Jump to content

Er det egentlig behov for hovedbryter på startbatteriet?

index

Recommended Posts

På den ene båten er det koblet på ett elektrisk innslag som hovedbryter.
Da er det lettvindt i fra førerplass å betjene en bryter for å strømsette båten og gjøre den strømløs.

Har kanskje på føelsen at det finnes ett strømtap i den bryteren når det gjelder lading men har ikke målt da det ikke har vært noe behov for mer spenning inn på batteriet på den båten

Jeg har problem med å forstå hvorfor hovedbryter tar skade av å bli betjent ofte, så lenge det skjer strømløst eller tilnærmet strømløst.

Ellers erfarte jeg det samme som Hulda en gang at baugpropellen plutselig startet "av seg selv". Det var pga fuktighet på et kretskort. Da var det kjekt med hovedbryter. Tenk om starteren prutselig skulle løpe løpsk mens jeg ikke er tilstede. Den er også styrt via et rele på et kretskort. Eller  . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

opplevde at et av mine 2 batterier hadde svært lav spenning.

har separate digitale voltmetre på begge

har også Simrad autopilot. montert alt selv, 100% i henhold til medfølgende dokumentasjon.

feilsøkte alle utgående kurser med tang ampermeter, med alle forbrukere avslått, men med hovedbryter på.

Det viste seg at "synderen" var  autopilot controlleren, som har direkte kobling uten sep.  bryter,  fra 12V hoved fordeling . 

hvis jeg husker riktig  trekker den ca 200mA på "tomgang". Videre tror jeg at det er best at det er slik."

for å huske å slå av hoved bryter  har jeg nå montert rød lysdiode i vindu, godt synlig fra brygga, som  jeg sjekker før jeg drar hjem.

har opptil flere ganger glemt bryteren , og må ta en ekstra tur ombord.

NilsPils skrev for 8 timer siden:

Jeg har problem med å forstå hvorfor hovedbryter tar skade av å bli betjent ofte, så lenge det skjer strømløst eller tilnærmet strømløst.

Alt slites ved bruk, sånn er det bare. Fjæren blir slakkere, og kontaktpunktene slites. De er jo av mykt materiale, som oftest kopper. Jeg merker veldig stor forskjell på spensten i en ny og en gammel hovedbryter av den enkle typen i alle fall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ett annet issue som en hovedbryter løser er at du enkelt kan gjøre anlegget ditt strømløst. Jeg liker best å kunne koble til/fra batteripoler uten fare for gnist og det som verre er:giggle:. Samme hvis du skal gjøre noe andre steder i anlegget ditt, så er det trygt og enkelt å gjøre det spenningsløst:thumbsup:

Jannmar skrev 1 minutt siden:

Finnes det i det hele tatt noen ulemper ved å ha hovedbryter på startbatteriet ?

Ja. Flere potensielle koplinger som kan gi dårlig kontakt, i tillegg til at selve bryteren kan skape problemer. Slik som jeg har opplevd gjentatte ganger. Håper det blir bedre nå med BEP bryter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 28 minutter siden:

Ja. Flere potensielle koplinger som kan gi dårlig kontakt, i tillegg til at selve bryteren kan skape problemer. Slik som jeg har opplevd gjentatte ganger. Håper det blir bedre nå med BEP bryter. 

Du må ha vært voldsomt uheldig med dine brytere.

Med BEPen er du kvitt problemene.

Jannmar skrev 7 minutter siden:

Du må ha vært voldsomt uheldig med dine brytere.

Med BEPen er du kvitt problemene.

Vi får se. Hovedproblemet er nok at original hovedbryter er underdimensjonert. BEP'en tåler betydelig høyere startstrøm, så jeg satser på at det funker. 

Jeg har også måttet bytte på forbruk, men ikke like ofte. Trodde egentlig at Hella sine var bedre enn de billige de selger, men det ser ut til å være hipp som happ. 

Det skal sies at jeg bruker båten mye da, både til og fra jobb og til og fra handling og annet. Så at ting slites mer med mye bruk er vel ganske så naturlig. 

• 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle dele litt info om hovedbryteren fra min Nor-Dan 780, 2005 modell. 

Jeg skal bytte ut hovedbryteren for å separere start og forbruks batterier, og setter da inn egne brytere på hver av batteribankene, samt VSR og Nød parallell bryter mellom de. 

I den forbindelse var jeg nysjerrig på "helsesituasjonen" på den gamle hovedbryteren. 

Den har stått i båten siden den var ny for 15 år siden. Det har vært 2 stk 100 A batterier installert, og de har forskynt alt på båten (anker vinsj, baugpropell, starter, varmer etc). Motor har gått nå ca 650 timer, så mye brukt er vel kanskje ikke båten, men som dere ser av bildene er det ikke mye slitasje på kontaktpunktene. Det ser heller ikke ut som om det har vært varmegang på kontaktflatene som følge av for høy strømgang gjennom kontaktpunktet. 

Dette er en relativt billig bryter som tåler 175A kontinuelig, og kan ikke skjønne annet enn at med det bruksmønsteret denne båten har vært igjennom er dette en bra hovedbryter. 

IMG_20200501_150452.jpg

IMG_20200501_145248.jpg

IMG_20200501_144932.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...