hovedstrøm bryter, da kan du jo like gjerne bare ha hovedstrømbryteren på hele tiden? Blir vel akkurat det samme? Og i tilegg har du mulighet til å skru av strømmen hvis start innslaget svir seg eller lignende :-) WIN WIN :-D 

Er det noen som vet hvordan hovedbrytere fra kjente merkenavn med en urimelig høy pris er bygget opp?

I en slik billig bryter til noen hundrelapper som jeg har er det en grov kobberskinne som presses ned mot to kontaktpunkter. Hvor god kontakt en da får, er avhengig av presset fra fjæren som presser og overflaten på kontaktpunktene.

Er det noe annet som skjer i en bryter 10× dyrere?

Jeg forutsetter at hverken den til 100 eller den til 1000 kroner blir sprutet full av sjøvann.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Morten1989 skrev 1 time siden:

Jeg tenker at hvis du ikke vil ha hovedstrøm bryter, da kan du jo like gjerne bare ha hovedstrømbryteren på hele tiden? Blir vel akkurat det samme? Og i tilegg har du mulighet til å skru av strømmen hvis start innslaget svir seg eller lignende :-) WIN WIN :-D 

Muligens. Men det som slites er ofte fjærbelastningen som sikrer kontakt mellom skruer og skinne,og når denne står på alltid svekkes fjæren mer.  

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

D

Den typen har vært brukt som batteribryter i båter jeg har hatt tidligere. Fungerte helt utmerket.

Jøsses, levert sånn fra fabrikk? 

At det fungere tviler jeg ikke på, men en slik skuff er normalt ikke ment for å benyttes til slikt bruk. Nå har jeg riktig nok ikke sjekket opp med alle produsenter ? Heller ikke vanlig automatsikring er ikke godkjent som bryter, selv om det hadde vært praktisk. Og i de tilfeller hvor det  er praktisk, skal  det bli satt inn lastskilllebryter i tillegg til sikring - nok om det ?

Lars H. skrev for 12 timer siden:

He? Dess bedre kontakt en bryter kan gi, dess bedre!

Joda, men når den gjennomgående bryteren leder til skroget kan det bli for mye av det gode. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor forbruksbatteriet mitt selvutladet så fort. :D (Heldigvis et LiFePO4, så batteriet som sådan overlevde.)

• 3 måneder senere...

Da ble det ny BEP bryter fra Maritim, og båten starter lett igjen. Jeg hadde egentlig tenkt å lete etter noe lokalt, men i disse Covid -19 tider føles det trygt og greit å handle på nettet og hente i postkassen. Fant lanterner til Yamarinen på tilbud også, så da har jeg litt å holde på med nå når vi skal holde avstand...

Jannmar skrev 6 minutter siden:

BEP var et godt valg. Kvalitet.

Ja. Jeg hadde egentlig tenkt å gå for en dobbelt så dyr og en del større bryter. Men BEP sin passet veldig godt inn i den tross alt begrensede plassen i koplingsskapet. Og den virker solid og ordentlig. Herlig med lettstartet motor igjen. Håper den nye holder bedre enn Hella bryterene jeg har hatt før.

On 1/6/2020 at 9:46 PM, TrikkerN Lønning said:

Jøsses, levert sånn fra fabrikk? 

Da bør det vel da dreie seg om et forholdsvs velvoksent 3-fase landstrømanlegg.

Der det står oppgitt 160A ved 500V og det ser ut som at ampereverdien stiger ved synkende spenning.

https://new.abb.com/products/1SEP101890R0001/xlp00-fuse-switch-disconnector

Det kan vel godt tenkes at den fungerer helt allright som batteribryter også.

Lekajestrøm: Sannsynligvis helt topp.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...